Cito toetsen score

<p style="text-align: center;">Hoi, even benieuwd. Onze dochter heeft de Cito Rekenen gemaakt in groep 7. Ze heeft van de 96 vragen 72 goed gemaakt. Wat zou haar score zijn (I tm V)? </p>
 
Dat is ook zo. Maar ik dacht een inschatting of dit voldoende is of niet. Ze is er nerveus over. Ze vindt deze Cito zo moeilijk en ze weet dat hij belangrijk is. Ik denk dat het wel goed zit.. 
 
Volgens mij is er geen “voldoende” of “onvoldoende” maar is het enkel een indicatie wat voor middelbare school klas het beste zou aansluiten op basis van 1 moment opname. Ik zou het lekker laten rusten en indien de score niet klopt met wat jullie zelf dachten kwa aansluiting dit met de juf of meester even oppakken.
 
Hoi! Hier een basisschoolleerkracht. Hoe de cito scores uitvallen, hangt van heel veel verschillende factoren af. Percentages van I t/m V per klas zijn zelfs landelijk vastgesteld - I know, klinkt raar, is helaas wel zo. Afgelopen jaar scholing gehad van iemand die bij cito werkte en 't de rug toe heeft gekeerd.

Ik zou echt alleen bij de leerkracht te raden gaan. Zij weten hoe ze de grafieken/uitslagen moeten aflezen. Een I, II etc. is ook niet het allerbelangrijkste. Als ze bij de middenmeting een II scoorde met een VS (vaardigheidsscore) van, ik zeg maar wat, 103 en nu met de eindmeting weer een II met een VS van 115 is dat GOED! Ze groeit! Die I, II of whatever is puur dat hokje waarin ze wordt gestopt. En dat is afhankelijk van hoe de rest van haar klas de cito heeft gemaakt. Zijn er veel kids met meer fouten, zal zij een hoger 'cijfer' krijgen. Zijn er meer kids met weinig tot geen fouten, 'zakt' haar cijfer.

Persoonlijk vind ik de cito ondingen. Door de vorm van de toetsing en hoe er dus gescoord wordt.. ??

Ga naar haar leerkracht. Bespreek de zorgen maar vraag ook vooral naar de methode toetsen!! Cito is een momentopname. Slapen ze slecht, is 'r iemand overleden, hebben ze de hele EK wedstrijd gezien: het kan allemaal v invloed zijn op een toets waar ze zich ruim 45min in stilte voor moeten hullen en waarbij ze ineens veel minder tot geen gebruik mogen maken vd hulpmaterialen die anders wel zijn toegestaan.

En voor je dochter: no worries, lieve meid. Ik ken je niet, maar zou je willen vragen: schrijf eens op wat je nu kan (qua rekenen) wat je aan 't begin van september nog moeilijk vond of absoluut nog nooit van had gehoord. Je groeit, dat weet ik zeker. Cito is maar een meetinstrument. Jij kan die groei ook meten. Door het op te schrijven en je te verbazen en verwonderen over alles wat je hebt geleerd. Wees trots! ❤??
 
Bedankt! Ja ze groeit zeker en haalt voor de methode toetsen nooit onder een 8. De Cito daarentegen.. meestal idd een V. Nu had de meester gezegd dat ze dit aantal goed/fout had. En dat ze het goed gedaan heeft.
 
Vreemd dat het landelijk is vastgesteld. Ik hou ook niet van al die Cito's en bijbehorende stress. Dus jij zegt dat er een altijd in een klas een aantal V's zijn omdat dit landelijk is vastgesteld. Raar. 
 
Terug
Bovenaan