Bv vraag voor Yvonne Z en andere moeders met tips

Hallo allemaal,

Hier een maartmoeder, op 21 maart is onze zoon Teun geboren.Een maandje te vroeg maar hij doet het prima dus dat is het probleem niet.
Ik lees al een tijdje mee maar heb nog niet eerder een bericht gemaakt, maar nu heb ik toch een vraag

Ik geef BV en dat gaat niet slecht alleen blijft het lastig om Teun echt groot te laten happen. Soms hapt hij net niet groot genoeg blijkt want hij drinkt wel goed maar mijn tepel, eigenlijk meer het tepelhof, is wat rood en gevoelig.
Nu las ik in een eerder topic over hoe je tepels eruit moeten zien als ze uit je baby ´s mondje komen, rond en roze,nou de mijn zijn meer wat uitgerekt, plat aan de onderkant en soms met zo ´n ´randje ´ ... dat is dus niet goed.
Wie heeft er dus tips waarmee ik Teun nog beter-groter kan laten aanhappen?
Hij heeft soms wel zijn mond wijd open maar hij doet hem zo snel open en dicht dat ik nauwelijks de kans krijg hem naar de borst toe te brengen.
Ik doe het al steeds voor en duw zijn kinnetje naar beneden maar het blijft een beetje een gelukstreffer als hij echt goed groot hapt...
En steeds eraf halen en opnieuw gaat pijn doen en frustreert hem (want hij heeft honger) en mij als het almaar niet lukt pfff...

Afijn, wie heeft de gouden tip zodat ik voortaan altijd pijnvrij kan voeden?

Groetjes,

Simone

Hoi,

dat groot laten happen vond ik ook moeilijk.
Mijn zoon is 6 weken, en ik geef nog steeds bv.
Mijn moeder zegt ook altijd nog tegen me tijdens het voeden dat hij niet groot genoeg hapt. Dat zeiden ze bij het cb ook.
Maar dit is vanaf het begin al zo.. En zolang je tepels geen pijn doen, en gewoon drinkt moet je er gewoon mee doorgaan denk ik.
Ik heb met mijn zoon geprobeerd om hem groter te laten happen, door zijn hoofdje dichter tegen mijn borst aan te duwen, maar hij laat toch weer los. Hij hapt zoals hij gewend is. Ik denk ook niet dat ik het nog kan veranderen.
Maar geeft niet, ik heb geen pijn en hij drinkt.
Dan maar zo!

hoi,

ik geef ook borstvoeding en senna is nu 3 maanden.
op het begin kon senna ook niet zo goed happen, toen heb ik dat op het consultatie bureau verteld, want het deed echt pijn aan mijn tepels. toen zei zë: probeer is om hem in rugbyhouding ( naast je met de beentjes onder je arm door) aan te leggen.
geprobeerden dat ging beter, maar nu zit hij gewoon op zijn billen naast me en nu gaat het echt geweldig!!
het is echt een maf gezicht zo'n kind dat zittend aan de borst zit, maar het werkt wel!
misschie ndat je dit is kunt proberen.
succes!

liefs marijke

Hoi,

Ik kan je niet echt helpen, maar wel mijn ervaringen vertellen. De eerste 4 weken was de bv echt een worsteling, Yanick kon de tepel niet goed pakken en we waren soms wel 20 minuten aan het klooien voordat hij goed kon drinken. Daarna ging het beter, maar voor mijn gevoel hapte hij nog steeds niet zoals het hoort (soms pijnlijke tepels). Met ongeveer 8 weken begon ik echt het gevoel te krijgen dat het lukte en snapte ik waarom bv door zoveel vrouwen leuk gevonden wordt. Nu is Yanick bijna 11 weken en gaat het super goed en kan ik uitkijken naar de volgende voeding!

Yanick was 2 weken 'te vroeg' geboren en bovendien een klein mannetje (3000 gram). De lactatiedeskundige waar ik langs ben geweest zei dat het vaak voorkomt dat kindjes die te vroeg zijn moeite hebben met het pakken van de borst.

Dat laatste klopt wel ja! Onze oudste is 7 weken te vroeg geboren, en hij heeft het ook echt moeten leren! Bij ons is dat met een tepelhoedje gelukt, dan zuigen ze je tepel in dat hoedje, en hebben automatisch goed gehapt. Later kon hij ineens zonder zo'n hoedje drinken, maar dat heeft wel even geduurd. Je kunt ze gewoon bij de apotheek kopen. Niet iedereen is er voorstander van, maar het heeft bij ons wel gewerkt!

groetjes,
Sabine

Mijn dochter was ook te vroeg, hapte ook niet goed en ik voed dus na   vier maanden nog steeds met tepelhoedje, ze kan nog steeds niet goed happen zonder. Wel elke dag uitkoken. Idd zkan het zijn dat je met tepelhoedje minder melk aanmaakt, omdat er minder prikkels naar de borst gaan. Maar ik voed al vanaf het begin zo dus hier geen probleem. Wil het wel graag afleren (straks met tandjes en zo...) Iemand tips?
Gr Irene

"ze" zeggen dat je elke keer een randje van de speen af moet knippen totdat de speen van het hoedje er helemaal af is. Dat werkte bij ons niet zo... Ik heb toen gewoon zo nu en dan eens geprobeerd zonder hoedje te voeden, bij een voeding waneer Joris niet zo ongedurig was en ik zelf ook alle tijd had voor het aanleggen. En op een gegeven moment kon hij gewoon zonder tepelhoedje drinken!

