Hoi,
Ben gisteren gewwest voor combinatietest.
Ik zag er erg tegenop, want tja wat doe je als er verhoogd risico is. Wij wilden de test laten doen omdat wij nu weten hoe het is om een gezond kindje te hebben (zwanger van 2e kindje, bij eerst geen combinatietest gedaan) en we wilden graag een keuze kunnen maken als er een hoog risico zou zijn. Bovendien ben ik inmiddels 33, nog niet echt risicoleeftijd, maar dat hebben we toch wel mee laten wegen in de beslissing om een combinatietest te laten doen.
De nekplooimeting zag er gelukkig heel erg goed uit, kindje had een neusschotje (dat schijnt bij 80% van de kindjes met down te ontbreken) en de nekplooi was 1,1 milimeter wat heel normaal is. De uitslag van de bloedwaarden krijgen we binnen 2 weken, de verloskundige die de nekplooimeting deed, zei dat we ons daar niet al te veel zorgen over hoefden te maken, maar ze zei ook dat zij daar geen uitsluitsel over kan en mag geven.
Mijn man en ik vonden dat de verloskundige alles heel duidelijk uitlegde en dat helpt wel bij best een spannende test.
Verder hebben we goed kunnen zien dat het kindje helemaal compleet is, vingertjes en teenjes geteld, kloppend hartje, vol maagje, volle blaas (dat betekent dat de slokdarm open is en de nieren functioneren), zelfs de hersenen hebben we gezien. En dat kleine baasje was vrolijk aan het rondstuiteren in mijn buik en naar papa en mama aan het zwaaien...
Ik hoop dat jullie test ook allemaal een mooi resultaat geven. Succes met alle zenuwen (het blijfttoch spannend).
Groetjes,
Sandra
12w3d