Combineren borst- en flesvoeding

<p>Hi! Na lang wikken en wegen heb ik besloten om toch niet te gaan kolven zodra ik weer ga werken. Ik heb hem nu bijna 4 maanden fulltime bv gegeven en moet over 5 weken weer beginnen dus vind het tijd om af te gaan bouwen. Nu wil ik de voedingen overdag (10.00, 13.00 en 16.00) met fles gaan doen en de rest (07.00, 19.00, 22.00 en nachtvoeding) met de borst. Ik ga beginnen met die van 16.00, dan 10.00 en als laatste 13.00. Nu lees ik overal over het meteen laten vervallen van een complete voeding. Aangezien dat zou betekenen dat er dan 6 uur tussen de voedingen in komt overdag ben ik bang dat ik erge last ga krijgen van volle en pijnlijke borsten. Heeft er misschien iemand ervaring met het langzaam afbouwen van elke voeding? Dit zou dan bijvoorbeeld betekenen dat ik de voeding steeds minder lang doe, normaal 10 minuten per borst maar dan naar 7, 5, 2 en dan compleet fles. De rest van de voeding die hij dan misloopt vul ik dan al aan met fles. Het lijkt mij minder heftig dan ineens helemaal overslaan maar lees nergens ervaringen hiermee.  </p>

Hi
Ik heb gelijk de volledige voeding vervangen voor fles. Dat was de 19u. Deze voeding heb een week alleen vervangen, de voedingen er na 3 dgn en de volgende. 
Ik had overigens geen last van te volle borsten. Maar het gaat om vraag en aanbod de productie, dus wellicht de eerste dagen wel druk op je borsten en dan zal het over zijn, en dan kan je de volgende eraf halen. Bij het niet meer geven van de laatste voeding, heb ik dat goed weg moeten masseren (onder de douche).
is je kindje al gewend aan de fles? 

Ja ik merk dus dat als er meer tijd dan normaal tussen de voedingen zit ik echt last heb van keiharde borsten en harde plekken, vandaar dat ik niet in een keer een voeding wil laten vervallen maar me afvraag of ik dit ook langzaam af kan bouwen.

Misschien is het dan prettiger om even te kloven om de druk eraf te halen, ipv je kindje eerder moeten stoppen wn overstappen op de fles. 
Geeft misschien meer rust voor je kindje.
Je kan dit dan op de tijd van de voeding doen, maar ook even als het idd te vol zit. Dan kan je het op die manier afbouwen.

Ja ik wilde in eerste instantie kolven maar vriend stelde dit voor. Het zou dan per voeding gaan om 3 dagen dat ik bv en fv in een enkele voeding stop, en die doe ik op de dag dat mijn vriend thuis is. Op die manier kan hij het flesje klaar hebben staan op het moment dat ik stop met de bv.

Per persoon verschilt het hoe snel je af kunt bouwen ik zou even contact opnemen met een lactatiedeskundige. Ik weet dat op de site van het CB van mijn woonplaats hier ook een telefoonnummer van staat die je zo kunt bellen.

Het lijkt mij wat onhandig om halverwege een voeding over te gaan op een fles. Logischer lijkt mij om je kleintje een hele fles te geven, en zelf een paar minuutjes te kolven. Dan elke dag iets minder kolven, tot je lijf gewend is.
Ik ben zelf gelijk gestopt met een hele voeding, maar mijn lijf was erg nauwkeurig afgestemd op de behoefte van mijn ventje, en ik had er geen extreme last van als ik een voeding oversloeg. Ja, mijn borsten waren wel iets voller, maar zeker niet hard of pijnlijk. Als je daar wel snel last van hebt, zou ik denk ik inderdaad eerst even kolven voordat je hem helemaal laat gaan.

Ik heb volgens mij best langzaam afgebouwd. In het begin kolfde ik 3x op het werk. Om 6u thuis de borst, dan om 9 - 12 - 15u kolven en daarna thuis weer de borst. Ik ben toen ipv 3x kolven, 2x gaan kolven maar dan om 10 en 14u, dus de tijd ertussen een beetje oprekken. Dit heb ik 2weken gedaan, daarna 1x kolven om 12u, ook weer 2weken. Ondertussen was onze kleine toen zo oud dat hij savonds pap kreeg, dus kon ik ook de 6u voeding weglaten. Toen nog de laatste maand of 2 alleen sochtends de 1e voeding de borst gegeven en savonds de laatste voor het slapen gaan, de andere voedingen kreeg hij dan de fles. Toen meneer 9maanden was wilde hij de borst niet meer, wel om op te kauwen maar niet om te drinken? dus toen was het klaar. Daarna nog een paar dagen alleen nog gekolfd als ik zere borsten had, zo om de dag. 

Terug
Bovenaan