Carpaccio gegeten tijdens zwangerschap!!!

Hallo Dames ik had even een vraag aan jullie?
Ik ga nu mijn 13de week met zwangerschap
en heb per ongeluk zonder bij na te denken
Carpaccio gegeten.
Denken jullie dat er nu wat met de baby mis kan gaan.
Hoop dat iemand tips voor mij heeft.

Groeten Angela ciao ciao....
 
Al 50% van de zwangere vrouwen heeft al eens een toxoplasmose besmetting doorgemaakt maar weet dit dus meestal niet.
De kans dat je van één keer besmet raakt is niet zo heel groot. Waarschijnlijk is er dus niets aan de hand. Maar je kan het maar beter niet weer eten.
 
De kans is groot dat je anti-stoffen in je lichaam hebt tegen toxiplasmose. Vooral je vroeger voordat je zwanger werd veel rauw vlees at (filet americain, carpaccio etc) of als je een kat hebt is de kans aanwezig dat je het al eens gehad hebt en je dus antistoffen in je bloed hebt. In dat geval hoef je je nergens zorgens om te maken. Ongeveer de helft van alle vrouwen heeft voor ze zwanger wordt al antistoffen in haar bloed.

Het is ook mogelijk om je te laten testen op de aanwezigheid van deze antistoffen.
Normaliter worden vrouwen getest op hun Hb-gehalte, HIV en nog een aantal zaken, maar het is ook mogelijk om deze test uit te breiden met een onderzoekje naar toxiplasmose.

Je merkt het overigens niet snel als je door het eten van de carpaccio toch onverhoopt besmet bent geraakt met de parasiet. Hooguit ben je wat lusteloos en zijn je klieren bij je keel/nek wat opgezet.

Tenslotte nog wat cijfertjes om je toch enigszins gerust te stellen:

Een toxoplasmose-infectie tijdens de zwangerschap betekent nog niet dat je kind ernstige afwijkingen zal vertonen. Het risico dat de parasiet de foetus bereikt en aantast, hangt van verschillende factoren af, o.a. van het tijdstip in de zwangerschap dat  je besmet werd. Hoe vroeger in de zwangerschap, hoe kleiner de kans dat je kind besmet wordt. Naar schatting bedraagt het risico dat de parasiet de foetus bereikt :
10% in het eerste zwangerschapstrimester,
25 - 30% in het tweede trimester en
60 - 70% in het derde trimester.

Maar zelfs indien de foetus besmet wordt, betekent dit nog niet met zekerheid dat het kind een ernstige handicap zal hebben. In dit geval geldt het omgekeerde: hoe vroeger de foetus besmet werd, hoe groter de kans op ernstige letsels.

“Een vrouw zonder toxoplasmose-antistoffen die griepachtige klachten heeft tijdens de zwangerschap, moet zich onmiddellijk laten onderzoeken op toxoplasmose,” vindt prof. Foulon. “En wel omdat een behandeling met antibiotica de kans dat de parasiet de foetus besmet sterk kan verminderen. Hoe vroeger met de antibioticakuur gestart wordt, hoe groter de kans op succes." Volgens een recente Europese studie waaraan dr. Foulon meewerkte, zou een vroegtijdige behandeling de toxoplasmose-letsels kunnen tegenhouden in 70 tot 90% van de gevallen.

Uiteindelijk zetten 9 vrouwen op 10 die toxoplasmose doormaken in de zwangerschap, toch nog een gezonde boreling op de wereld.

Heel veel succes en als je twijfelt, gewoon even naar je huisarts (VK heeft geen zin, die kan en mag niks voorschrijven).
 
Terug
Bovenaan