clisma

Hoi,

Ik zou graag weten hoe het is om een clisma te gebruiken als de bevalling begint. Ik heb een aardig eind teruggelezen maar kon niks vinden hierover. Hoelang van tevoren moet je het gebruiken en heb je daar last van?? Ik heb namelijk geen idee, maar bij ons in Belgie is het wel gewoon er 1 te gebruiken.

Groetjes Keesje
 
Hoi,

Ikzelf ben niet bekend met gebruik van clysma's voor de bevalling, is volgens mij ook niet standaard. Bij mij begon de bevalling met een goede diaree-aanval en waren mij darmen dus meteen leeg, alsof hetzo bedoeld was. Schijnt wel meer te gebeuren.

Ik heb wel ooit een clysma gehad na mijn eerste bevalling (was keizersnede). Doet geen pijn, er wordt een goedje "van achteren" ingespoten dat ervoor zorgt dat je binnen een paar minuten naar het toilet moet.

Groeten,
Minke
 
Ik had er hier ook iets over gelezen en toen heb ik het van de week in het ziekenhuis gevraagd toen werd mij verteld dat dit alleen standaard wordt gedaan bij bevallingen die worden ingeleid. Hier is het zo dat bij binnenkomst je een zuster toegewezen krijgt en als je je echt zorgen maakt over ontlasting dan zou je er toch een aan die zuster kunnen vragen als je pas 4 cm ontsluiting hebt. Maar als je al veel verder bent krijg je het hier niet meer omdat het ook eventjes de tijd nodig heeft om te werken.

groetjes, Jane 35+5
 
hallo,

ik ben darmpatient en ik heb heel lang clysma's moeten gebruiken om de ontstekingen tegen te gaan nou ik kan je vertellen das echt geen pretje hoor en over ontlasting tijdens de bevalling dat maakt je volgens mij dan echt niet meer uit hoor daar ben je denk ik helemaalop dat mement niet ee bezig kzou er nog even over nadenken liefs remona
 
Als ik zo problemen na de zwangerschap zou kunnen voorkomen zou ik het doen. Ik kon namelijk dagen lang niet naar het toilet, kon bijna niet meer liggen of zitten van ellende. En toen uiteindelijk na 3 clysma's in 3 dagen tijd alles eruit kwam was de toilet meteen verstopt! (echt waar!!! zoveel kwam eruit). Dit was nog veel erger dan de hele bevalling bij elkaar.
 
Nou zo'n klysma is echt gen pretje en wordt niet overal standaard gegeven.
Ik ben zelf ingeleid en heb geen klysma gehad, na mijn bevalling wel problemen maar de vk had blaadjes senne peulen waar thee van gezet moest worden nou succes gegarandeerd diezelfde dag nog was ik overal vanaf.
Deze kun je bij een reformhuis kopen drogisterij weet ik niet volgens mij niet
 
Terug
Bovenaan