Combinatietest?

Ik ben echt aan het twijfelen of ik wel een combinatietest wil. Bij mijn vorige zwangerschap hebben we het wel gedaan. Kans was toen 1 op 7 dat het niet goed zou zijn. Uiteindelijk hebben we er toen voor gekozen om een vlokkentest te laten doen, want ik wilde wel weten of het kindje levensvatbaar zou zijn en of we misschien een medisch kinderdagverblijf moesten regelen als het gehandicapt zou zijn, enz. Ik ben toen tijdens het wachten op de uitslag (8 dagen) echt door een hel gegaan. Heb alleen maar lopen huilen, omdat ik zo bang was om het kindje te verliezen. Had al een soort van begravenis in m'n hoofd gepland. Gelukkig was alles goed!
Nu ben ik bang voor de uitslag van de combinatietest, maar toch wil ik weten waar ik aan toe ben. Ik wil niet weer door die hel van het afwachten. Natuurlijk kan het ook een goede uitslag zijn, maar ben de vorige keer echt geschrokken. Gaan jullie voor een combinatietest, en waarom?

Dat is wel heftig geweest zeg. Gelukkig
Is jullie kindje gezond. Er is bij ons geen direct aanleiding voor. Wel doen wel de 20 weken echo. Verder niets puur omdat ik hier zelf niet zo goed mee om denk te kunnen gaan. Als er iets op de 20 weken naar voren komt is het iets medisch en kunnen we er wel of niks mee dat zien we op dat moment. Het kindje kan ook een verstandelijke handicap hebben dat weet je niet van te voren. Zolang er geen medisch gevaar is hier geen verdere testen.

Wij gaan t denk ik niet doen. Wel 20 weken echo.
Ik vind het lastig omdat het een kasberekening is. Je kunt dus een goede test hebben en als nog een gehandicapt kind krijgen. Of zoals jij in de dikke stress komen terwijl je gewoon een gezond kind draagt.
Ook als je kind gehandicapt blijkt te zijn kunnen ze van te voren niet zeggen hoe erg t zal zijn. Kasplant of alleen geestelijk wat minder.
En daarom zou ik ook niet weten wat ik met de uitslag zou moeten doen.
Naar mijn menig kunnen ze met de 20 weken echo enigste gebreken in de aanleg wel goed zien. Dus bv onder ontwikkeld hart etc. Daaraan kan je dan wel beter beoordelen of je kind levens vatbaar is.
En dan nog heb je geen garantie.

Alleen als ze me met 100% zekerheid kunnen vertellen dat mijn kind niet levensvatbaar zou zijn of echt een kasplant dan zou ik het laten komen.
Syndroom van down zou ik bv nooit weg laten halen.

Vind het wel interessant om andere meningen te horen.

Succes met je keuze.
X mama3007

Wij hebben het niet gedaan bij eerste zwangerschap en nu ook niet .
Onze zoon heeft een gen afwijking en de kans is groot dat de kleine in de buik het ook heeft maar onze zoon is aan een oog blind en slechtziend en een oor doof en ander slecht horend ,maar ik moet zeggen ,we hebben een heerlijk kind en deze handicap is ontzettend gemakkelijk mee te leven en we willen niet eens meer anders nooit getwijvelt aan vlokken test en wij nee .
Maar ieder voor zich en je moet doen wat je hart je in geeft ,sterkte met kiezen .
Liefs Wendy

Ja, wij gaan wel de combinatietest doen. Gezien mijn leeftijd (37, bijna 38) willen we graag weten waar we aan toe zijn, ook al is het een kansberekening. Mocht er een grote kans uit komen, dan gaan we het verder laten onderzoeken.

Wij zijn net bij de VK geweest en hebben de vraag inderdaad ook gekregen. Wij laten geen combinatietest doen. Zoals al eerder gezegd, het is (slechts) een kansberekening en zou ook niet weten wat ik met die uitslag zou moeten doen. Daarbij hebben we geen specifieke reden om het wel te doen. Maar het is uiteraard aan een ieder zelf wat te doen.

Terug
Bovenaan