Chromosoom onderzoek?

Dag meisjes,

Allereerst wil ik zeggen dat voor ieder die een miskraam heeft meegemaakt dat ik hoop dat jullie uiteindelijk veel (  of in ieder geval 1!)  gezonde kindjes mogen baren.

Ik heb nu 2 Mk gehad redelijk snel achter elkaar. De 1e in november 2005 en de 2e in april 2006. Beide keren bleek er bij de 1e echo van 8 weken geen hartslag te zijn, de 2e keer bleek de vrucht niet groter te zijn dan 6 weken.

Er is net voor de 2e curretage bloed afgenomen voor een chromosoom onderzoek. Ik weet alleen niet goed wat ik hiervan kan verwachten, de gyneacoloog was erg vaag en ik was er ook niet helemaal bij, ooko p diverse sites vind ik niet echt duidelijkheid over  wat de  uitkomst kan zijn.
Ik verwacht de uitslag ergens in oktober, maar ben inmiddels weer 6 wkn zwanger. We wilden eerst wachten op de uitslag maar het gebeurde dus al. Ben er wel erg blij om uiteraard want ik wil niets liever dan eindelijk een kindje.

Maar heeft iemand ervaring met een chromosoom onderzoek of weten jullie wat ik van een eventuele uitkomst kan verwachten?

Ik hoor het graag,

Groetjes linda

Hoi Linda,

allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap en ik zal voor je duimen dat het deze keer gewoon allemaal goed verloopt en dat je over een paar ( nou ja best veel ) maanden mag bevallen van je kindje.
ik heb 2 weken geleden een miskraam gehad, maar mijn gyn. wilde eigenlijk geen chromosomen onderzoek doen omdat er volgens heb eigenlijk nooit iets uit kwam.

hij zei als iemand nou echt de ene miskraam na de ander krijgt ( en dan had hij het echt over meer dan 2 na elkaar ) dan zal ik dat wel doen, want dat is toch vreemd.
maar 1, 2 of zelfs 3 miskramen is niks vreemds aan. ( dit zijn de woorden van mijn gyn. he! ) . volgens heb is de kans op een miskraam 1 op 7 en als je al een miskraam hebt gehad 1 op 6, dus dat is ook wel heel erg veel natuurlijk.

ik zou me dus maar niet zo druk maken en zeker geen 3 maanden gaan zitten wachten op die uitslag en gewoon lekker zwanger gaan zitten zijn.. hi hi.
wanneer moet je voor een echo? weer met 8 weken zwangerschap?? wel een hele spannende tijd zeg!!!

wij zitten nu te wachten op mijn eisprong.. hihi, want we willen er gelijk weer voor gaan! hopen dat het ook gaat lukken binnenkort.

heel veel succes en laat nog even weten als je wilt hoe het met je gaat en wanneer je je echo hebt.

groetjes van mij

Dag Linda,

Ik heb samen met mijn man het chromosomen onderzoek ook gedaan en bij ons is er niets uitgekomen.
Mijn gyneacoloog gaf ook aan dat het niet veel voorstelde, hij deed het eigenlijk meer omdat wij na 2 MK's wel iets wilden doen.
Vervolgens heb ik dus nog een MK gehad en in 2003 het leven kunnen schenken aan een gezond kind.

Het zegt dus niets. Het enige verschil voor mij is dat ik voor mijn zwangerschap en na de 3e miskraam 25 kg ben afgevallen.
Of dat het is geweest, weet ik niet.
Eén ding weet ik wel, alledrie de MK's   waren bij mij ook vroeg (met 6 weken geen leven), alleen mijn lichaam houdt het vast tot 3 maanden.
Ik heb dan ook gehuild bij de gyneacoloog toen bleek dat het leefde de vierde keer! En nu weet ik als ik naar mijn kind kijk, dan het het allemaal waard is geweest.

Het enige moeilijke vind ik nog altijd dat je de controle moet opgeven over je lichaam (die heb je namelijk niet wat je ook doet). Als het in de aanleg fout is, kun je het zelf niet maken. Nu proberen wij weer gezond zwanger te raken van een tweede, maar dat heeft ook nog geen succes.....

Ik wens jou veel succes met de echo en hoop voor jou dat het dit keer leeft!

Ik leef met je mee!

Ik denk dat je helemala niets hoeft te verwachten van de uitlsag. Het komt zo zelden voor dat er daadwerkelijke en erfeleijke chromosoom afwijking wordt gevonden na het krijgen van een miskraam.

De kasn op een miskraam is 10 a 15 %, en zelfs na meerdere miskramen heb je iedere keer weerdiezelfd ekans. Wel balen natuurlijk als jij net iedereke die kans pakt.