Het is voore jezelf ook erg handig als het afleren lukt, je vergeet zo'n hoedje zo makkelijk vond ik.

groetjes,
Sabine

quote: cyclaam schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('18-05-2007 20:40:40'));

Ik geef BV en dat gaat niet slecht alleen blijft het lastig om Teun echt groot te laten happen. Soms hapt hij net niet groot genoeg blijkt want hij drinkt wel goed maar mijn tepel, eigenlijk meer het tepelhof, is wat rood en gevoelig.
Nu las ik in een eerder topic over hoe je tepels eruit moeten zien als ze uit je baby ´s mondje komen, rond en roze,nou de mijn zijn meer wat uitgerekt, plat aan de onderkant en soms met zo ´n ´randje ´ ... dat is dus niet goed.
Wie heeft er dus tips waarmee ik Teun nog beter-groter kan laten aanhappen?
Hij heeft soms wel zijn mond wijd open maar hij doet hem zo snel open en dicht dat ik nauwelijks de kans krijg hem naar de borst toe te brengen.
Ik doe het al steeds voor en duw zijn kinnetje naar beneden maar het blijft een beetje een gelukstreffer als hij echt goed groot hapt...
En steeds eraf halen en opnieuw gaat pijn doen en frustreert hem (want hij heeft honger) en mij als het almaar niet lukt pfff...

Afijn, wie heeft de gouden tip zodat ik voortaan altijd pijnvrij kan voeden?

Groetjes,

Simone

Hoi Simone,

Wat vervelend joh, dat het niet gaat zoals het eigenlijk zou moeten .

Je geeft aan, dat je tepel of eigenlijk meer tepelhof wat rood en gevoelig is. Bedoel je dan de overgang van de tepel naar de tepelhof? Dat heeft, net als het afplatten en het randje,  inderdaad te maken met het zuinige aanhappen. Hopelijk kun je met de volgende informatie uit de voeten?

Probeer in te gaan op de eerste hongersignalen die je kindje afgeeft, zoals wakker worden, (smak)geluidjes maken, zoeken, op vingertjes of knuistjes sabbelen. Huilen is een verlaat hongersignaal. Bovendien is het een stuk moeilijker om een baby die al ongeduldig/hongerig  is of  overstuur  goed aan te leggen. Wanneer je ingaat op de eerste hongersignalen is de kans groter dat je baby wat meer geduld heeft om het aanleggen te oefenen. Borstvoeding is aangeleerd gedrag, zowel jij als je baby moeten het leren. Door je baby consequent goed aan te leggen, zal hij het borstdrinken uiteindelijk goed onder de knie krijgen. Je kunt hem motiveren om zijn mondje wagenwijd open te doen, door met je tepel langs zijn bovenlip te strijken. Haal hem pas naar je toe om aan te leggen, als hij zijn mondje ook daadwerkelijk wagenwijd open heeft (dat is echt een kwestie van timing, ik kan me voorstellen dat dit soms moeilijk is als dat mondje zo snel weer dicht gaat); neem geen genoegen met een tuitmondje.  Zorg ervoor dat je baby steeds op de goede hoogte ligt (eventueel gesteund met kussens), zodat hij niet van de borst af kan glijden. Als je merkt dat je baby niet goed is aangelegd, haal hem dan voorzichtig van de borst door je pink in zijn mondhoek te leggen. Op die manier wordt het vacuüm verbroken en kun je je baby pijnloos van de borst halen. Leg hem dan rustig opnieuw aan. Meer informatie over aanleggen kun je vinden op Eurolac-Borstvoeding Basis  (lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen) en Borstvoeding.com-Als je aanlegt.

Verder zou je nog eens kunnen kijken naar je eigen lichaamshouding tijdens het voeden. Als je zittend voedt, zorg er dan voor dat je lekker, maar wel goed rechtop kunt zitten. Als je niet lekker zit, is de kans aanwezig dat je je lichaamshouding onbewust gaat corrigeren en daarmee de borst uit het mondje van je baby trekt. Wanneer je liggend voedt, is het belangrijk dat je voor voldoende ondersteuning van nek, rug en schouders zorgt en lekker ontspannen kunt liggen.

Aan het gebruik van tepelhoedjes kleven nogal wat nadelen, zoals de kans op zuigverwarring en een teruglopende melkproductie. Wil je toch graag tepelhoedjes gaan gebruiken, dan is het aan te raden om dit onder begeleiding van een lactatiekundige te doen. Een lactatiekundige kan jullie overigens persoonlijk begeleiden en meer gerichte informatie en tips geven. Meer informatie over lactatiekundige hulp kun je vinden op http://www.nvlborstvoeding.nl/  . Er worden voor een consult wel kosten in rekening gebracht. Gelukkig vergoeden steeds meer zorgverzekeraars lactatiekundige kosten. Je kunt dus altijd proberen om de gemaakte kosten te declareren. Wanneer dit niet lukt, is het de moeite waard om de lactatiekundige kosten mee te nemen in je belastingaangifte.

Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je ook altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden  (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan