Hoi Cathy,
'k Snap wat je bedoeld...
Rebecca die dol is op snoep/ijs/koek heb ik een paar weken geleden zo tussendoor gevraagd:
"Wat doe je als iemand die je niet kent je een ijsje of snoepje wil geven en vraagt of je mee gaat?"
Ik had verwacht dat ze zou zeggen meegaan, maar resoluut en zonder twijfel zei ze 'nee'.
Ik vertelde dat ik dat heel goed idee vond en heb erbij verteld dat ze het altijd aan papa of mama moet komen vragen als iemand dat zegt.
Later heb ik deze soort vragen meer gesteld en haar duidelijk verteld dat ze altijd aan papa of mama moet vragen als iemand haar iets vraagt.
Dat ze nooit zomaar met iemand mee moet gaan en altijd direct naar huis moet komen.
Ze begreep het en was er niet bang van geworden. Ik heb niet genoemd dat er mensen zijn die verkeerde bedoelingen kunnen hebben, maar meer de nadruk gelegd op dat haar papa en mama haar graag willen helpen en willen weten waar ze is.
Met Rebecca heb ik regelmatig hele serieuze gesprekken, omdat ze dan zelf een hele diepe/serieuze vraag stelt. Zo heb ik haar ook uitgelegd dat ze met alles naar papa en mama mag komen dat we dat fijn vinden. Want pas als je iets (boosheid, verdriet, pijn, bangheid) aan ons verteld kunnen we je helpen. Vertel je het niet, dan begrijpen we het niet en weten niet wat er is en kunnen je niet helpen. Als papa en mama er niet zijn, mag ze het aan de juf vertellen of de vader/ moeder van vriendin waar ze op dat moment is. Ze heeft het begrepen en past dit al regelmatig toe.
@Rianne, dat op lichamelijk gebied vind ik ook een heel goed punt, benoemen wie er aan haar lichaam mag komen. Dat ga ik zeker ook doen.
Mijn nichtje (toen 5) moest onder dwang van oudere kinderen (rond de 10) haar (onder)broek uittrekken. Gelukkig is ze heel hard naar huis gerent, maar als er een aantal kinderen zo'n klein kind dwingen....brrrr...moet er niet aan denken.
Spelender wijs en eenvoudig kun je je kindje toch al veel leren op dit gebied. En dat hoeft niet eens heel zwaar en nadruk op negatieve, maar gewoon wat je graag zou willen als ouders en waarom.
Dit is een belangrijk deel in de opvoeding.
Groetjes, Marianne