Centering groep bij derde kind?

Hallo meiden,

Wie van jullie heeft ervaring met een centering groep? Ik heb 2 kinderen van 8 en 6 jaar. Bij deze zwangerschappen was er nog geen centering pregnancy mogelijk.
Nu ben ik opnieuw zwanger en twijfel ik of ik hiervoor zou kiezen. Het is al wel even geleden dat ik zwanger geweest ben, dus een ‘opfriscursus’ is misschien wel fijn.
Maar het lijkt me ook veel energie kosten.
Wat zijn jullie ervaringen bij een derde (of meerder) kind?

Ik heb t bij baby 1 gedaan. Gezellige meiden, maar inhoudelijk erg schools en niks verrassends. De tijdsinvestering was flink, dus ik heb het nu, 2,5 jaar later, niet weer gekozen. Maar als je het contact leuk vindt, is het wel weer aan te raden. Dat heb je normaal natuurlijk niet.

Wat leuk, een derde, gefeliciteerd! Ik heb bij mijn derde aan een zwanger fit gebeuren mee gedaan. Je weet echt nog/al heel veel als je al twee kinderen hebt. Maar ik vond het wel heel leuk om tijdens het sporten lekker over zwangerschapsdingen te praten. En daarna over net bevallen dingen. Bij mijn zwanger fit kreeg je ook nog informatie over de bevalling, de tijd erna etc. Elke keer 15 min ongeveer. Ik was er erg positief over!

Ik heb het tijdens mijn eerste zwangerschap wel gedaan, bij de tweede niet. Ik heb er heel leuk contacten aan overgehouden en best veel 'geleerd'. Het viel mij tegen hoeveel je van de vk hoort over bevallen en de periode daarna als je niet meedoet aan zo'n groep. Dus ik was toen na de tweede zwangerschap extra blij dat ik het bij de eerste wel gedaan heb.

Dus tja, of het bij een derde zwangerschap nuttig is? Ik kan me voorstellen dat het voor jou niet perse nodig is, omdat opfrissing bij/door de vk ook al voldoende is. Maar als je wel behoefte hebt aan contacten met dames die in dezelfde fase van hun zwangerschap zitten, kan het leuk zijn. Daarbij moet je je wel bedenken dat de kans groot is dat zij voor het eerst zwanger zijn en misschien ook wat jonger? Geen idee wat jouw leeftijd is, maar aangezien je eerste kindjes al iets ouder zijn ben jij misschien ook al wat 'ouder'?
Je kunt natuurlijk ook gewoon starten met zo'n groep, en als het toch niks voor je blijkt te zijn, stop je er weer mee.
Succes met kiezen!

Ik heb het bij de zwangerschap van mijn eerste kindje gedaan, en er zaten ook een aantal dames tussen die een tweede of derde kindje kregen. Dat was voor ons nieuwelingen wel erg leuk om wat ervaringsverhalen te horen, maar of het nou echt zo nuttig was weet ik niet. Voor mij was het vooral leuk om de contacten op te bouwen met andere dames uit de buurt die ongeveer tegelijk met een kindje krijgen bezig waren, want in mijn omgeving was er verder niemand zwanger. 
Ik zou er dus vooral voor kiezen als je nog wel wat contacten kan gebruiken met wie je ook lekker veel over baby/zwangerschapsdingen kan praten.

Ik doe het nu wel, voor mij is het de tweede en de eerste is minder dan anderhalf jaar geleden geboren. Ik steek er best nog wel wat dingetjes van op. Bij ons komt er iedere keer een gastspreker (bekkenfysio, lactatiekundige, yoga docent, hypnobirthing coach) dus dat is zeker heel erg leuk. Maar je hebt het ook over je familie, opvoeding, je relatie, en hoe je je eigen gezin voor je ziet. 
Ik heb ervoor gekozen omdat het mij dus wél heel fijn leek om eens in de vier weken twee uurtjes alleen maar even zwanger te zijn en lekker daarover te kletsen;) Qua tijdsinvestering vind ik het dan ook wel meevallen. Er zijn twee andere dames die ook zwanger zijn van de tweede dus dat voegt wel wat toe, dat was voor mij wel een voorwaarde. Ik wilde niet de enige zijn die alles al een keer had mee gemaakt :)
Achteraf had ik het ook wel bij de eerste gewild! Toen zat de groep helaas al vol. 

Hallo ik heb 3 kinderen ondertussen 13,10 en 9 . ze zaagden meer dan een jaar voor een broer of zusje wat ik absoluut tegen was omdat ik ook al 10 jaar ms heb is dit niet gemakkelijk. Maar het begon toch uiteindelijk te kietelen. Ik zag het toch zitten voor nog een kind mij. Kinderen helpen we god thuis mijn oudste dochter helpt ook veel en ze zij allemaal zelfstandig. Dus dacht wrm niet. Omdat ik in de tijd toen zij klein waren het zwaar het ik zat met een kind van 4 en 1 jaar en nog een baby was echt druk. Maar nu is het veel rustiger en voor mij ziekte zou da geen probleem mogen zijn ben ondertussen al 15 weken zwanger. We zien het echt wel zitten nu. En de papa is ook heel blij.

Terug
Bovenaan