BV-vraag.....Yvonne???

Hallo

Na een vrij moeilijke start (borstonstekingen etc) krijgt mijn zoon van bijna 7 maanden nog steeds volledige BV. Hij en ik vinden dit allebei erg fijn. Hij krijgt nu sinds ongeveer een maand ook groenten en fruithapjes.

Nu heb ik echter het gevoel dat ik te weinig melk heb. Hiervoor heb ik een aantal redenen.
Al geruime tijd is mijn zoon heel snel afgeleid bij de voedingen en heel snel klaar met de voeding. Soms al na 5 minuten. Na de voeding is hij altijd nog wat huilerig alsof hij niet genoeg heeft of nog zuigbehoefte heeft. Ik geef hem dan meestal een speen en dat gaat goed. Mijn zoon lijkt dan wel weer tevreden.
Als ik op mijn werk voeding afkolf is dat nog maar erg weinig. Ik gebruik de neusspray om de TSR op te wekken, maar toch krijg ik per keer maximaal 60cc eruit. Dit terwijl dit een paar maanden geleden nog met gemak 125 cc was. Ik moet het er nu uitpersen als het ware.
Ook is het zo dat mijn zoon soms heel weinig plast. Dan zit er drie uur tussen het verschonen van de luiers en dan zit er maar een klein plasje in.

Dit alles maakte (maakt nog steeds) mij erg onzeker. Daarom heb ik besloten om vandaag alleen flessen BV te geven zodat ik precies weet hoeveel hij binnen krijgt en of  hij dan net zo reageert en plast.
Na de fles is hij net zo onrustig als na een borst. Hij plast wel iets meer voor mijn gevoel. Verder heb ik het idee dat hij nu meer slaapt (misschien omdat hij niet het gevoel heeft dat hij wakker moet worden van de honger??)
Vandaag heb ik voeding afgekolfd (dit op de tijden dat ik normaal voeding zou geven. De opbrengst was als volgt: 100cc, 40cc en 40cc (telkens 2 borsten gekolfd)

Zou mijn zoon genoeg uit de borst drinken?
In beide gevallen is mijn zoon vrolijk en levendig.

Wat nou als ik besluit de BV iets  af te bouwen en bijvoorbeeld alleen de eerste en de laatste voeding de borst te geven en de rest flessen (eerst BV (voorraad) en later KV). Of kan ik KV en BV mengen? Of is er nog een andere mogelijkheid???

Mijn zoon krijgt nu nog steeds 6 voedingen per dag (om de drie uur). De norm is volgens mij dat de kinderen nu nog maar 4 of 5 voedingen krijgen toch??? Mijn zoon kan dat echt nog niet....

Alle tips en reacties zijn van harte welkom!!!
Alvast bedankt!

Go

Hoi,

Heeft je zoontje mss last van regeldagen of een sprongetje? Mij is altijd vertelt dat als je kindje nog genoeg plasluiers heeft je niet zo'n zorgen hoeft te maken, maar ik denk dat Yvonne je veel meer info hierover kan geven.

Sterkte

Hallo

Ik heb er niet zo veel verstand van als Yvonne maar wel een beetje ervaring.
Als je zoontje tevreden is dan is het meestal allemaal in orde.
Met kolven krijg je er altijd minder melk uit dan dat je kindje er zelf uitzuigt.
Ik denk ,en dat is mijn mening, dat je kindje misschien niet zo'n honger heeft en daardoor minder drinkt.
Ik geef mijn dochter van bijna 11 maanden nog twee voedingen op een dag's morgens en 's avonds.De voeding van 's avonds stelt eigenlijk al niet zoveel meer voor.Ze eet 's avonds behoorlijk wat middageten en dan zit ze als ze naar bed toe moet gewoon vol.Ze kan dan erg boos worden ze wil drinken maar zit gewoon vol.
Misschien is dat bij jouw kindje ook het geval.Misschien moet je eens proberen om 1 voeding minder te geven dan drinken ze ook meer per keer en worden je borsten ook goed leeg gezogen.Trouwens mijn dochter heeft dat ook vaker dat ze nog een droge luier heeft na een paar uur maar dat maakt ze s'nachts meer dan goed.
maar aan een tevreden kind kun je veel aflezen.
Trouwens in fruit enzo zit ook vocht dus ze krijgen meestal wel genoeg binnen.
Groetjes mandy

hallo go1

Sorry ik lees dat je zoontje nog geen voeding minder kan krijgen.waarom niet als ik vragen mag.je kunt misschien eens proberen om er iets langere tijd tussen te doen en als bv de drie uur om zijn dat je hem probeert af te leiden en zo proberen om iets uit te stellen.Het lichaam moet daar even aan wennen maar als je dat   langzaam opbouwt dan gaat dat sneller dan je denkt.groetjes mandy

quote: go1 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-02-2007 17:24:05'));

Nu heb ik echter het gevoel dat ik te weinig melk heb. Hiervoor heb ik een aantal redenen.