Bij mij is vorig jaar een chromossom onderzoek gedaan, bij ons kindje (ik ben bevallen na een zwangerschap van 18 weken), ook wij hebben op geen enkele uitslag gewacht. Wij hebben zelfs niet gewacht op de termijn die verstreken moest zijn om een stollingstest te doen. De gynaecoloog had aangegevend at hij ook niet veel daarvan verwachten, ondanks mijn trombose verleden.

Ondertussen ben ik 4 maanden  geleden  bevallen van onze zoon. Ik ben nu voor de zevende keer zwanger en heb 3 kinderen (mk 13 weken, dochter van 8, dochter van 6, mk 8 weken, mk 18 weken, zoon 4 maanden, en nu dus weer zwanger)  . Het is dus weer spannend, maar ik weet gewoon dat ik net zoveel kans heb als iedere andere vrouw van mijn leeftijd (shit al weer 36) dat het goed gaat, en daar hou ik me aan vast.

Probeer te genieten van je zwangerschap, laat de angst los.

Miep

quote: Miep34 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-08-2006 14:56:59'));

Ik denk dat je helemala niets hoeft te verwachten van de uitlsag. Het komt zo zelden voor dat er daadwerkelijke en erfeleijke chromosoom afwijking wordt gevonden na het krijgen van een miskraam.

De kasn op een miskraam is 10 a 15 %, en zelfs na meerdere miskramen heb je iedere keer weerdiezelfd ekans. Wel balen natuurlijk als jij net iedereke die kans pakt.

Bij mij is vorig jaar een chromossom onderzoek gedaan, bij ons kindje (ik ben bevallen na een zwangerschap van 18 weken), ook wij hebben op geen enkele uitslag gewacht. Wij hebben zelfs niet gewacht op de termijn die verstreken moest zijn om een stollingstest te doen. De gynaecoloog had aangegevend at hij ook niet veel daarvan verwachten, ondanks mijn trombose verleden.

Ondertussen ben ik 4 maanden  geleden  bevallen van onze zoon. Ik ben nu voor de zevende keer zwanger en heb 3 kinderen (mk 13 weken, dochter van 8, dochter van 6, mk 8 weken, mk 18 weken, zoon 4 maanden, en nu dus weer zwanger)  . Het is dus weer spannend, maar ik weet gewoon dat ik net zoveel kans heb als iedere andere vrouw van mijn leeftijd (shit al weer 36) dat het goed gaat, en daar hou ik me aan vast.

Probeer te genieten van je zwangerschap, laat de angst los.

Miep

Dag Miep,

Ik vind het bemoedigend om te lezen dat jij na diverse miskramen uiteindelijk 3 kinderen hebt. Ik ben 31 en heb voor de geboorte van mijn 1e kind dus 3 miskramen gehad. Allemaal met 6 weken geen leven, maar mijn lichaam houdt het vast tot 2 a 3 maanden (missed abortions).
Ik ben nu met mijn partner bezig om een tweede te krijgen, weer een miskraam gehad in januari en daarna twee keer cycli van 67 dagen (en geen positieve test). Ik ben dus nu twee maanden aan het tempen om te kijken of en wanneer mijn eisprong is om iets meer inzicht te krijgen in wanneer mijn eisprong is. Zodoende kunnen wij dan iets gerichter vrijen.
Nogmaals heel fijn om te horen dat het ook nog goed gaat daarna, ik ben soms een beetje bang dat mijn kind een toevalstreffer is geweest en het daar bij blijft. Ik ben  natuurlijk blij met mijn kind, maar een tweede zou zeer welkom zijn.
Ik zou dat vooral voor onze eerste heel leuk vinden, maar voor ons gezin ook.

gr Sandra

Mijn man en ik zijn morgen 19 weken zwanger van ons 2e wondertje. Nu heb ik 18 oktober bloed laten prikken. Ook de NIPT met nevenbevindingen. 1 week nadat ik me bloed heb laten prikken, op de dag dat ik de 13 weken echo had, kregen we de uitslag 
De uitslag op de bekende chromosomen(downsyndroom, patau en edwards) waren er gelukkig niet. Maar wel op chromosoom 8. Je weet dus helemaal niet hoe dat allemaal in elkaar zit, dus gegoogled en daar schrokken we wel even van.
Diezelfde week zaten we in het radboud in Nijmegen. Daar werd bij mij nog eens bloed geprikt, kijken of daar iets in zat. Daar zat het gelukkig niet. Kleine 3 weken geleden de vruchtwaterpunctie gehad. Tot nu toe zijn de echo's allemaal goed. Maar met de uitslag van de punctie kwam er toch uit dat er 6% van dit chromosoom 8 aanwezig is bij het kind en ze hebben per toeval ontdekt dat er een 3-voud van chromosoom 22 aanwezig is. 
Is er iemand bij die deze ervaring ook heeft gehad, en ons enigzins kan vertellen of we toch gerust kunnen zijn? 
Volgende week woensdag (8 december) heb ik de 20 weken echo in het Radboud, en daarop volgend een gesprek. 

Terug
Bovenaan