Co-sleeping en avonden

<p>Hoi moeders (vaders?),</p><p>Even een praktische vraag. </p><p>Wij doen aan co-sleeping. Dus een bedje aan ons bed vast en matrassen tegen elkaar zonder afscheiding ertussen. Zo'n omgebouwd zweeds warenhuis ding dat dus niet afsluitbaar is. </p><p>Dochter is nu 14 weken en tot nu toe was het een ideale oplossing. Ze slaapt erg goed van een uur of 8 a 9 tot de volgende ochtend met rond 2 uur en rond 5 uur een voeding. Zelf hoef ik bijna nooit mijn bed uit. </p><p>Maaaaar ik lig nu vanaf 8 uur ongeveer dus samen met haar in bed. In het begin moest dat wel, omdat ze het heel erg aanvoelde dat ik niet in de buurt was en ook lang deed over in slaap vallen. Was ook niet erg en voor mijn rust ook nodig.</p><p>Nu ze wat beter slaapt zou ik graag willen proberen om in de avond weer een uurtje naar beneden te gaan. We hebben een babyfoon. Maar dan ligt ze dus niet veilig met het hele bed om doorheen te rollen. Rollen kan ze nog niet, maar dat komt er wel aan. Afsluitbaar maken is of tot op het matras, of tussen de matrassen waardoor er een kier is als ie open staat. Beiden niet 100% veilig. Of overdrijf ik? </p><p>We hebben ervoor gekozen om niet rond 11 uur wakker te maken voor de fles en haar zelf het doorslapen te laten regelen. Enerzijds omdat 11 uur ook niet onze bedtijd is anderzijds omdat ze slecht drinkt als je haar wakker maakt en vervolgens om de 3 uur komt. Dus tot 11 uur in eigen kamer, wekken, fles en dan in cosleeper is ook niet ideaal.</p><p>Hoe doen andere co-sleepers dit? Ben vast niet de enige die hier tegenaan loopt. </p>

Hoi,
Het is denk ik nooit 100% aan te sluiten. Was bij ons ook niet. Met 4,5 maand naar eigen kamer gegaan en ik en zij slapen zoveel beter ! Nu door een sprong weer 2 nachtvoedingen, maar verder vind ik het nu ideaal.
Groetjes 

Waarom laat je haar niet alleen liggen als ze slaapt? Dat is echt wel veilig hoor. Of je legt er een kussen ofzo tegenaan zodat ze er echt niet uit kan rollen. Maar de kans dat ze eruit rolt én nog heel je bed over rolt én op de grond valt is echt 1% ofzo. Zeker met babyfoon hoor je het als ze wakker is of beweegt.
En anders moet ze gewoon naar een ledikant, daar kan ze echt niet uit. Ze moet uiteindelijk ook leren om alleen in slaap te vallen zonder dat je er altijd bij ligt, je kan dat beter nu al een beetje oefenen dan wachten tot het moment dat ze niet meer in de cosleeper past.
Wakker maken heb ik ook nooit gedaan, ik zie altijd wel wanneer ze honger krijgt. Prima toch, iedereen zoekt daar zijn eigen weg in.

Haha CvB ik moet een beetje lachen. Je hebt wel gelijk voor nu. Ik maak me alleen zorgen over wanneer ze wel kan rollen en kruipen enzo. Maar dat duurt nog wel even.
Je hoort wel van mensen die langere tijd cosleepen. Tot in de peutertijd zelfs. Geen idee wanneer ik en mn dochter het zat zijn. Maar voor nu ben ik zelf niet eens toe aan die afstand. Ik geniet wel van het samen slapen. En ik vind het ook wel praktisch. Ik ben er snel bij als ze honger heeft of eventjes wakker wordt ofzo en dan kost het mij geen grote onderbreking in mijn slaap. Alleen die avonden he... Ik wil haar graag leren die alleen te doen zodat ik nog even naar beneden kan.

Hoi! 
Wij hadden hier hetzelfde "probleem" 
Ik heb een super simpele oplossing!
Rol 2 kleine handdoekjes op tot een lange rol. Als ze slaapt plaats je er 1 in haar rug (tegen haar aan) en 1 in haar buik. Ze ligt dan een soort van vast maar helemaal niet vervelend. Als ze wat groter wordt kan je het ook nog doen met een wat grotere doek totdat ze zelf helemaal kan draaien etc. No worries! Dit werkt echt super goed.
En; samen slapen is het heerlijkste wat er is. Onze dochter is nu 13 maanden en nog steeds slaapt ze samen met ons. 
En leren om alleen in slaap te vallen? Ze is pas 14 weken oud?! Lekker met haar bonden is echt het aller belangrijkste nu. 15 weken geleden zat ze nog veilig in je buik. Dat alleen slapen komt wel. Laat je gedachten daarover door niemand beinvloeden, volg je gevoel. Ik vind het fijn om te lezen dat iemand het net zo doet zoals wij! 

Mijn dochter van 18 maanden ligt nog in de co-sleeper, ook zonder hekje. Ze heeft mij 's avonds veel langer nodig gehad. Toen het lukte om een tijdje alleen te slapen legde in de deken opgerold halverwege ons bed. En bij de eerste kik ging ik naar boven om te kijken. 
Kijk vooral goed naar je kindje. Mijn dochter blijft netjes in de co-sleeper en gaat het bed niet door dus weinig zorgen dat ze eruit zal vallen. 
En zelf in slaap leren vallen komt vanzelf, ik geloof niet dat je dat af kunt dwingen op een manier die goed is voor je kindje. 

Dankje voor jullie ervaringen. 
Ik laat haar ook overdag nog niet alleen met inslapen. Dan leg ik haar in de box, maar ook steeds vaker haar eigen bedje, en blijf ik bij haar tot ze rustig ligt. Daarna ga ik in de directe omgeving wat rommelen tot ze slaapt. Dan ga ik wel naar beneden en dat gaat goed. Daarom wil ik dit ook savonds eens zo proberen. Vandaar dat ik me begon af te vragen hoe dat dan moet met de niet af te sluiten cosleeper. Maar gewoon de babyfoon in de gaten houden dus, althans tot het echt een probleem wordt als dat al zo is.

Terug
Bovenaan