1. Al geruime tijd is mijn zoon heel snel afgeleid bij de voedingen en heel snel klaar met de voeding. Soms al na 5 minuten. Na de voeding is hij altijd nog wat huilerig alsof hij niet genoeg heeft of nog zuigbehoefte heeft. Ik geef hem dan meestal een speen en dat gaat goed. Mijn zoon lijkt dan wel weer tevreden.

2. Als ik op mijn werk voeding afkolf is dat nog maar erg weinig. Ik gebruik de neusspray om de TSR op te wekken, maar toch krijg ik per keer maximaal 60cc eruit. Dit terwijl dit een paar maanden geleden nog met gemak 125 cc was. Ik moet het er nu uitpersen als het ware.

3. Ook is het zo dat mijn zoon soms heel weinig plast. Dan zit er drie uur tussen het verschonen van de luiers en dan zit er maar een klein plasje in.

4. Dit alles maakte (maakt nog steeds) mij erg onzeker. Daarom heb ik besloten om vandaag alleen flessen BV te geven zodat ik precies weet hoeveel hij binnen krijgt en of  hij dan net zo reageert en plast.
Na de fles is hij net zo onrustig als na een borst. Hij plast wel iets meer voor mijn gevoel. Verder heb ik het idee dat hij nu meer slaapt (misschien omdat hij niet het gevoel heeft dat hij wakker moet worden van de honger??)

5. Vandaag heb ik voeding afgekolfd (dit op de tijden dat ik normaal voeding zou geven. De opbrengst was als volgt: 100cc, 40cc en 40cc (telkens 2 borsten gekolfd)

6. Zou mijn zoon genoeg uit de borst drinken?
In beide gevallen is mijn zoon vrolijk en levendig.

7. Wat nou als ik besluit de BV iets  af te bouwen en bijvoorbeeld alleen de eerste en de laatste voeding de borst te geven en de rest flessen (eerst BV (voorraad) en later KV). Of kan ik KV en BV mengen? Of is er nog een andere mogelijkheid???

8. Mijn zoon krijgt nu nog steeds 6 voedingen per dag (om de drie uur). De norm is volgens mij dat de kinderen nu nog maar 4 of 5 voedingen krijgen toch??? Mijn zoon kan dat echt nog niet....

Alle tips en reacties zijn van harte welkom!!!
Alvast bedankt!

Go

Hoi,

Ik kan me voorstellen, dat je hierdoor onzeker wordt. Misschien kun je met de volgende informatie uit de voeten? Ik heb bepaalde punten voor het gemak even genummerd...

1. Op zich is het heel goed mogelijk dat je kindje nu niet meer zoveel tijd nodig heeft om de borst leeg te drinken. Naarmate een baby ouder wordt, zal hij de drinktechniek steeds beter onder de knie krijgen en bovendien zal hij grotere hoeveelheden melk makkelijker aankunnen. Krijgt je zoontje één of twee borsten per voeding? Kun je merken dat hij effectief drinkt (voel je een tsr, zie je zijn kaken bewegen, hoor je de melk naar binnen klokken)? Drinkt hij de borst goed leeg of laat hij voortijdig los? Ook dit kun je aan het drinkgedrag van je kindje merken; in het begin zal hij ritmisch met lange halen drinken (zuigen-slikken-ademhalen) en als de borst leegraakt, zal hij vaker zuigen om nog een beetje melk te kunnen doorslikken. Voelt je borst na het voeden soepeler aan dan ervoor?

Baby's kunnen vanaf een bepaalde leeftijd inderdaad snel afgeleid zijn. Het verkennen van de omgeving, het ontdekken van nieuwe dingen, alles wat maar interessanter is dan mamma . Je zou kunnen proberen om eens in een wat donker kamertje gaan zitten voeden? Of doe eens een interessante (kralen)ketting om, met mooie kleurtjes e.d.. Misschien kun je op die manier zijn aandacht bij jou houden?

2. Het is misschien een beetje typisch, maar rond deze leeftijd komt een kolfdip blijkbaar vaker voor. Het kolven is een heel gevoelig proces, waar onzekerheid/spanning of stress snel invloed op kan hebben. Wellicht staan hier nog bruikbare tips voor je bij: Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk. Bij sommige moeders helpt het, om het vaste kolfschema even te doorbreken. Misschien  wat vaker kolven, of juist even wat langer wachten?  Probeer je in elk geval niet te fixeren op het kolven.

3. Af en toe wat minder plassen is niet zo erg, zolang je baby over de gehele dag gezien in elk geval maar voldoende plasluiers blijft houden. Zijn urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken. Hoe ziet zijn luier er na de nacht uit? Zit deze goed vol?

4. Je geeft aan, dat hij na de fles net zo onrustig is als na de borst. Kan er iets anders aan de hand zijn, bijvoorbeeld dat hij last heeft van tandjes? Ook is het mogelijk, zoals iemand anders al eerder aangaf, dat je baby een sprongetje in zijn ontwikkeling maakt en daardoor onrustig wordt.  Eventueel kunnen menstruatie of zwangerschap  onrust veroorzaken bij een borstgevoede baby; de melk gaat dan vaak anders smaken en er kan dan een terugloop van de melkproductie zijn.

