Bv op verzoek / avondritueel

Ik ben toch erg benieuwd hoe jullie dit doen.

Mijn zoontje is nu 8 weken oud en ik geef borstvoeding op verzoek.
Maar er zit nog geen regelmaat is. Ene dag drink hij 5x op een dag andere dag 6x.
Ook de tijden zijn steeds anders, ik probeer altijd 3uur ertussen te laten.

Mijn ritme is slapen- voeden- knuffelen/"spelen"- box- slapen. Bij de vermoeidheid signalen op bed.
Vaak in de avond slaapt hij nog op mijn buik in de kamer en als wij rond 10uur op bed gaan, maakt mijn man hem wakker door schone pamper te geven en brengt hem bij ons op bed, waar ik hem in de schemer nog borstvoeding geef en daarna in de wieg naast ons leg voor te slapen.

Maar ik wil eigenlijk een avondritueel beginnen, maar weet niet zo goed hoe ik dat moet aanpakken.
Zou dan eigenlijk naar boven, schone pamper, misschien pyjama aan voeden op bed en willen neerleggen. Maar dat is precies andersom wat ik overdag doe...

Ook nu heeft hij soms dat hij rond 18.00 wakker word, voed ik hem, word hij rond 19.30 weer moe, maar 18.00 laatste voeding voor de nacht vind ik een beetje vroeg...

Moet ik hem dan toch maar met een avondritueel neerleggen? ( en hoe?) Zonder voeden?
Iemand tips voor mij??

Ik wilde ook aan een ritueel beginnen maar vond dit met borstvoeding geven op verzoek erg lastig. Mijn zoontje is nu 14 weken en het is echt iets van de laatste weken dat het er eigenlijk vanzelf een beetje in is geslopen. Hij gaat nu tussen 7 en 8 uur 's avonds vlak na de laatste voeding naar bed, krijgt dan tussen 11 en 12 nog en dan is het tussen 6 en 7 uur 's ochtends.
Je kunt een ritueel nu zeker stimuleren maar misschien is het nog net wel wat te vroeg. Ik had hier in ieder geval het gevoel dat hij er voorheen nog niet helemaal klaar voor was. 

Nu is mijn zoon van 7 maanden een dramatische slaper, dus of dit nou echt werkt weet ik niet, maar zowel bij mijn dochter als zoon gaf ik bv op verzoek. Ongeacht hoe laat de laatste voeding was, ging ik ze vanaf een maand of 2,5/3 rond 7 klaarmaken voor bed; even washandje over gezichtje en handen, schone luier aan en (geheel afhankelijk van hoe vies kleertjes zijn, hoe warm het is, etc) een pyjama of alleen romper en dan in de slaapzak. Daarna altijd nog voeden en dan in bed. Mijn zoon drinkt rond half 8 vaak wel 2 borsten, ook al was de voeding ervoor om 6u. Daarna lekker in bed, hij slaapt dan ook prima. Bij dochter deed ik het ook zo.

Nu moet hij nog leren dat hij geen new born meer is en echt niet 4x per nacht hoeft te komen, maar dat is een ander verhaal…

Ik geef flesvoeding, maar wij hebben wel een standaard ritueel vanaf de kraamweek voor de laatste voeding van de dag! En dat gaat goed!

Ik heb geleerd dat borstvoeden op verzoek ook op verzoek van de moeder kan. Ik probeer een avondritueel te maken met badderen/douchen, slaapzakje aan, voeden en slapen.

Alleen dat slapen is momenteel nog bovenop mama, dus daar loop ik vast. Ik kan moeilijk zelf om 7 uur op bed gaan liggen??.

Ons kindje is 7 weken.

Ik vind het zelf nog wel erg jong voor een vast ritueel. Helemaal als het lijkt dat je kleine er nog niet aan toe is. Ik vroeg me af waarom je hem op laat tot 19.30 als je 18 u gevoed hebt. Ik zou hem dan lekker weer laten slapen. Of alvast in de wieg. Uiteraard komt hij wel weer voor een voeding in de avond maar dat mag ook toch. Hij is nog zo klein. Mijn dochter is 6 maanden en slaapt al tijden vanaf half 6 - 6 uur savonds. Is dan gewoon op. Ze komt dan om 21 uur wel, maar dan voed ik en leg ik haar weer weg.
Ik zou zeker wel voeden voor het slapen. Waarom zou je dat niet doen? Bv is lastiger ritme in te krijgen. Er hoeft echt geen 3 uur tussen te zitten. Het is niet vergelijkbaar met flesvoeding. Bv is lichter verteerbaar en is meer dan voeding. Mijn dochter speende als pasgeborene vaak bij mij. Dan lag ze avond aan avond aan me geplakt. Mooi toch. Lekker dichtbij mama en goed voor de productie. Laat los hoe het zou horen en volg je baby. Succes!!

Onze dochter is 9 weken en ik houd mij eigenlijk de hele dag aan een bepaald ritueel. Ze wordt wakker, dan verschoon ik haar en dan ga ik voeden. Bij vermoeidheidssignalen baker ik haar in en dan leg ik haar (wakkker) op bed. En dan ga ik haar voorlezen of ik zing een liedje. In de avond lees ik altijd een boekje voor en dan valt ze rustig in slaap. En dan wacht ik gewoon tot ze wakker wordt meestal rond 22 of 23 uur en dan komt ze vaak weer rond 5 uur.
Ik heb het vertrouwen dat de tijd in de nacht uit zichzelf steeds langer wordt qua doorslapen. Want merk dat ze nu 's middags of 's avonds soms ook 4 uur tussen de voedingen laat i.p.v. 3 uur.

Ik voed dus nog wel echt op verzoek. En soms schuif ik het wat op als het mij uitkomt.
En de lactatiekundige geeft aan dat dit ook kan.

Gewoon kijken wat voor jullie werkt?

Terug
Bovenaan