Hoi! Hier een basisschoolleerkracht. Hoe de cito scores uitvallen, hangt van heel veel verschillende factoren af. Percentages van I t/m V per klas zijn zelfs landelijk vastgesteld - I know, klinkt raar, is helaas wel zo. Afgelopen jaar scholing gehad van iemand die bij cito werkte en 't de rug toe heeft gekeerd.
Ik zou echt alleen bij de leerkracht te raden gaan. Zij weten hoe ze de grafieken/uitslagen moeten aflezen. Een I, II etc. is ook niet het allerbelangrijkste. Als ze bij de middenmeting een II scoorde met een VS (vaardigheidsscore) van, ik zeg maar wat, 103 en nu met de eindmeting weer een II met een VS van 115 is dat GOED! Ze groeit! Die I, II of whatever is puur dat hokje waarin ze wordt gestopt. En dat is afhankelijk van hoe de rest van haar klas de cito heeft gemaakt. Zijn er veel kids met meer fouten, zal zij een hoger 'cijfer' krijgen. Zijn er meer kids met weinig tot geen fouten, 'zakt' haar cijfer.
Persoonlijk vind ik de cito ondingen. Door de vorm van de toetsing en hoe er dus gescoord wordt.. ??
Ga naar haar leerkracht. Bespreek de zorgen maar vraag ook vooral naar de methode toetsen!! Cito is een momentopname. Slapen ze slecht, is 'r iemand overleden, hebben ze de hele EK wedstrijd gezien: het kan allemaal v invloed zijn op een toets waar ze zich ruim 45min in stilte voor moeten hullen en waarbij ze ineens veel minder tot geen gebruik mogen maken vd hulpmaterialen die anders wel zijn toegestaan.
En voor je dochter: no worries, lieve meid. Ik ken je niet, maar zou je willen vragen: schrijf eens op wat je nu kan (qua rekenen) wat je aan 't begin van september nog moeilijk vond of absoluut nog nooit van had gehoord. Je groeit, dat weet ik zeker. Cito is maar een meetinstrument. Jij kan die groei ook meten. Door het op te schrijven en je te verbazen en verwonderen over alles wat je hebt geleerd. Wees trots! ❤??