Cliënt verzorgen sytostatica

<p>Hoi allemaal!</p><p>Ik ben op dit moment 6 weken zwanger en werk in de ouderenzorg. We willen de zwangerschap sowieso op het werk stil houden tot na de echo, maar nu mijn “struggle”..</p><p>Wij hebben een cliënt die gebruik maakt van sytostatica medicatie. Een andere collega die zwanger is geweest is er toen achter gekomen dat zij deze cliënt niet mag verzorgen. Ik kan wel op internet vinden dat het schadelijk kan zijn voor een ongeboren kind maar niet perse op welke manier, bijvoorbeeld al bij gewone zorg, of alleen bij contact met urine/bloed etc? <br /><br />Hopelijk weet iemand er hier meer van! Groetjes </p>

Niet lullig bedoeld hoor, maar puur pragmatische vraag:
Als je zwangere collega al niet mag, waarom zou jij een uitzondering zijn? 

Verder... Dit is wat ik leerde vanwege mijn moeder met kanker: 
cytostatica is je bloed eigenlijk van giftige stoffen voorzien om zwakke (tumor)cellen te doden en hopen dat de goede cellen voldoende stand houden. Met andere woorden het is de bedoeling dat het door je hele lichaam stroomt. 
We moesten thuis álles schoonmaken wat ze gebruikte om te voorkomen dat het op onze eigen huid of eten kwam... 

Ik dacht dat het dan in alle uitscheiding zit (urine, ontlasting, zweet, wondvocht) Dus dat zou indd betekenen bij zwangerschap helemaal geen zorg verlenen. Beter jezelf en kind beschermen en het gewoon aangeven bij je baas

Ik snap wel inderdaad dat als mijn collega hem niet mocht verzorgen dit voor mij ook geldt, maar zij kwam er pas na 20 weken ongeveer achter dat de cliënt deze medicatie gebruikte en dat het dus niet mocht. Ik dacht misschien maakt het verschil in weken nog iets uit. 

Dankje gebruiker 101, ik zal morgen nog contact opnemen met de verloskundige en geen risico meer nemen :)

Je kunt een afspraak bij de bedrijfsarts maken om dit te bespreken, dat kan ook zonder medeweten van je werkgever. De bedrijfsarts kan dan advies over je werk geven, en dan kun jij afwegen of je je werkgever wilt vertellen over je zwangerschap. 

Hier hetzelfde gehad tijdens zwangerschap, inmiddels bevallen maar destijds gevraagd aan verloskundige hoe of wat.
Je mag diegene beschermd verzorgen, dan kan er infeite weinig gebeuren.
Ik heb destijds gekozen om t niet te doen voor de zekerheid, ook beschermd niet. Verloskundige gaf aan dat t in de uitscheiding zit en bijv zweet..dus als je zo iemand wast is t belangrijk dat je dan beschermd verzorgd. Ik heb in overleg met collega's het niet gedaan.

Mijn ex heeft kanker en dus chemo gehad. Ik mocht inderdaad niet dezelfde wc als hem gebruiken, zeker niet in de week dat hij chemo kreeg. 
De oncoloog wist ons toen ook te vertellen dat ik tot een jaar na zijn laatste chemo niet zwanger van hem mocht raken, omdat de kans op een ongelukkig kindje tegen de 100% zou zitten. Geeft het risico dus wel goed aan... ik zou het niet doen, en anders jezelf echt heel goed beschermen met van die beschermende wegwerpkleding, handschoenen enz. 

Terug
Bovenaan