chemo/kankerpatient in de buurt bij baby?

Hallo allemaal,

Niet echt een vrolijk onderwerp, en hoort ook niet helemaal bij zwanger zijn (ben 4 weken geleden bevallen, zat wel altijd hier op de site). Maar weet even niet, waar deze vraag thuis hoort.

Ik heb een vriendin met borstkanker (28 jaar!), en heeft 3 weken terug haar eerste chemokuur gehad. A.s. donderdag moet ze weer. Nu wil ze morgen met mij en nog een vriendin even gezellig de stad in, er even uit. Met onze kleintjes erbij.
Nu is mijn dochtertje dus  4 weekjes oud. Kan het gevaarlijk voor haar zijn, dat zij aan de chemo's zit? Of kan dit geen kwaad?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Kitty (moeder van  Marissa)

Hoi,

Ik ben geen expert ofzo, maar het lijkt mij totaal niet gevaarlijk. Je moet weten dat chemo geen bestraling is, maar ingebracht word door infuus. De chemo komt in je bloedbaan, wat daar het een en ander probeert af te breken. Ik kan mij niet voorstellen dat dit gevaarlijk  kan zijn, want er is echter geen straling wat vrij komt ofzo.  

Wel een verschrikkelijk bericht dat een  vrouw van 28 dit moet mee maken!

Groeten Donald  

Wat verschrikkelijk dat je vriendin zo ziek is!

Ik ben nu niet zwanger, maar lees wel even mee op deze site. Wij hadden zelf iemand in de familie die chemo kreeg tijdens mijn zwangerschap. Wij hebben toen contact opgenomen met de behandelende afdeling (kun je zo even naartoe bellen) om te vragen of het een risico was. Ze hebben ons toen wel voorzorgsmaatregelen gegeven. Zoals niet op hetzelfde toilet gaan en niet kussen. Ook de verloskundige gaf aan hier voorzichtig mee te zijn.

Baby's van vier weken hebben nog niet veel weerstand. En ik weet niet hoe je vriendin er aan toe is (kan ook snel iets onder de leden hebben door verminderde weerstand wat aan de kleintjes kan worden gegeven).

Kortom, ik zou even het ziekenhuis bellen en de vraag voorleggen aan de oncologie-verpleegkundige. Dan heb je zekerheid. Als er geen reden is om je zorgen te maken kun je morgen lekker op stap en zorgeloos genieten. Als je toch voorzorgsmaatregelen moet nemen kun je daar rekening mee houden en alsnog een fijne dag hebben.

Veel plezier.

Ik zou het ook gewoon even (laten) navragen in het ziekenhuis.
Ik ben geen arts maar wel dierenarts en ik werk ook met chemotherapie.
Op het moment dat de kuur net gegeven is, is het niet verstandig om de baby in direct contact te laten zijn met de patiënt. Al gaat het voornamelijk om lichaamsvloeistoffen. urine, ontlasting, braaksel.
Nu je vriendin al bijna toe is aan de volgende kuur is het eerste middel al uit haar lichaam verdwenen dus lijkt het me geen probleem.
Het wordt een ander verhaal als zoals iemand hierboven al schrijft je vriendin verzwakt is en daardoor last heeft van bv schimmelinfecties of bv erg hoest.

groeten Elke

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb gisteren toch maar even het consultatieburo gebeld, en er werd direct gezegd dat het nu geen kwaad meer kan. Alleen direct na de kuur en een paar dagen opvolgend. Maar nu dus niet meer. Ze moet er alleen niet mee gaan knuffelen (want speeksel o.i.d. is nog niet goed).

We gaan vandaag lekker er op uit!

Groetjes, Kitty

Terug
Bovenaan