CB verplicht om naartoe te gaan?

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Heb  een vraagje: is het eigenlijk verplicht dat je naar het consultatieburo toe moet?
Vindt ons consultatieburo nl. ontzettend slecht (spreken elkaar tegen, verkeerde diagnose, weigeren door te verbinden terwijl m'n dochtertje doodziek is "kan het niet wachten tot vanmiddag, dan is het telf.spreekuur" etc.) ben dit nu een beetje zat eigenlijk en wil hier alleen nog maar naartoe met de entingen. Wisselen is geen optie, want de andere is precies op de  dagen dat ik werk nl.
Wie weet of dit moet of niet?

groeten,
xx Roos xx

Hi,

Ik weet niet of het verplicht is, het is een soort van pré - jeugdzorg.
Kindjes meten en wegen, houden ze lang vol tot de basis school, schooldokters enz.
Ik snap ook wel dat het moet, kijken of ze niet achterblijven, of dat er iets mis gaat in de groei.

Zo vaak hoef je er toch ook niet meer heen?
Je kan toch gewoon laten meten en wegen, en mocht je verdere vragen hebben naar de huisarts?

Ik had dat met de kraamzorg, ik werd gek van die 2 vrouwen in mijn huis...
Dat gekibbel, en ik wilde gewoon alleen zijn met mijn man en kindje en/of bezoek..
en niet 2 wild vreemden in mijn huis. Ik heb toen de Yunio gebeld, die onze kraamzorg e.d. verzorgen hier in de regio, dat ik na 2 dagen van de kraamzorg af wilde zien.
Nou, wat een heen-en-weer getelefoneer, en papierwerk werd dat... zucht..
Ze zijn nog wel elke dag langsgekomen om te meten en te wegen, 10 min. per dag.
Daar kon ik dan wel mee leven.

Zou je moeten informeren bij je consultatie bureau zelf, of bij je huisarts...

Nens

Hoi Roos,

Nee hoor, je bent niet verplicht om naar het CB te gaan. Zelfs het inenten zou  je eigen huisarts kunnen doen.
Misschien is het ruilen op je eigen bureau geen optie, maar ik weet niet of je in een grote plaats woont, maar dan hebben ze vaak meerdere bureau's. Misschien zou je naar een heel ander bureau kunnen. Dat zal dan wat verder weg zijn, maar als je daar wel goed geholpen wordt, dan is het dat vast wel waard.

Toen mijn dochter klein was woonde we in Enschede. Ik ben toen ook van CB gewisseld omdat ik gek werd op het eerste bureau. Het tweede CB beviel veel beter. Daar had ik de 10 minuten extra rijden graag voor over.
Nu wonen we in een dorp vlak bij Nijmegen. Ik ben nog steeds geen fan van het CB, maar ik merk dat ik nu veel meer mijn eigen gang ga. Ik ga voor het meten en wegen en de inentingen. Ik vraag niet meer om advies, want ze spreken zichzelf steeds tegen. Ik vertrouw veel meer op mijn eigen gevoel. En als ik een vraag heb over voeding, dan bel ik liever met de Nutricia voedingslijn (Bas krijgt Nutrilon voeding, maar volgens mij heeft Friso ook zo'n informatie lijn). Heb daar tot nu toe zeer goede ervaringen mee.

Tjonge tjonge, wat een verhaal is het geworden.
Groetjes,
Karin, mama van Eva (2004) en Bas (3-7)

Het is inderdaad niet verplicht. Ik zit er zelf over te denken om alleen te gaan voor de inentingen. Ik heb nooit vragen en heb er dus geen bal aan. Het loopt gewoon prima en hoef echt niet de centimeters en kilo's precies te weten.

Terug
Bovenaan