Hallo,
Ik zie dat niemand nog gereageerd heeft, dus ik reageer maar even. Ik vond het zelf altijd zo vervelend als je denkt dat niemand de moeite neemt om even wat voor je te typen.
Wat was voor jullie de reden om ervoor te kiezen deze tests te laten doen? Wij hebben deze tests niet laten uitvoeren om verschillende redenen:
* in onze beide families komen geen handicappen en syndromen voor!
* als het wel gehandicapt zou zijn, zouden we niet laten aborteren en zou onze zwangerschap alleen maar vol zorgen zijn. ook een kindje met een handicap zou bij ons heel welkom zijn en op het moment dat het geboren zou worden, zouden we gaan zorgen!
* onze vk zei: een thuisbevalling is net zo veilig als een ziekenhuisbevalling. En als je kindje een afwijking heeft, komt dat vaak in de zwangerschap al naar voren: slechte groei, minder beweeglijkheid ed. dan zijn er aanleidngen tot zorgen en ga je dus ook werkelijk zorgen! Ook zal zo'n kindje 99% van de keren in het vruchtwater poepen en ga je automatisch naar het ziekenhuis als je vruchtwater dus niet goed van kleur is (dit hoeft niet altijd een afwijking te betekenen). Wordt het toch thuis geboren, dan hebben ze altijd zuurstof bij zich en medische hulpmiddelen en de ambulance staat heel snel paraat!
* het zijn kansberekeningen: dus als de kans 1 op 200 is dat je kindje syndroom van Down zou hebben dan is de kans 199 op 200 dat dit niet zo is, dus hoe groot is die kans dan? onze mening is dat het meer onzekerheid dan zekerheid geeft. 100% zekerheid dat je kindje gezond geboren wordt, krijg je nooit. Ook niet bij de 20 weken echo. Zwanger zijn is fijn maar ook een spannende periode, het is verwachten maar ook afwachten.
Misschien wil je dit allemaal wel niet horen, maar ik ben erg nieuwsgierig naar de redenen waarom jullie het wel doen. Want er kunnen genoeg redenen zijn waarom jullie het wel doen en dat je dat onzeker maakt kan ik me goed voorstellen. ik zou helemaal op zijn van de zenuwen, want je wilt graag goed nieuws en je bent toch bang voor slecht nieuws!!
Succes en sterkte ermee!