Combinatietest

Lieve medezwangeren,

Wij kregen gister van ons verloskundige aangeboden om een combinatietest te laten doen. Wij hebben besloten dit niet te laten doen. Dit omdat ik er heel veel negatieve berichten over heb gelezen en ik ben al gespannen genoeg.

De vraag is; hebben jullie hier ervaringen mee?
En laten jullie het deze zwangerschap doen?

Liefs Sonja

Nee, wij hebben er in de vorige zwangerschap niet voor gekozen, en deze keer ook niet.
Met de uitslag zou ik niks doen, dus dan is het nut van de test er ook niet.

Wat voor negatieve dingen dan, want de baby loopt geen gevaar. Er wordt bloed afgenomen bij jou en tijdens een echo meten ze de nekplooi. De combinatie van beide uitslagen geven aan of je meer kans hebt op een kindje met Down.

De vraag die je jezelf echter moet stellen is niet zozeer of je de test moet doen, maar wat zou je doen als de uitslag slecht is. Dus dat je een verhoogde kans hebt. De test doen is een peuleschil.
Ik heb het laten doen bij mijn 2e zwangerschap en de uitslag was dat ik evenveel kans had als elke andere zwangere van mijn leeftijd (toen 32). Dat samen met het dat het niet in de familie voorkomt, gaf ons een veilig gevoel.

Je moet naar je eigen hart en verstand luisteren.

Succes,

Anne

Ik weet wel dat de test voor mij lichamelijk geen probleem is en dat dat zo gedaan is. En dat de baby geen gevaar loopt.
Met negatieve berichten bedoel ik bv:
Ik las dat van de 200 stellen die een verhoogde kans hebben er maar 1 stel uiteindelijk een kindje met het down syndroom krijgt. Zit je toch een tijd in spanning voor waarschijnlijk niets!

Voor ons was de keuze makkelijk. Ook een kindje dat niet gezond blijkt te zijn is meer dan welkom!! Wij hebben hier zolang naar uit gekeken.

Ik was gewoon benieuwd naar jullie keuzes (en waarom) en ervaringen.

hoi,
wat een moeilijk iets he!
mijn dokter vertelde me hierover en mijn eerste gedachte was dan ook, nee, dit wil ik niet...dit kindje is welkom...hoe dan ook, maar als je wat verder denkt...ga je weer twijfelen...
bij onze eerste hebben we dit ook niet gedaan en gelukkig hebben we een gezond kindje ter wereld gebracht.
maar ik ga maandag naar de verloskundige en dan laten we ons nog even wat meer hierover informeren...
we zijn er dus nog niet helemaal over uit.
maar het blijft moeilijk!

Voor mij is het heel simpel, ik doe het niet. Een antwoord zonder twijfel. Wij zijn allebei nog jong (24 en 27), ik rook niet, drink niet, gebruik geen drugs, leef gezond (ook voor mn zwangerschap) het zit niet in de familie dus ik zit niet bepaald in een risico groep dacht ik zo.. Al weet ik eigenlijk helemaal niet wat de oorzaken kunnen zijn.. maar goed, ik maak me er totaal niet druk om. En zelfs al zou het wel zo zijn, ik zou de zwangerschap er nooit om afbreken! Dus voor mij heeft het geen meerwaarde, ik zou alleen maar weer in de stress zitten..
Liefs Mij

Wij hebben het ook niet laten doen. Ik heb het bij geen van de kinderen laten doen. Eigenlijk om dezelfde reden als Pineaple: We leven gezond, we zijn nog best jong (ik 27 en mijn man 35) en het zit niet in de familie.

Hoi!
Wij willen de combinatietest wel laten doen. Voornamelijk omdat mijn vriend dit graag wil. En ik heb er geen problemen mee. Wel is het zo dat we deze test al heel snel moeten doen. Ik weet pas sinds gisteren hoe lang ik zwanger ben en wat de uitgerekende datum is en aangezien dat 11+6 wk is vandaag moet de combinatietest volgende week al plaats vinden. (tussen de 11 1/2 en 13 1/2 wk).
Ik vind het wel leuk om volgende week weer een echo te krijgen. Ik verwacht geen spectaculaire uitslag.
Bovendien kunnen ze alleen maar een kans berekenen op het syndroom van down. Er zijn zo veel ernstigere afwijkingen en ziektebeelden (ik werk in een ziekenhuis) dat ik me daar eigenlijk meer zorgen over maak. En die zie je pas (soms ruim) na de geboorte.

Ik vind dat iedereen voor zichzelf een afweging moet maken waar je je prettig bij voelt.

Terug
Bovenaan