chili

A

Anoniem

Guest
Hoi Chili,

Volgens mij is er wat betreft manisch-depressieve stoornissen, schizofrenie wel sprake van een erfelijke factor. Maar dan zou je moeten nagaan hoe vaak en in welke mate het in je familie voorkomt. Info via internet zoekmachines op erfelijkheid. Daar is geloof ik een site over of via behandelaar van je broer
Verder hoeft het niet zo te zijn dat je broer schizofreen is als hij dingen ziet of hoort die er niet zijn, want ook bij een manisch depressieve stoornis kun je in je manie of depressie doorschieten in een psychose. Kenmerken van een psychose zijn o.a. hallucinaties, wanen e.d.
Maar als je een psychose hebt wil dat niet zeggen dat je schizofreen bent
Meer hierover vindt je op sites van clientenorganisaties (ypsilon bijv) via zoekmachines of in het boek DSM IV (wel vaktaal, dit boek wordt gebruikt bij het stellen van psychiatrische diagnosen)

(Het ziekenhuis belde dat ze een bloedbuisje vergeten waren, dus nu ben ik in 2 dagen 2 keer lek geprikt, fijn he?!)

groet Jackje

Hoi Jackje,

Alvast bedankt, als je nog meer kunt vertellen dan graag..

Op die site van Ypsilon vind ik niet echt veel staan?! had deze al eens eerder bekeken weet jij nog een andere site.

Mijn broer heeft inderdaad psychoses gehad met waanideeen en hallucinaties en over de emmer die overloopt daar heb je helemaal gelijk in!

Hij vertelde ook dat hij een aantal zaken vanaf zijn jeugd niet goed heeft verwerkt(scheiding- overlijding opa etc) en zo nog een aantal dingen die hij heeft meegemaakt, dit alles heeft voor die laatste druppels gezorgd dat klopt.

Weet jij of je in aanmerking komt voor een vruchtwaterpunctie als je bang bent dat je kindje dit ook kan hebben en zoja weten ze dan of de baby deze ziektes heeft? denk van wel aan die genen zien ze alles maar vraag het ook ff aan jou?!

Hij heeft best veel meegemaakt en gebruikte drugs omdat hij het niet goed kon verwerken, had dit echt nooit van hem verwacht omdat het een heel lief en aardig persoon is en je hem alzolang kent en dan ineens dit, het is echt een rotziekte bah! maar daar weet jij natuurlijk alles van, knap hoor dat je dit werkt doet.

2x bloed laten prikken jakkie hadden ze niet beter op kunnen letten zeg!

Wanneer krijg je de uitslag van het spermaonderzoek en van je bloedtest?

groetjes: Chili

Hoi chili
Eind september krijgen we de uitslagen van het spermaonderzoek en de bloedtest. Nog ff wachten dus.
Weet zo uit mijn hoofd niet echt veel sites, maar psychiatrienet.nl geloof ik en ggz.pagina.nl Verder zou je ook eens in een openbare bibliotheek kunnen kijken in hun literatuurbestanden van tijdschriften als bijv. de Psy. Dat is een goed blad, vind ik en ook heel begrijpelijk geschreven. In nummer 4 van 2 april 2004 staat bijv. een stuk over een psychiater die mensen met een bipolaire stoornis(=hetzelfde als manisch-depressief)beg
beleidt bij het krijgen van kinderen.
Haar naam is Elise Knoppert, misschien dat je via haar in een zoekmachine op internet meer kunt vinden. Of kijk eens op bipolaire stoornissen i.p.v. manisch-depressief.
Voor zover ik weet kun je met een vruchtwaterpunctie of iets dergelijks niet zien of de baby het later gaat krijgen. Het ontwikkelen van een stoornis is ook van heel veel andere factoren afhankelijk dan alleen van een erfelijke factor. Voor zover ik weet heeft iedereen een heel kleine kans op schizofrenie of een bipolaire stoornis e.d. en wordt deze een bepaald aantal keer zo groot afhankelijk van het aantal gevallen in je familie en hoe dicht bij dit in je familie zit.
www.erfelijkheid.nl
www.psy.nl

hoop dat je er wat aan hebt.

Weet niet (meer) hoe oud je bent, maar zou zo ie zo erg goed nadenken over onderzoeken als een vruchtwaterpunctie, vlokkentest, nekplooimeting et cetera. Deze testen zijn vaak niet 100% betrouwbaar en kunnen je ook onnodig ongerust maken. Met name wanneer je jong bent komen er met regelmaat uitslagen uit die niet kloppen. Boven de 35 zijn ze meer betrouwbaar. Verder lijken deze testen vaak onschuldiger dan ze zijn, ze brengen toch een klein risico met zich mee, bijv. meer kans op een miskraam.

groet jackje

Terug
Bovenaan