5. De hoeveelheid melk die je afkolft, zeg eigenlijk niets over de hoeveelheid melk die je baby uit de borst drinkt. Een baby die goed is aangelegd, kan de borst namelijk veel effectiever legen dan jij met een kolf ooit kunt evenaren.

6. Vrolijk en levendig klinkt in elk geval al heel goed! Hoe is het groeiverloop van je zoontje op dit moment?

7. Er is inderdaad nog een andere mogelijkheid . Als je hebt gekeken naar de richtlijnen om te kunnen weten of je kindje voldoende melk binnenkrijgt (aantal voedingen per dag, groei, plas- en poepluiers, tevreden en alert) en je concludeert daaruit dat je waarschijnlijk te weinig melk hebt, dan zou je je kindje vaker kunnen aanleggen? Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; de hoeveelheid melk die uit de borst wordt gehaald, wordt er ook weer aangemaakt. Als je je kindje vaker bij jou laat drinken, zal er dus uiteindelijk meer melk worden aangemaakt; je last eigenlijk zelf een regeldag in. Je kunt er bijvoorbeeld een borstvoedingsweekend van maken; kruip lekker met je kindje op de bank en neem er zelf iets lekkers en genoeg te drinken bij (thermoskan met thee misschien?). Leg je kindje zo vaak mogelijk aan. Zodra je merkt dat hij interesse in de borst begint te verliezen of niet meer goed doordrinkt, zou je hem aan de andere borst kunnen leggen. Zo kun je misschien wel drie, vier, vijf of zes borsten per voeding geven, wat ook wel wisselvoeden wordt genoemd. Dit is een stimulans voor je melkproductie. Eventueel zou je ook op momenten dat de interesse wat minder wordt borstcompressie kunnen toepassen om de melkstroom te bevorderen. Meer informatie hierover kun je vinden op Bv.com-Borstcompressie.

8. De norm die jij noemt, is vooral de norm die wordt toegepast op kunstmatige zuigelingenvoeding. Omdat voedingsstoffen moeilijker uit kunstmatige zuigelingenvoeding worden opgenomen, is daarvan een teveel aan de voeding toegevoegd zodat de baby uiteindelijk toch voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Maar daardoor is er wel een limiet aan de totale dagelijkse hoeveelheid gesteld, want anders worden de niertjes teveel belast. Zo kom je automatisch bij voedingsschema's, waarbij het aantal voedingen en de hoeveelheid bepalend zijn. Dit is bij borstvoeding echter totaal anders; ook als je kindje al wat ouder is, kun je borstvoeding gewoon op verzoek blijven geven. Jouw melk is precies afgestemd op de behoeftes van je baby; het bevat alles wat je kindje nodig heeft voor een gezonde groei en ontwikkeling. Bovendien is het lichtverteerbaar en het is een lichaamseigen stof, die optimaal door je kindje wordt benut. Je kunt dus gerust vertrouwen op je kindje; als hij zes voedingen nodig heeft dan is dat prima en als hij meer nodig heeft, is het ook goed. Hij hoeft echt niet met minder voedingen toe te kunnen. De vaste voeding die je aanbiedt,  is echt nog bijvoeding voor je kindje. Moedermelk blijft nog een tijdje  de hoofdmaaltijd voor hem; hij heeft jouw melk dus echt nog nodig  om lekker van te groeien.  Daarom is het aan te raden om hem eerst zijn borstvoeding te geven en daarna vast voedsel aan te bieden (dus vast voedsel náást de borstvoedingen). Zo blijft de melkproductie vaak ook het beste op peil.  Nachtvoedingen zijn ook erg goed voor je melkproductie.  Als je zoontje wat ouder is, zal hij uit zichzelf steeds vaker en meer vast voedsel gaan eten en daarmee automatisch op een natuurlijke manier  het aantal borstvoedingen gaan afbouwen. Ken je het Forum Bijvoeding misschien ook? Daar kun je veel informatie vinden over het introduceren van vast voedsel met borstvoeding als uitgangspunt. Ook kinderdiëtist Stefan Kleintjes (o.a. bekend van het boek "Eten voor  de kleintjes-van borst tot boterham" en winnaar van de Borstvoedingsprijs 2006)  is daar actief, een aanrader dus! Kijk maar eens op Forum Borstvoeding.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Beste Go,
Ik wil alleen maar zeggen dat wat je ook besluit, je er zelf een goed gevoel bij moet hebben. Tuurlijk is bv het beste, maar met fv is ook niks mis. Ik ben bij de eerste de fout in gegaan om door te gaan met de bv, terwijl ik er zelf helemaal niet achter stond. Puur alleen omdat iedereen mij het gevoel gaf dat ik een slechte moeder was als ik stopte.
Daardoor zat ik elke voeding van pure frustratie te huilen, omdat het weer niet lukte.
Bij de tweede heb ik het weer geprobeerd, maar nu met de achterliggende gedachte dat ik gelijk zou stoppen, als ik er weer zo gefrustreerd van zou raken.
Ik heb trouwens ook een poosje nog twee voedingen gegeven en dat ging prima hoor.
Veel succes.

Terug
Bovenaan