combinatietest

Hallo,

Ik ben nu 9 á 10 weken zwanger en krijg over anderhalve week mijn eerste echo.
Mijn verloskundige heeft gevraagd of wij de combinatietest willen doen. Die is zonder risico's voor de zwangerschap. Mijn vriend wil het wel graag doen, maar ik weet het niet zo goed. Het is natuurlijk maar een kansberekening. Straks zeggen ze dat er een zoveel procent kans is, en ga ik me de andere 7 maanden lang zorgen maken. Misschien wel helemaal om niets...
Ik ben ook pas 26 en mijn vriend is 28 jaar.
Wie heeft hier ervaring mee?
 
Hoi Linn.

Wij hebben bij onze vorige zs ook een comb test laten doen. Ik was toen 24 en mijn man 26. Wij kregen een uitslag van 1/170, dus verhoogd. Omdat we dus ook niet de hele zs ons zorgen wilde maken hebben we gekozen voor een vruchtwaterpunctie ondanks het risico op een miskraam. Gelukkig bleek daaruit dat alles goed was.
We hebben toen zo in de stres gezeten voor niks dat we er nu dan ook voor kiezen om het niet te doen.
Ze maken alleen een kansberekening op downsyndroom. Alle andere syndromen of afwijkingen worden daar toch niet op gevonden. Ze kunnen b.w.v. ook doof, blind en zwaar autistisch geboren worden. Ik noem maar wat...
Daarnaast kan het ook zijn dat je een kansberekening krijgt van 1/ 2000 bv en dat je alsnog bevalt van een kindje met down..

Wij hebben destijds die vp gehad maar ondanks die uitslag zouden we het kindje toch gehouden hebben... Terwijl we van te voren hadden afgesproken dat als het kindje niet goed zou zijn we het hadden laten aborteren.. Het is zo moeilijk om daar van te voren al van te zeggen hoe je er tegenover staat.

Het blijft natuurlijk je eigen keuze. Hoe moeilijk deze ook kan zijn bij een negatieve uitslag.

Ik zou me wel voor jezelf afvragen of je dan eventueel nog verdere onderzoeken wil... Als je dat al niet wil, zou ik persoonlijk niet voor de comb test gaan.

Ik hoop dat jullie er samen uit kunnen komen, en dat alles wat ik hier nu heb geschreven niet als negatief wordt opgevat. Het is allemaal alleen goed bedoeld!!
Wil geen mensen voor de kop stoten...

Heel veel succes met je keuze...

Groetjes Miranda
 
Hoi Linn,

Ik zou zeggen doen!
Ik was mijn eerste zwangerschap 28 en mijn man ook.
We zaten absoluut niet in de risico groep en toch was ons meisje zo ernstig ziek dat ze de zwangerschap niet zou redden.
Onze grootste nachtmerrie maar wij weten wel het waarom en dat maakt het verdriet niet minder groot maar je weet wel dat je er zelf niets aan kon doen.
Schuldgevoel was daardoor minder.
Ben nu weer zwanger en weer combitest laten doen en juist daardoor meer aan het genieten want deze keer is alles prima!
Mijn kleine meid zal ik nooit vergeten.
En mijn man en ik hebben gewoon veel pech gehad.
De kans dat jou kindje gewoon gezond is is nog altijd het grootst!!!!
Komt echt niet veel voor dat ze iets vinden!
Succes met je keuze!

Liefs Pupke
 
O ja wat Miranda klopt niet helemaal.
Ze maken in principe alleen een kansbereking op downsyndroom maar ons meisje had een heel ander syndroom en dat is toch ook naar voren gekomen.
Ze kijken ook het hele lichaampje na op evt afwijkingen.


Liefs Pupke
32 weken zwanger
 
Wat miranda zei klopt niet helemaal.
Het lichaampje van het kleintje wordt ook gecheckt en zo waren ze er bij ons achter gekomen.
Was nl geen downsyndroom.
Maar nu ben ik rond en gezond en 32 weken zwanger en het gaat perfect!
Zoals ik al eerder zei de kans dat jou kindje gezond is is nog altijd het grootst!
Maar een beetje meer zekerheid kan heel prettig zijn!

Liefs Pupke
 
Ik laat de combitest wel doen, ik ben 37. Alleen op basis van leeftijd 1 op 250. Daar schrok ik wel van. Maar dat kan met de uitslag van combitest omlaag of omhoog gaan. Als hier niets verontrustends uit komt, laat ik verder niets testen. Ik vind het wel spannend, maar heb er een goed gevoel over.
In jouw geval zou ik het, denk ik, niet doen.
Maar het is best een lastige beslissing.

Succes ermee,
Groetjes, Petra
 
Hallo!
Ik ben 36 en doe ook de combinatietest vanwege de leeftijd. Geen idee wat we gaan doen als de uitslag negatief uitvalt, dat voel ik dan wel. Vooralsnog heb ik een goed gevoel en ga uit van een goede uitslag.
Ontzettend spannend en een moeilijke keus blijft het zeker. Maar je bent nog jong! Succes!
 
Ik heb het gedaan bij de tweede zwangerschap en de kans was 1 op 63000 (kwam bijna nooit voor want ik was al 35 toen) bij de derde zwangerschap was ik 38 (bijna 39) en toen kwam er 1 op 1300 uit en dat gaf mij heel veel rust, dus het kan stress maar ook rust geven.
Bij mijn 1ste zwangerschap was deze test net in opkomst en hebben ze het mij nooit verteld anders had ik het toen ook gedaan.

Succes.
 
Terug
Bovenaan