chromosoom nr 18 ons kindje is niet levensvatbaar

afgelopen vrijdag kregen we de bedroevende uitslag van de vlokkentest naar aanleiding van de echo waar ons kindje een flink buik wand deffect had. Uit de uitslag is gekomen dat ons kindje de ernstige chromosoom afwijking nummer 18 heeft (ook wel het edward syndroon genoemd) en is het kindje niet levens vatbaar is. De artsen hebben sterk aangeraden de zwangerschap af te breken. Dit vinden wij ook omdat we het kindje het niet aan willen doen een diep ongelukkig kort leventje te laten lijden. Momenteel leeft het kindje nog, maar zal ik a.s. dinsdag (dan 14 weken zwanger) gecurriteerd worden.
Mijn vraag is heeft iemand ervaring met deze afwijking en hoe groot was bij jullie de kans op herhaling bij een volgende zwangerschap??

Lieve vfm,

Wat vreselijk nieuws!
Ik heb in soort gelijke situatie gezeten ook onze kleine meid had een afwijking waarbij ze geen overlevingskans had.
Ook zei leefde nog maar ook ons werd aangeraden om er mee te stoppen.
Ik was 14,5 week zwanger toen de bevalling opgewekt werd.
Ik heb wel een goed gesprek gehad met een klinisch genetica.
Zei legd je precies uit wat het inhoudt maar ook wat de herhalingskans is.
Je hebt hier gewoon recht op en ik zou het zeker aanraden!
Ik heb na mijn kleine meid (Lieke*) nog een miskraam gehad met 10 weken maar ben nu bijna 34 weken zwanger en alles gaat perfect!
Geef de moed niet op en vergeet niet hoop doet leven!
Dit is geen onzin ben zelf ook een jaar door een hel gegaan maar ben nu dol gelukkig met mijn trappelde baby in de buik!

Liefs Pupke

Wat een vreselijk bericht hebben jullie gekregen! Ik vind het knap dat jullie al verder durven kijken naar een eventuele nieuwe zwangerschap.
Ten aanzien van erfelijkheid kan ik je vertellen dat jullie in aanmerking komen voor erfelijkheidsonderzoek bij een klinisch genetisch centrum. Je gyn kan je vertellen waar je terecht kunt. De verzekering vergoed dit, als het goed is.

Wij hadden kans op een kindje met een neuraalbuis-defect en hebben van te voren onderzoek laten doen bij het klinisch genetisch centrum van het Radboudziekenhuis in Nijmegen. Daar kwam van alles uit. Inmiddels hebben we 2 prachtige kinderen (en 2 mk-en gehad). Alles wat uit de onderzoeken kwam hebben ze niet. Wel wat anders.... Tijdens de zwangerschappen ben ik begeleid door mijn eigen gyn. Ik had ook kunnen kiezen om door het KGC begeleid te worden. Wel heb ik van hen een uitgebreid rapport gekregen om aan de gyn te geven.

Heel veel sterkte! Ik wens jullie alle goeds en geluk voor de toekomst.
Groetjes, Cathy

Hoi vfm,

Ook ik heb hier helaas ervaring in, alleen pas met de 20 weken echo ontdekt. Ze was niet levensvatbaar maar leefde nog wel, ook wij hebben de zwangerschap afgebroken.

Dat je aan een nieuwe zwangerschap vind ik zelf heel logisch, want je wens blijft bestaan.

Sterkte.

Gr.

Terug
Bovenaan