Clearblue weekindicator

Goedemorgen!

Vandaag een testje gedaan, de clearblue weekindicator. Deze gaf aan 1-2 weken. Ik lees dat je er 2 weken bij moet optellen. Dus ik zou nu dan 3/4 weken zwanger moeten zijn. Klopt dat?

Wanneer heb ik dan mijn ovulatie gehad? Want ik dacht pas mijn nod op 17 mei te hebben. Maar klopt niks van dan.

Je zwangerschap aantal weken wordt altijd al gerekend vanaf je laatste menstruatie. Als je rekend van de bevruchting (en dus ovulatie) ben je dus eigenlijk normaal 38 weken zwanger ipv 40. 

Je bent dus 3/4 weken zwanger en je ovulatie was 1/2 weken geleden.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Je moet inderdaad 2 weken optellen bij wat de clearblue wekenindicator zegt, dus waarschijnlijk ben je nu ergens tussen de 3 en 4 weken zwanger en was je eisprong ergens tussen 1 en 2 weken geleden. Volgens mij kan dat prima kloppen met een NOD op de 17e en een gemiddelde duur van de luteale fase.

Rekenen vanaf je laatste menstruatie klopt alleen als je eisprong rond dag 14 van je cyclus valt, dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn, maar als je cyclus regelmatig is en ongeveer 28 dagen duurt, dan klopt het vaak redelijk als een eerste schatting. Zeker als je geen andere informatie hebt (zoals ovulatietesten, temperaturen, cervixslijm bijhouden of andere eisprongsymptomen hebt ervaren) is het een prima eerste schatting. ;)
Middels de termijnecho wordt op basis van metingen een schatting gemaakt van hoe ver je bent en die termijn (die best wat af kan wijken van de termijn op basis van je laatste menstruatie of wat een wekenindicator gezegd heeft) is uiteindelijk leidend voor je uitgerekende datum. 

Terug
Bovenaan