Combinatietest of nipt test

<p>Hallo </p><p>Ik zag vorige keer ook iets over nipt test maar kan deze topic niet weer vinden...</p><p>Dus even persoonlijk over mezelf </p><p>Ben 33 jaar en momenteel zwanger van de 2e ben nu 11.3 weken maar gisteren kon de verloskundige geen meting doen ivm baby2 lekker aan chillen was met zn duim in de mond en niet wilde rekken... dus vrijdag weer een nieuwe echo meting. En we hebben 1 zoontje van 2.5 jaar bij mn zoontje had ik combinatietest gehad maar nu had mn verloskundige het advies om misschien nipt test te gaan doen omdat ze dan DNA kunnen vinden bij de moederkoek en baby.. enige waar ik beetje tegen op zit is die vruchtwaterpunctie.  </p><p>Wie van jullie heeft een nipt test gehad en hoe loopt deze behandeling?  </p><p>Wel al iets over een spuit gelezen maar waar gaat deze spuit in? In de buik of arm??  </p><p> </p><p>Lees graag ervaring advies of tips hierover </p><p> </p><p>Groetjes.</p>

Ik heb de nip test met nevenbevindingen laten doe. Voor de nipt hoef je alleen maar bloed te laten af nemen en meer dan dat is het niet.
Pas als er afwijkingen worden gevonden kan er een vruchtwaterpunctie gedaan worden. Dit is hetzelfde als bij de combinatietest. 

Ja, ze nemen alleen bloed bij je af via je arm. Volledig veilig. Alleen als er iets mis is wordt er vervolgonderzoek gedaan maar dit komt niet vaak voor.

Nipt schijnt ook betrouwbaarder te zijn dan de combinatietest en het is volledig zonder risico voor de baby, wat fijn is. Het is wel best prijzig en je gegevens (en bloed) worden gebruikt voor onderzoek (zat ik niet mee). Ik vond het allemaal heel erg meevallen en ben blij dat deze optie er nu is! Het pittigst was het 2 weken wachten op de uitslag :)

Combinatietest is een kans berekening. Mocht er tegenwoordig een vergrote kans worden gevonden wordt er alsnog een nip test bij je afgenomen.  Dus als je het zelf betaald zou ik persoonlijk de stap van de combinatietest al overslaan, het scheelt maar 6 euro. 
De niptest nemen ze alleen bloed af en binnen 2 weken krijg je dan de uitslag. Mochten er afwijkende cellen / chromosomen worden gevonden dan volgt er een uitgebreide echo met eventueel een vruchtwater punctie. 
Het is dus niet dat je bij voorbaat al een vruchtwater punctie krijgt.  
De nipt is verder betrouwbaarder dan de combinatie test, al blijven er ook bij de nipt soms valse uitslagen komen. 
Succes met je keuze en gefeliciteerd met je zwangerschap!

Hallo,
Ik zou combinatietest doen en bij een minder gunstige uitslag alsnog de NIPT. Dat je de combitest net zo goed over kunt slaan als je toch de NIPT wil, klopt niet helemaal. Zo had ons eerste kindje een verdikte nekplooi (en dus ongunstige uitslag combinatietest), daarna NIPT laten doen en die was goed maar uiteindelijk toch een kindje met ernstige afwijkingen. De verdikte nekplooi was dus toch een teken dat er iets niet goed was, wat niet door de NIPT “gezien” is. Een verdikte nekplooi kan ook wijzen op hartafwijkingen die niet door de NIPT gezien worden. 
Dus wil je zoveel mogelijk weten dan zou ik beiden doen. 

Terug
Bovenaan