Cold turkey gestopt met speen en ook niet duimen

Hoi allemaal,

Gelijk to the point. Onze zoon van 4.5 maanden werd wel 6 tot 7 keer per nacht wakker omdat hij dan zijn speen kwijt was of zelf uit zijn mond had getrokken en niet meer terug kon stoppen. Hij huilen. Wij wakker (en soms ook huilen).

We hebben daarom afgelopen weekend besloten om te stoppen met de speen. Cold turkey. Dus van het een op het ander moment de speen helemaal weg. Ook doen we hem bij het slapen gaan wantjes aan zodat hij niet kan duimen. Nu ik het opschrijf klinkt het echt heel erg en voel ik me schuldig dat we zo “hard” zijn.

Het is nu drie dagen later en in de nacht slaapt ons zoontje door! Hij valt gelijk na zijn avondflesje in slaap en wordt dan vroeg in de ochtend pas weer wakker. Het enige probleem……hij slaapt overdag niet meer. We proberen hem dan op bed te leggen hij wrijft in zijn ogen en is ook echt moe, maar hij blijft hartverscheurend krijsen en janken en slaapt niet. Als hij dan (soms) eindelijk slaapt is het maar voor heel kort. Verder is hij heel vrolijk en “praat” en lacht hij veel overdag.

Kunnen jullie ons helpen met tips?

Geen tips met betrekking tot de speen of iets maar misschien wel met overdag slapen. Onze dochter heeft hier ook erg veel moeite mee, vooral thuis, geen idee waarom, wellicht doe ik iets verkeerd, vind het heel moeilijk om haar te laten huilen. Maar wat hier helpt is om tijdens haar slaapmomenten op pad te gaan, ze slaapt namelijk wel 'makkelijk' in de kinderwagen, maxi cosi of slaapzak. 

Ik heb ook niet direct een tip, maar denk ook dat het erbij hoort en vrij normaal is.. 
Onze zoon van bijna 4 maanden, heeft geen speen. In het begin wel geprobeerd met de krampen en zuigbehoefte, maar hij had er geen interesse in. Ook wel lekker, dacht ik. Dan hoeven we er straks in de nacht niet 10x uit als hij zijn speen kwijt is. Nu slaapt hij 's  nachts prima. Tussen 20.00 en 8.00 krijgt hij 1 voeding en de rest slaapt hij! Maar overdag komt hij moeilijk in slaap. Soms valt hij tijdens de voeding in slaap, maar er zit niet altijd een voeding voor slaaptijd... En dan heeft hij vaak hulp nodig om in slaap te komen. Ik loop vaak met hem rond in de draagzak en als hij dan goed in slaap is, leg ik hem in zijn bed. Maar dan is hij eigenlijk altijd aan het happen en zoeken. Ik denk dat een speen hem dan zou helpen, maar wil er eigenlijk niet meer aan beginnen nu, want vind het ook wel heel lekker dat hij er geen eentje heeft.
Onze dochter had trouwens wel een speen, maar de dutjes overdag gingen tot een maand of 5 ook niet zo makkelijk. Hoort er ook een beetje bij. Geef het de tijd, komt goed! 

Terug
Bovenaan