BV te weinig caloriën?

Hi

Lotta groeit niet echt goed. Ze is wel erg tevreden en gezellig en slaapt ook de nachten door. Nu zegt het cb en de ka dat mijn melk wel eens te weinig caloriën kan bevatten. Ik heb daar mijn twijfels over, ze zou zich dan toch ook wel 's nachts melden?
Ik wil liever niet overgaan op de fles omdat ik veel lol heb in de  bv (en ze weigert trouwens de fles).
Voor de expert: kan bv te weinig caloriën bevatten, en zo ja wat kan ik daaraan doen?
Als ze de nachten doorslaapt, betekent dit dan niet dat de melk voedzaam genoeg is? Ze is twintig weken en krijgt 6'tot 7 keer bv.

Dank je wel

Gr Irene

quote: Sisi07 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-05-2007 22:59:50'));

Hi

Lotta groeit niet echt goed. Ze is wel erg tevreden en gezellig en slaapt ook de nachten door. Nu zegt het cb en de ka dat mijn melk wel eens te weinig caloriën kan bevatten. Ik heb daar mijn twijfels over, ze zou zich dan toch ook wel 's nachts melden?
Ik wil liever niet overgaan op de fles omdat ik veel lol heb in de  bv (en ze weigert trouwens de fles).
Voor de expert: kan bv te weinig caloriën bevatten, en zo ja wat kan ik daaraan doen?
Als ze de nachten doorslaapt, betekent dit dan niet dat de melk voedzaam genoeg is? Ze is twintig weken en krijgt 6'tot 7 keer bv.

Dank je wel

Gr Irene

quote: Sisi07 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-05-2007 12:23:52'));

Ook ik word vaak onzeker van alle tegenstrijdigheden. Zo heeft mijn dochtertje nooit goed leren happen, waardoor ik nog steeds voed met tepelhoedje. Dat gaat goed, de melkproductie schijnt niet in het gedrang te komen, maar ik hoor alleen maar dat het niet goed is zonder dat ik precies weet waarom en het hier gewoon goed loopt??? Er is al zoveel onduidelijkheid.
Gr Irene
Hoi Irene,

Ik heb je quote even uit een ander draadje (0-1 voeding) gekopieerd, omdat ik denk dat als de groei inderdaad niet echt goed zou zijn,  de tepelhoedjes er nog wel eens mee te  maken zouden kunnen hebben.

Je geeft aan, dat je dochtertje niet echt goed groeit. Kun je wat meer vertellen over haar groeiverloop tot nu toe? De groei bereken je vanaf het laagste gewicht na het geboortegewicht. Hoe zijn haar plasluiers (de richtlijn is in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal; de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken) en de poepluiers (regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting)?
Daarnaast is het denk ik goed om te bedenken, dat veel consultatiebureau's nog steeds de groeicurve hanteren die is gebaseerd op baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen. Alleen verloopt de groei van een baby die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgt, anders dan die van een borstgevoede baby. En dit verschil  komt vaak vooral zo rond de vierde maand sterker naar voren, omdat de groeicurve van veel borstgevoede baby's een beetje afvlakt. Dat is echter een normaal groeipatroon. De eerste maanden zal de baby tussen de 100 en 200 gram per week groeien, tussen de vier en zes maanden is de gemiddelde gewichtstoename 85 tot 150 gram per week. Op www.borstvoeding.com is de borstvoedingscurve te vinden, die door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) is ontwikkeld. Als je deze invult, hoe komt het plaatje er dan uit te zien?

Wat jammer dat het consultatiebureau en de kinderarts het niet echt goed groeien wijten aan de kwaliteit van jouw melk. Ook jouw melk bevat alles wat jouw baby nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling, de samenstelling is precies afgestemd op de behoeftes van je kindje. Aan de kwaliteit van je melk hoef je dus echt niet te twijfelen, die is gewoon goed. Meer wetenschappelijk verantwoorde informatie over dit onderwerp kun je vinden op Bv.com-De kwaliteit van moedermelk.

De samenstelling van jouw melk is dus precies afgestemd op de behoeftes van je kindje. Die samenstelling is ook elke keer weer anders, deze verandert per maand, per week, per dag en zelfs per voeding. Misschien komen de kreten voormelk en achtermelk je bekend voor? Voormelk is eigenlijk niets anders dan  "magere" melk, die ontstaat als er wat meer tijd tussen twee voedingen zit. De vetten gaan zich dan scheiden van de melk en blijven aan de wanden van de melkkanaaltjes plakken, om uiteindelijk weer door je lichaam te worden opgenomen. De eerste slokken melk die je baby drinkt, is dus vaak de magere voormelk. Naarmate het voeden vordert, wordt de melk steeds vetter doordat de vetten die nog aan de wanden van de melkkanaaltjes kleven weer door de toeschietende melk worden meegenomen en doordat de nieuw aangemaakte melk gewoon vetter is. Voormelk verandert dus geleidelijk aan in achtermelk. En van die vettere achtermelk gaan baby's zo lekker groeien. Maar om aan die vette achtermelk toe te komen, moet de baby de borst wel goed kunnen leegdrinken. Dat kan alleen, als het kindje goed is aangelegd en zoveel mogelijk borstweefsel in het mondje heeft; de baby melkt de borst als het ware leeg. Daar zit 'm vaak ook de kneep met tepelhoedjes. Tepelhoedjes hebben een vaste vorm, een vaste maat. Alleen is dit niet dezelfde "maat" als je borst zou hebben in het mondje van je baby. Je moet je voorstellen dat je baby zelf van je borst een speen vormt. Als ze goed is aangelegd, komt je tepel dan echt helemaal achterin het mondje te liggen (de tepel rekt dan anderhalf tot drie centimeter uit....)  en heeft ze ook een groot gedeelte van de tepelhof in haar mondje. Op die manier kan de baby de borst echt goed effectief leegmasseren. Bij het gebruik van een tepelhoedje komt die borst niet zover in het mondje van de baby en wordt de borst dus vaak niet effectief leeggedronken. De nadelige gevolgen (zoals verminderde  groei en een teruglopende melkproductie)  zijn vaak niet één-twee-drie te merken, maar sluipen er echt in.

