Clomid

Hoi Allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben een jonge vrouw van 33 jaar met een grote, al lang bestaande, zwangerschaps wens. Ik ben echter 23 maanden geleden opgehouden met menstrueren. De huisarts hierld het op stress. Pas na een half jaar doorverwijzing gynacoloog: testen wezen uit PCO syndroom. Na veel verschillende doseringen Clomid (Clomifeen) (steeds hoger)  3 maanden geleden gelukkig  een eisprong gehad. (met behulp van  150 mg dag 3-7 v d cyclus). Dit gebeurde op dag 15. De 2e maand een eisprong op dag 19. Maar helaas deze maand niets. Mijn ovulatie testen bleven negatief, inmiddels dag 23  en ik heb de hoop opgegeven. Ik weet dat 3 pillen de maximale dosering is, wat nu?  Wie heeft er meer ervaring met Clomid, en dan met name met onregelmatige eisprong of zelfs geen eispromg. Moet ik nu toch door om gonadotropen te spuiten? Of komt het vaker voor dat er een maand geen eisprong optreed?  Wie herkent zich in mijn verhaal, ik zou graag met een lotgenoot wilen chatten, want mijn omgeving begrijpt er niet veel van.

tot gauw,

Groetjes Kevertje

Hallo Kevertje,

Ik heb er bijna een jaar over gedaan om te bepalen wat de juiste dosering van Clomid  voor mij was. Ik heb 6 of 7 maanden lang 4 tabletten per dag (dag 5 t/m 9) geslikt en volgens mij zijn er wel meer meiden hier die 4 tabletjes per dag slikken. Heeft je gynaecoloog aangegeven dat dit het maximum aantal tabletjes dat hij wil voorschrijven of heeft hij het idee dat de clomid helemaal niet aanslaat dat zou kunnen verklaren waarom hij denkt dat hormonen spuiten beter zal gaan bij jou. Ik heb last van een heel onregelmatige eisprong en clomid heeft heel erg geholpen om dit een beetje te reguleren. Zelfs met 4 tabletjes per dag is het een keertje voorgekomen dat ik geen eisprong had gehad. Ik was daar erg gefrustreerd over maar volgens mijn gyn was het echter een heel normaal verschijnsel. De volgende maand waren er inderdaad weer eitjes aan het groeien dus ik neem maar aan dat hij de waarheid sprak toen hij zei dat dit "normaal" was. Wij waren ons al mentaal aan het voorbereiden om het hormonen spuiten en eigenlijk "iets" minder bezig met het zwanger worden omdat we toe waren aan een break toen mijn gyn voorstelde om nog een keer clomid te gebruiken voordat we met vakantie zouden gaan. Ik had toen zoiets van we moeten deze kans pakken wat stel je toch voor.... Toen het verplichte riedeltje er weer aan te pas kwam had ik eigenlijk heel erg veel spijt van want het werd allemaal iets te veel voor ons. We hadden het enorm druk op ons werk en het idee om een week lang weer iedere dag op elkaar te klimmen stond ons die periode zo verschrikkelijk tegen dat ik zoiets had van laat maar. Tot de dag dat ik mijn nod had en die gewoon wegbleef. Wel last van het gevoel dat ik het moest worden en mijn buik niet in kunnen houden maar het bleef weg..... Dat was een paar dagen voordat we op vakantie zouden gaan dus ik gaf eigenlijk de stress nog een een beetje de schuld. Toch was de hoop aan het groeien. In onze vakantie zouden we 9 jaar verkering hebben dus we besloten om dan pas te gaan testen. Jeetje wat waren die dagen zwaar zeg! Ik ben nu 38 wkn en 3 dgn zwanger en aan het aftellen. Onnodig om te zeggen dat we nu al maanden ontzettend blij zijn dat we die laatste ronde clomid toch gedaan hebben.

Heel veel succes en ik hoop voor je dat ze gauw de juiste medicatie voor je vinden.

Groetjes
patricia

Hoi Patricia,

Wat ontzettend fijn voor je dat die laatste aangeslagen heeft.
Ik ben inmiddels ook ruim een jaar verder, en dacht dus dat die 3 pillen de juiste concentratie voor mij was. De dokter heeft aangegeven bij mijn laatste gesprek dat als ik geen eisprong kreeg ze over wou gaan op gonadotropen. Maar toen ik in januari en februari een eisprong kreeg zei ze (een vrouwlijke gyna) dat het waarschijnlijk geen toeval was en dat ik dus nog 2 maanden door mocht gaan. Helaas deze maand dus niets....
Het verplichte nummertje tijdens de vruchtbare dagen valt mijn man ook wel zwaar, soms lukt het dan niet, hij zegt dat ik er teveel druk op leg. Maar helemaal nu ik deze maand geen eisparong heb gehad, baal ik van de 2 gemiste kansen in januari en februari.
Ik moet stress verminderen. maar het valt me zwaar, steeds hoop en dan weer verdriet.
Maar goed 26 april afspraak bij de gyna, en dan hoor ik wel of 4 pillen misschien nog een optie is.
Bedankt voor je reactie,
Groetjes Kevertje

Hoi Kever,

Ik zag dat je ook al bij mijn stukje had gereageerd.
Ik heb dus inderdaad ook dat de clomid niet goed zijn werk doet. Nu moet ik zeggen dat wonder boven wonder vorige maand wel een eisprong heb gehad, alleen wel heel laat.
We hebben nu afgesproken dat deze maand de laatste maand is met clomid en dat we dan gaan spuiten. (wat hopelijk niet nodig is.)
Morgen moet ik weer voor de eerste follikelmeting, ben benieuwd.
Elke keer heb je toch wel weer hoop, en elke keer wordt je ook weer teleurgesteld
en inderdaad dat brengt best wel stress met zich mee.

Over vier pilletjes heeft mijn gynecoloog het nog nooit gehad, ik kan het vragen.
Maar eigenlijk heb ik geen vertrouwen meer in die clomid en denk dat ik dus liever ga spuiten.

Jij ook heel veel succes.

groetjes visje

Goedemorgen dames, in het bijzonder visje,

Als eerste vrolijk pasen voor een ieder.
De gyna had bij mij in januari nog zoiets dat de eisprong misschien een toevalstreffer was, word je ook lekker onzeker van he.Dus toen ik er in februari nog een had, werd ik zelf wat geruster. Maarja je kan nu wel begrijpen dat ik er idd ook niet echt zo meer in geloof,   dus wat dat betreft ga inderdaad liever spuiten.  Ze zei toen ook tegen me dat als 3 pillen niet werkte ik sowieso over moest op gonadotropen. Maar het is wel weer een stapje verder in het circuit en dat beangstigt me wel een beetje. De vraag is nu dus denk ik werkt clomid wel of niet, en dat weet ik dus gewoon niet........
Ik wacht maar af 26e een afspraak, dan zie/hoor ik t allemaal wel.
Groetjes en tot gauw
Kevertje.

Terug
Bovenaan