Citalopram afbouwen tijdens zwangerschap

<p>Hoi, </p><p>Ik vroeg me af of er hier vrouwen zijn met ervaring in het afbouwen van citalopram of een andere SSRI tijdens de zwangerschap. Ik ben nu bezig met een ICSI traject en wilde niet tijdens dat traject afbouwen omdat ik niet wist hoe zwaar het zou vallen. Maar ik voel me eigenlijk mentaal al een paar maanden helemaal goed ondanks een miskraam. Ik zou dus graag mijn 10 mg citalopram helemaal af willen bouwen maar dat wordt dus mogelijk tijdens een zwangerschap.</p><p>Alvast bedankt voor de reactie! </p>

Ik ben ooit van een andere SSRI afgebouwd. Overigens niet in reden van ons zwangerschapstraject en zwangerschap, maar daarvoor al. Ik zou dit afstemmen met je huisarts. Dit zodat hij/zij op de hoogte is en je in het geval van gekke dingen (samen tijdig) bij kunt sturen. Wel goed dat je dit aan gaat. Succes, zowel met afbouwen als met jullie ICSI traject!

Hoi ik slikte ook citalopram maar was daar al mee gestopt gelijk met de pil ongeveer dus niet helemaal het zelfde maar ik heb het in 2 week afgebouwd eerst met een halve om de dag en na twee week was ik gestopt misschien kan dat met jou ook wel en dan heb je het bijna niet meer als het wel raak is
Maar dit moet wel in overleg met huisarts of psycholoog waar je ook bij loopt mag je niet zelf doen

Ik heb een verwoede poging gedaan af te bouwen, welke overigens niet is geslaagd maar dat terzijde. Mijn huisarts en psychiater raden het in ieder geval ten zeerste af om af te bouwen tíjdens een zwangerschap. Maargoed, dit kan voor iedereen verschillend zijn. Dus vooral aangeven en overleggen met je behandelend arts 

Na een eerder mislukte poging afbouwen (blijven steken op 10 mg.) beide zwangerschappen op 10mg gebleven. Helemaal prima en borstvoeding ook. Dit is dus ook een optie als je wilt, of als het toch niet lukt! Succes!

Mij werd sterk afgeraden niet de ssri af te bouwen in de zwangerschap, heb dat 6 maanden later gedaan tijdens de borstvoedingsperiode. Reden daarvoor was dat je in je zwangerschap toch ook wat van de leg kan zijn van alle hormonen en dan liever dat risico niet nemen.

Achteraf blij want bij de tweede gebruikte ik het niet meer en vond ik het mentaal ook veel zwaarder, en ik vermoed dat dat wel kwam omdat ik medicijnvrij was

Terug
Bovenaan