bv+rijstewafels=volwaardig ontbijt???

Hoi,

Mijn zoontje is nu ruim 9 maanden. Sinds een tijdje krijgt hij alleen nog als ontbijt borstvoeding en dat ging, tot deze week, eigenlijk prima. Maar ik heb nu het idee dat hij er te weinig aan heeft. Hij drinkt nu in 6-8 minuten twee borsten leeg, eerst dronk hij zeker een kwartier. Nu vraag ik me af of mijn borstvoeding terugloopt of dat hij steeds sneller drinkt en eigenlijk meer nodig heeft. Na de bv smikkelt hij rustig nog twee rijstewafeltjes op. Is dat nou een 'goed' ontbijt? Of kan ik hem beter een papfles 's ochtends geven en dus helemaal stoppen met bv?      
Wat is voldoende bij jullie kindjes als ontbijt?

Groetjes,

Gea
 
Hoi Gea,

Je kunt idd rustig af en toe wat vaste voeding introduceren, maar bv blijft een volwaardige voedingsbron. Je kindje komt dus echt niks te kort, zeker niet als het om zuivelproducten gaat. Pap is eigenlijk helemaal niet nodig en het levert je  ook nog eens  extra werk op. Je zou je kindje een stukje brood aan kunnen bieden; ben je al wel eens op het Forum Bijvoeding geweest? Niet alleen moeders reageren, maar ook kinderdiëtist Stefan Kleintjes is er actief; een aanrader dus! Kijk maar eens op http://www.network54.com/Forum/382080/  .

Succes!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Sorry, ik ben niet helemaal volledig geweest. Een kindje heeft een bepaalde hoeveelheid zuivelproducten nodig per dag (op deze leeftijd hoeft dat niet alleen melk meer te zijn, maar kun je je kindje ook een stukje kaas geven, of smeerkaas op brood); de precieze hoeveelheid is vast bekend bij je consultatiebureau (misschien staat het ook wel in het groeiboekje?). Je schrijft dat jouw kindje alleen nog bv als ontbijt krijgt en daar zal hij qua zuivel waarschijnlijk niet genoeg aan hebben.

Vast staat dat bv wel een volwaardig ontbijt blijft en natuurlijk meer dan dat, met alle goede eigenschappen van moedermelk waar je zoontje dan nog altijd profijt van heeft (daar kan geen pap tegenop hoor :)).

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Hoi,

Mijn verhaal was blijkbaar niet helemaal duidelijk. Buiten de borstvoeding krijgt hij 's middags een fles opvolgmelk en voor het slapen nog een papfles. Soms eet hij smeerkaas op brood. Dus ik neem aan dat hij genoeg zuivel binnenkrijgt.
Ik zou het alleen sneu voor hem vinden als hij niet met een goed gevuld buikje de dag kan beginnen.

Als ik 's ochtends een papfles zou geven, dan hoeft dat 's avonds niet meer en kan hij  meer avondeten krijgen,  op een later tijdstip, en daarna een yoghurttoetje. Schematechnisch is dat beter dan we nu doen, maar ik zou het gezellige voeden 's ochtends wel missen....

Heeft er iemand nog een tip, idee, suggestie....

Gea  



 
Hoi Gea,

Claudia startte de dag ook altijd met bv en een uurtje later gingen we samen wat brood eten. Het hoeft dus niet of-of te zijn; je kunt er ook gerust wat naast geven?

Persoonlijk zou ik die ochtendvoeding gewoon aanhouden, juist omdat jullie er allebei nog zoveel plezier aan beleven. En je kindje krijgt op die manier nog reuze veel antistoffen binnen, hij heeft daar ontzettend veel profijt van.

Misschien kun je hier iets mee, maar misschien vind je het antwoord wat je zoekt ook wel op www.borstvoedingsforum.nl  ? Je kunt er vragen stellen, twijfels bespreekbaar maken of gewoon je verhaal even kwijt. Niet alleen moeders reageren, maar ook contactpersonen van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en leidsters van Borstvoedingsorganisatie LLL zijn er actief. Een aanrader dus, kijk maar eens!

Succes!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Terug
Bovenaan