clomid en kans op tweeling

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen,
Allereerst wil ik iedereen heel veel sterkte wensen met alle behandelingen enz. Ook ik ga volgende week beginnen met clomid. Mijn cyclus komt ook niet echt op gang. Sinds april (gestopt met de pil) nog maar twee keer ongesteld geworden. Ik lees echter dat heel veel vrouwen baat hebben bij clomid, dus ik hoop er het beste van.
Waar mijn arts mij wel op wees is de verhoogde kans op een tweeling. Ik ga starten met 50 mg. Maar mijn arts zei dat als ik echt geen risico wilde lopen op een tweeling ik ook een half pilletje per keer kon nemen. Nou heeft mijn man voorgesteld om een half pilletje te doen, mocht er niets gebeuren dan de volgende ronde gewoon een heel. Aan de ene kant lijkt me dit een goed idee, aan de andere kant: ik wil zo graag dat het werkt en met een half pilletje weet ik niet of dat dat wel genoeg is. Heeft er iemand ervaring??
Volgende week zal ik waarschijnlijk mijn uitgangsecho hebben en dan wil ik het ook nog aan de arts vragen, maar aangezien er zoveel mensen clomid slikken/ hebben geslikt hoop ik dat iemand mij advies kan geven!
Bedankt alvast
eva, 28 jr, eerste kindje

Hoi Eva,

Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een half pilletje heeft genomen.
Meestal neem je in eerste instantie 1 pilletje en als dat niet goed werkt neem je er 2, of zelfs 3.

De kans op een meerling is wel groter, omdat je met hormonen de groei van eitjes stimuleert. Dit kan er eentje zijn, maar kunnen er ook meer zijn. Bij mij zorgde 50 mg clomid meestal voor 1 eitje, maar meestal van slechtere kwaliteit. Ik ben dan ook snel overgestapt op 100 mg. Met die 100 mg. maakte ik wel bijna elke keer 2 eitjes aan.
Ik ben pas zwanger geweest van een tweeling (is mis gegaan; miskraam), maar dit was een een- eiige tweeling en had dus niks te maken met het slikken van hormonen.

Heel veel succes in elk geval en ik hoop dat je snel goed nieuws mag vertellen.

Groetjes,
mama Peet

dankje wel voor je reactie mamapeet! En wat naar voor je van die miskraam. Sterkte alsnog! Ik heb er wel mijn vraagtekens bij hoor, bij zo'n half pilletje. En je wilt per slot van rekening gewoon goede kansen hebben, dus als met zo'n half pilletje dan de kans weer kleiner wordt dat er iets gebeurt, dan heb ik daar eigenlijk ook weinig zin in.
Fijn dat je me advies kon geven!
Groetjes, Eva

Hoi hoi,

Ook ik heb er nog nooit van gehoord dat iemand een half pilletje moest slikken. Volgens mij is 1 pilletje van 50mg toch echt de laagste dosering. Ik gebruik al heel lang clomid en de laatste maanden zien ze op de follikelmetingen wel dat ik met de laagste dosering (1 pilletje 5 dagen  dus) wel iedere keer 2 eitjes ontwikkel. Maar ik vind het alleen maar fijn hoor, meer kans met 2 eitjes! En tja, het risico is er wel dat je dan een tweeling krijgt, maar dan maar liever 2 als geen hoor, zo denk ik erover! Maar als ik jouw verhaal zo lees, dat je dus eigenlijk helemaal geen cyclus hebt, dan geloof ik nooit dat jij wat op zou schieten met een half pilletje per dag. Ik heb namelijk wel een cyclus maar heb een klein duwtje in mijn rug nodig en ik heb 2 follikels met 50 mg. Dus ik denk eerder dat 1 pilletje te weinig voor jou zal zijn dan te veel. Maar vraag het nog eens na bij je uitgangsecho, is altijd fijn om de mening van nog een arts te vragen!

Succes! Liefs, Anke

Hoi,

Nou ik moest dus WEL een 1/2 pilletjes slikken, 25 mg dus.
Dit omdat ik al overstimulatie had bij 50 mg.

Het kan dus wel!

Gr. Astrid

Kletskoppie, bedankt voor je reactie. Neem ik zeker mee als ik naar de arts ga en advies ga vragen. Aslan,en, met positief resultaat? Waarom moest jij clomid slikken als ik vragen mag? Helemaal geen eisprong, af en toe, pco??
groetjes, Eva

Hoi,

Nadat ik met de (prik)pil gestopt was kwam er helemaal niets op gang.  Geen menstruatie, geen eisprong, niets.
Na ruim twee jaar ben ik Clomid gaan slikken. Ik begon met 50 mg, en daarmee groeiden er meteen vier eitjes door.
De maand erna dus 25 mg, en daarmee keurig één ei. Dit een aantal maanden zo volgehouden, helaas zonder resultaat (maar das een ander verhaal).
Er wordt met een echo gekeken hoe je eitjes groeien, dus als er met 50 mg meerdere eitjes doorgroeien, kun je altijd nog het klussen een maand over slaan en de maand erna de dosis verlagen.
Succes!

gr. Astrid

Hoi Eva
Ook ik heb mijn eerste ronde met clomid erop zitten maar had geen resultaat bij 50 mg. Ik heb hele lange cyclussen dus vandaar dat ik clomid krijg. Ik ben nu weer met provera bezig om de menstruatie op te wekken en begin volgende week weer met clomid maar dan 100 mg. Ik hoop dat ze dan wel groeien.
Ik heb ook nog nooit gehoord eerlijk gezegd van een half pilletje.
Nou succes ermee!

xxx Niekje

Terug
Bovenaan