chromosomenonderzoek

hallo allemaal,ik ben nieuwe hier,nou ja ik lees al vaak op dit forum.ik ben 29 jr en wij zijn sinds jan 04 bezig voor een kindje.in aug 04 miskraam gehad,daarna duurde het lang voordat mijn cyclus weer op orde was.op 1 nov weer een miskraam gehad,we krijgen nu een chromosomen onderzoek.
Weet iemand ms wat dit inhoud en heeft iemand van jullie dat ook al gehad na 2 miskramen.
Moet nu eerst deze uitslag afwachten en dan wil de gyn misschien wat geven voor mijn lange cyclus,ben zo weer een jaar verder.
snap er dus even niks meer van.
misschien weet een van jullie hier wat van
alvast bedankt.
groetjes ger

Hoi,

Ik ben nu weer zwanger na mijn tweede mk. Ik krijg nu tijdens de zwangerschap( in week 11)  een chromosomenonderzoek. In mijn geval een bloedonderzoek. Ik heb het 1 en ander op internet opgezocht. Daar las ik dat dit onderzoek gedaan word bij vrouwen die 2 of meer mk gehad hebben. Het kan namelijk zijn dat de mk komen door een chromosoomafwijking bij de moeder/vrouw. Soms worden ook de mannen onderzocht. Maar ik weet niet precies wanneer dat gebeurd. Bij mij word er (omdat ik zwanger ben) gelijk een kansberekening gedaan over erfelijke risico's voor de baby. Bij mij werd het een eerste trimesteronderzoek genoemd. Op de volgende site heb ik veel gelezen. www.knov.nl/themas/prenataal_onderzoek. Misschien heb jij er ook wat aan.

Groetjes, Kat (9 weken en 4dagen zwanger)

Ha Ger,
Wat rot he? 2x een miskraam. Heb ik het afgelopen jaar helaas ook meegemaakt (maar gelukkig ben ik nu 15 wkn zwanger en ziet het er goed uit! maar het gaat je niet in de koude kleren zitten, want ik ben soms erg onzeker, zorgeloos genieten lukt niet goed.) Maar nog even een reactie op je vragen. Ik heb na de 2e keer een bloedonderzoek aangevraagd, dan kijken ze in het bloed van de vrouw naar hormonen, stollingsfactoren en erfelijke ziektes. Voor het bepalen van een eiwit (homocystine) is het belangrijk dat je 10 wkn geen foliumzuur slikt. Ik heb dus bloed laten prikken precies op 10 wkn na de mk, zodat ik daarna weer met foliumzuur (en klussen) kon beginnen. Informeer goed bij het ziekenhuis, want het bleek dat ik nuchter moest zijn voor het prikken! Direct na het bloedprikken kreeg ik een supervies drankje en moest na een paar uur terugkomen, dan meten ze in hoeverre die stof in je bloed is omgezet. Na een paar weken kreeg ik de uitslag en er bleek gelukkig niets bijzonders te zijn.
Een andere optie is het laten bepalen van de chromosomen in jouw bloed en dat van je partner. Dan zoeken ze uit of de stukjes "goed bijelkaar passen".   Deze uitslag duurt lang, soms 4 mnd, maar je mag wel weer zwanger worden! Dat laatste onderzoek hebben we niet gedaan, maar ik was bij mijn nieuwe zwangerschap toch erg onzeker of er toch niet een chromosoomafwijking zou zijn. Als ik het had geweten had ik dat toch meteen met dat andere onderzoek laten doen.
Ik heb zelf heel veel info van internet gehaald, bv op http://www.nvog.nl/files/habituele_abortus.pdf.
In mijn ziekenhuis wisten ze me bij verloskunde niet zoveel hierover te vertellen.
Het klinkt trouwens allemaal erg medisch, maar het blijkt dat slechts in hele zeldzame gevallen iets aantoonbaars is te vinden!!! In meer dan 95% van de gevallen is er niets te vinden!!!
Heel veel succes en sterkte!!!

Terug
Bovenaan