combi fles en borst

Hallo mijn zoontje is nu 7 weken en krijgt borstvoeding. Dat gaat heel goed. Maar ik zou ook weer wat meer tijd voor mezelf willen dus ik probeer te kolven zodat papa af en toe de fles kan geven. Probleem is dat kolven niet lukt. Eigenlijk vind ik het ook vervelend. Ik kan nog wel even doorgaan met volledig borstvoeding, maar als ik straks weer ga werken is dat natuurlijk niet meer mogelijk. Dus we zullen toch binnenkort met de fles moeten oefenen. Mijn vraag is of het kwaad kan borstvoeding af te wisselen met flesvoeding. En dan dus niet afgeklofde melk in het flesje maar kunstmelk (of hoe noem je dat?). Kan je dan gewoon borstvoeding geven de dagen/uren dat je thuis bent en alleen een flesje als ik er niet kan zijn? Wat voor melk moet ik dan gebruiken? Heeft iemand daar ervaring mee? Ik hoor het graag!

hallo koosjeq,

Mijn zoontje is morgen 13 weken. Toen hij een week of 7/8 was ben ik ook gaan proberen te kolven. Ik het begin is het voor bijna iedereen  inderdaad best wel moeilijk en valt het vaak tegen. Zo ook bij mij en dus ook bij  jou. Ik merkte echter door het vaak te proberen dat het steeds een beetje beter gaat.
Ik weet niet of je je er een beetje in verdiept hebt (op internet bijv. is veel informatie te vinden over kolven) maar een aantal  dingen zijn erg belangrijk als je gaat kolven. Onder andere rust (neem er de tijd voor), ontspannen er aan beginnen en in het begin er nog niet teveel van verwachten.
De toeschietreflex (tsr) wil niet altijd "vanzelf komen". Wat ik doe en wat bij mij heel goed helpt (tip v/e collega, bij haar werkte het ook heel goed). Zet een kopje thee en ga er rustig voor zitten. Binnen een paar minuten heb ik in ieder geval een tsr en begint de melk te stromen. Maar zo zijn er veel manieren om een tsr proberen te krijgen.
Heel veel succes en "oefening baart kunst".
Groetjes Marieke

Hallo,
Het is vaak lastig om te kolven en zoals mijn voorganger al schreef zijn er meerdere opties om de toeschietreflex te stimuleren,wanneer dit allemaal nog niet helpt kun je ook een oxitocine neusspray gebruiken om het op te wekken,een recept kun je bij je huisarts verkrijgen.Bij mij hielp dit erg goed.
Wanneer je kunstvoeding gaat bijgeven loopt je voeding terug en is dit wat je wilt?
De darmen van je baby zijn er ook nog niet op gebouwd om kunstvoeding goed te kunnen verwerken,bij zo'n kleine baby zou ík er in ieder geval nog even mee wachten.
Hoeveel kolfde je?Verwacht geen liters bij de eerste keren hè .Als je bij je eerste keren ongeveer 30cc kolft ben je spekkoper!
Veel succes en groetjes van Nanda

Hoi,

als je wilt gaan kolven kan je het beste bij de eerste voeding in de ochtend je kindje de ene borst laten leegdrinken en daarna de andere leegkolven.

groetjes van Marloes

p.s. als je een elkectrische kolf hebt zet hem dan op de laagste stand tot je de toeschietreflex hebt.

succes ermee

Hoi,

Mijn zoontje is nu 4 maanden en 2 dgn en ik had ook heel erge moeite met kolven. Ik had een handmatige kolf en werd er zo gek van dat ik er helemaal teplekloven van heb gehad omdat ik het te hard deed. Nu ben ik bij een lactatiekundige geweest en heb ik en dubbele elec. kolf en dat is echt geweldig.

Je doet 2 borsten tegelijk en scheelt stress en tijd.

Wat ik in het begin heb geprobeerd is je kindje bij je in de buurt hebben als je het doet zodat je naar m kijkt en dan de kolf op de laagste stand zetten. het werkt ook om je kind aan de ene borst te doen en de kolf aan de andere kant om het een paar keer te proberen.

Je zult merken dat hoe vaker je het doet hoe beter het gaat. Laat je niet uit het veld slaan, borstvoeding is toch beter voor je kind dat fles als je het kan.

Het belangrijkste is rustig blijven en niet meteen opgeven dan probeer je het later weer.

Je lichaam moet even wennen net als in het begin met de borst geven is even oefenen.

Succes!

Het komt inderdaad vaak voor dat kolven in het begin niet lukt of heel moeizaam gaat. Tips die ik op de borstvoedingscursus heb gekregen zijn om je kindje inderdaad in de buurt te hebben. Of naar een foto van je kindje kijken en ook aan je kindje denken.

Succes!

Groetjes,
mv Tijs

Hoi!

Bij mij lukte het kolven ook niet. Ik heb alle tips geprobeerd en heb het drie weken lang geprobeerd terwijl ik nog verlof had, dus geen stress, alle tijd en rust.
Op z'n hoogst kreeg ik 50 cc per dag. Nogal frustrerend.
Ik geef er nu hypoallergene kunstvoeding bij, dan wordt je baby toch nog beschermd tegen allergieën e.d.
Het gaat prima. 's morgens voor ik naar mijn werk ga geef ik Umut nog borstvoeding en aan het einde v/d middag, 's avonds en  (evt.) 's nachts geef ik borstvoeding.
Hopelijk hou ik dit nog heel lang vol.
Succes ermee, groetjes Anneke, mv. Umut (12mei)

Terug
Bovenaan