combinatietest/nekplooimeting

Hoi allemaal
Is er hier iemand die bovenstaand onderzoek uit heeft laten voeren?
Ik mag binnekort, en weet niet zo goed wat ik kan verwachten
Heb er natuurlijk zelf voor gekozen er was niks verplicht. Maar een beetje zenuwachtig ben ik toch wel hihi
Wanneer krijg je uitslag van onderzoek? Gelijk al of later?

Hallo,

Ik zie dat niemand nog gereageerd heeft, dus ik reageer maar even. Ik vond het zelf altijd zo vervelend als je denkt dat niemand de moeite neemt om even wat voor je te typen.
Wat was voor jullie de reden om ervoor te kiezen deze tests te laten doen? Wij hebben deze tests niet laten uitvoeren om verschillende redenen:
* in onze beide families komen geen handicappen en syndromen voor!
* als het wel gehandicapt zou zijn, zouden we niet laten aborteren en zou onze zwangerschap alleen maar vol zorgen zijn.  ook een kindje met een handicap zou bij ons heel welkom zijn en op het moment dat het geboren zou worden, zouden we gaan zorgen!
* onze vk zei: een thuisbevalling is net zo veilig als een ziekenhuisbevalling. En als je kindje een afwijking heeft, komt dat vaak in de zwangerschap al naar voren: slechte groei, minder beweeglijkheid ed. dan zijn er aanleidngen tot zorgen en ga je dus ook werkelijk zorgen!  Ook zal zo'n kindje 99% van de keren in het vruchtwater poepen en ga je automatisch naar het ziekenhuis als je vruchtwater dus niet goed van kleur is (dit hoeft niet altijd een afwijking te betekenen). Wordt het toch thuis geboren, dan hebben ze altijd zuurstof bij zich en medische hulpmiddelen en de ambulance staat heel snel paraat!
* het zijn kansberekeningen: dus als de kans 1 op 200 is dat je kindje syndroom van Down zou hebben dan is de kans 199 op 200 dat dit niet zo is, dus hoe groot is die kans dan? onze mening is dat het meer onzekerheid dan zekerheid geeft. 100% zekerheid dat je kindje gezond geboren wordt, krijg je nooit. Ook niet bij de 20 weken echo. Zwanger zijn is fijn maar ook een spannende periode, het is verwachten maar ook afwachten.

Misschien wil je dit allemaal wel niet horen, maar ik ben erg nieuwsgierig naar de redenen waarom jullie het wel doen. Want er kunnen genoeg redenen zijn waarom jullie het wel doen en dat je dat onzeker maakt kan ik me goed voorstellen. ik zou helemaal op zijn van de zenuwen, want je wilt graag goed nieuws en je bent toch bang voor slecht nieuws!!

Succes en sterkte ermee!

Ik dacht dat je van de nekplooimeting gelijk uitslag hebt, dat kunnen ze nl gelijk zien! En van de combinatietest krijg je pas na een paar dagen uitslag, dacht ik!

Hoi,

Wij hebben de combinatie test wel laten doen, ondanks dat ik (pas) 24 jaar ben. Mijn oma heeft een kindje gekregen met een open ruggetje en een waterhoofd. Het kindje is een paar uur na de bevalling overleden.

Nu is dit in de eerste graad alleen erfelijk wordt er gezegd. Toch vond ik het een prettig idee om toch nog even een extra test te laten doen. Heb braaf twee maanden voor de bevruchting, en 10 weken erna  5 mg foliumzuur lopen slikken, dus het risico was al stukke kleiner.

Mocht het wel verkeert zitten dan wilde we wel een keuze kunnen maken of we ermee door wilde gaan ja of nee. Natuurlijk gaat het om een kansberekening en heb je nooit de zekerheid dat een kind gezond is ( het kan natuurlijk ook een neurologische aandoening hebben wat je niet eens kan zien op een scan, je weet het niet).

Bij ons bleek uit onze kansberekening dat er een kans van 1 op 14.000 was op een kind met het syndroom van down. De uitslag van de nekplooi hoorde wij ter plekken, maar er kan pas een kansberekening worden gemaakt nadat de uitslag van je bloed binnen is. Dit kan een week duren (bij ons dan)

Ben blij dat ik het heb gedaan omdat het ervoor zorgde dat ik een stuk ontspannender mijn zwangerschap inging. Hou er wel rekening mee dat de uitslag ook niet zo gunstig kan zijn wat weer kan zorgen voor meer gepieker.

Het is maar net waar je je goed bij voelt.