Zeker voor een wat oudere baby is het drinken met tepelhoedjes een gewoonte geworden, een borst zonder tepelhoedje is "haar" borst niet.  Het kan erg moeilijk zijn om de tepelhoedjes dan af te wennen. Toch is het de moeite waard om dit te proberen, zodat je je baby uiteindelijk gewoon aan de borst kan laten drinken. Wanneer je dat graag wilt, is het aan te raden om het gebruik van tepelhoedjes in een heel rustig tempo af te bouwen. Je zou kunnen overwegen om hiervoor een lactatiekundige te raadplegen, die jullie kan helpen om een plan van aanpak op te stellen. Een lactatiekundige berekent wel kosten voor een consult. Gelukkig vergoeden steeds meer zorgverzekeraars deze kosten, je kunt het dus altijd proberen te declareren. Lukt dit niet, dan is het de moeite waard om de gemaakte kosten mee te nemen in je belastingaangifte. Meer informatie over lactatiekundige hulp kun je vinden op de site van de Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen.

Om er toch voor te zorgen dat je baby zo effectief mogelijk gaat drinken is het erg belangrijk dat je haar zo goed mogelijk aanlegt, ook als je tepelhoedjes gebruikt. Meer informatie over aanleggen kun je vinden op Eurolac-Borstvoeding basis  en op Bv.com-Als je aanlegt. Daarnaast  zou je  kunnen proberen  om borstcompressie toe te passen. Hiermee bevorder je de melkstroom, waardoor je kindje gemakkelijker en meer vette achtermelk krijgt. Meer informatie hierover kun je vinden op Bv.com-Borstcompressie  en hier kun je een filmpje van borstcompressie downloaden: Dr. Jack Newman-Video Clips.

Kun je hiermee uit de voeten? Mocht bovenstaande informatie toch nog vragen oproepen, reageer dan gerust. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Ha Yvonne

Dank je wel voor je reactie.

Ik had erg gehoopt dat het tepelhoedje er niets mee te maken had, ons dochtertje is een lekker pittig ding dat de borst idd gewoon weigert en driftig wordt als het niet is zoals zij wil. Maar ik moet het dan denk ik toch (weer) gaan proberen.

Ze is geboren met 2500 gr (drie weken te   vroeg + wij zijn beiden ook erg klein). De eerste weken groeide ze goed, een dikke 100 gram in de week, soms meer.
In de derde maand is dit gaan afvlakken, soms kwam ze maar 40 gram per week aan. Maar het wisselt heel sterk, de ene keer maar 10 gram, de afgelopen twee weken weer 2 keer 110 gram.... Het gaat echt in schokjes. Ze weegt  nu 4800 gram bij een lengte van 58,5 cm, ze is dus wel goed in verhouding. Ze zit echter ver onder de gewichtscurve. En echt meer dan 150 gram aankomen deed ze alleen in de eerste weken, dus ze is nooit echt een grote groeier geweest. Ik weet van mijn schoonmoeder dat mijn vriend (op flesvoeding) ook altijd matig aankwam. Want dat ze klein is baart mij geen zorgen, datzijn mijn man en ik ook, maar dat haar groei wat achterblijft vind ik wel vervelend.

De kinderarts maakt zich niet echt zorgen, ze is levendig en actief en ontwikkeld zich goed. Wel begon ze over de calorieën maar nu weet ik zeker dat ik niet aan de kv wil.
Op het cb, waar ik dus elke week naar toe moet om te wegen, weten ze van de tepelhoedjes en mijn pogingen hiermee te stoppen. Ze hebben daar gezegd dat het beter is zonder, maar als het niet lukt dan maar gewoon door te gaan. Ze houden haar daar (ook wegens lichte reflux) goed in de gaten en ze "doet" het verder prima.
Ik denk dat ik een lactatiedeskundige in ga schakelen om het voeden met tepelhoedje af te leren. Maar dat zal niet makkelijk worden vrees ik.

Dank je wel ook voor de uitleg over voor- en achtermelk. Ik wist ervan, maar niet hoe het precies zat in de melkkanaaltjes. Kan het zijn dat mijn dochter dus te weinig achtermelk krijgt, maar zich desondanks toch verzadigd voelt? Ik kan anders niet snappen hoe ze zulke goede nachten kan maken, als ze feitelijk te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Ze zou in mijn ogen zich dan toch eerder moeten melden met honger. Nu drinkt ze dus overdag wel zes tot zeven keer, laatste voeding 23.00u (moeten we haar voor wakkermaken), eerste voeding 6.30u.

Hartstikke bedankt voor je reactie en de sites!

Gr Irene

Terug
Bovenaan