Hoi Bloempje,

Wij hebben de test ook laten doen ondanks dat ik 27 ben en er eigenlijk geen rare dingen in de familie voorkomen.
Ik heb het achteraf als een vervelende test ervaren omdat je een kansberekening krijgt die zoals in ons geval ongunstig kan zijn maar je het nog steeds niet zeker weet.
De nekplooi was bij ons echt helemaal mooi maar mijn bloedwaardes waren als die van een vrouw van 36 waardoor ik meteen in de risico groep viel.
Ik kwam er net 1 punt boven maar mijn verloskundige heeft me echt gesteund en geholpen toen ik aangaf dat ik dus verder onderzoek wilde.
We hebben diezelfde week meteen een vlokkentest moeten laten doen. Helaas moet je op die uitslag 10 dagen wachten.
Uiteindelijk bleek het allemaal helemaal goed te zijn met onze kleine boon maar we hebben behoorlijk in de rats gezeten.

Ik wil je hiermee niet nog zenuwachtiger maken. Maar probeer heel nuchter te blijven onder de uitslag die je krijgt en laat je goed door je verloskundige voorlichten over de uitslag. Het is namelijk fijn om naast het van de dame die de test af neemt het ook nog eens met de vk te bespreken.
Heel veel succes en ik hoor graag hoe jij het ervaren hebt.

gr. Loes

quote: zoopoes reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('02-06-2009 15:48:34'));

Hoi meisje,

Wij hebben de test ook laten doen ondanks dat ik 27 ben en er eigenlijk geen rare dingen in de familie voorkomen.
Ik heb het achteraf als een vervelende test ervaren omdat je een kansberekening krijgt die zoals in ons geval ongunstig kan zijn maar je het nog steeds niet zeker weet.
De nekplooi was bij ons echt helemaal mooi maar mijn bloedwaardes waren als die van een vrouw van 36 waardoor ik meteen in de risico groep viel.
Ik kwam er net 1 punt boven maar mijn verloskundige heeft me echt gesteund en geholpen toen ik aangaf dat ik dus verder onderzoek wilde.
We hebben diezelfde week meteen een vlokkentest moeten laten doen. Helaas moet je op die uitslag 10 dagen wachten.
Uiteindelijk bleek het allemaal helemaal goed te zijn met onze kleine boon maar we hebben behoorlijk in de rats gezeten.

Ik wil je hiermee niet nog zenuwachtiger maken. Maar probeer heel nuchter te blijven onder de uitslag die je krijgt en laat je goed door je verloskundige voorlichten over de uitslag. Het is namelijk fijn om naast het van de dame die de test af neemt het ook nog eens met de vk te bespreken.
Heel veel succes en ik hoor graag hoe jij het ervaren hebt.

gr. Loes

Hoi hoi,

Ik heb de test uit laten voeren. De uitslag van de test, heeft helemaal niets te maken of je afwijkingen in de familie hebt. Je kindje stoot een bepaalde stof uit die ze uit je bloed halen.  Bij mij was de uitslag 1 op 190. Maar bij mijn volgende kindje kan dat 1 op 5000 zijn. Ondanks dat onze nekplooimeting  goed was,  hebben wij  na deze uitslag een vruchtwaterpunctie gedaan. Wij hadden zoiets van, als je A doet moet je ook B doen.  Helaas moeten we  wel drie weken wachten op de uitslag.  Wij verwachten deze binnen enkele dagen.  Ik kan je zeggen dat het wel 3 hele spannende weken zijn. De uitslag van de combinatietest heb je sneller.

Wel wil ik zeggen dat als  je een uitslag onder de 200 hebt en je besluit een punctie te doen, dat je die pas in week 16 kan laten uitvoeren in het ziekenhuis.  Vanaf de test  in week 12 tot de uitslag van de punctie  ben je zeven weken verder.  Je kan best begrijpen dat ik nu echt sta te springen op de uitslag.

Ik hoop dat ik je wat duidelijkheid heb kunnen geven.

Groetjes,

Stacy

Hoi,

Ik ben 38 jaar en heb de test laten doen.
De verloskundige belde om te zeggen dat ik in een hoge risicogroep zat,nl.
kans van 1:30 op een kindje met down.

Ik heb een vruchtwaterpunctie laten doen en alles was goed!
Onze gezonde dochter is inmiddels 3 maanden oud!

Ik zou zeggen, als je echt zeker wilt zijn, de test overslaan en gelijk voor een
vlokkentest of vruchtwaterpunctie kiezen. We hebben weken in de zenuwen gezeten, voor niets bleek achteraf.
Ik ben blij dat de uitslag van de punctie goed was en ik niet voor  een keuze kwam te staan, want die lijkt me echt onmogelijk.

Heel veel succes met je beslissing.

Groetjes Sandra (mama van Fenna, Stijn en Femke).

Terug
Bovenaan