Combineren borstvoeding&kunstvoeding

Hoi hoi,<br />Ik ben momenteel nog zwanger en zit erg in dubio over wat ik wil gaan doen qua voeding. Manlief en ik werken beide in ploegendienst en een half jaar enkel borstvoeding geven zie ik om die reden niet zitten, ook zie ik mezelf niet hele dagen afkolven. Nu ben ik dus benieuwd of er moeders zijn die ervaring hebben met het combineren van borstvoeding en kunstvoeding.<br />Ik denk dan bijv. aan 3 keer per dag kolven en geven via de fles, en de rest van de voedingen aanvullen met kunstvoeding. Is dit uberhaupt mogelijk, er is heel weinig over te vinden op internet. Het gaat dan voornamelijk over het overstappen op kunstvoeding na het geven van borstvoeding maar ik zou dus graag van begin af aan combineren.<br />Nu zal er uiteraard een hoop commentaar ontstaan omtrent het niet geven van 100% borstvoeding, allemaal begrijpelijk, maar ben opzoek naar een antwoord op mijn vraag. Ik wil uiteraard ook wat goed is voor mijn kindje vandaar dat ik wil proberen om naast kunstvoeding ook nog af te kolven zodat er voldoende weerstand opgebouwd wordt vanuit de moedermelk.<br />Alvast bedankt voor jullie reacties!<br />
 
Gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt! En daarnaast even kijken hoe het überhaupt gaat! Het zou zomaar kunnen dat borstvoeding geven helemaal niet lukt! En mocht dit wel lukken gewoon bespreken met je verloskundige.

Bij mij kwam de borstvoeding wel op gang, maar omdat de kleine teveel gewicht was verloren in de eerste dagen, ivm misselijkheid inslikken vruchtwater, moet ik bij voeden! Dit lukte bij mij met borstvoeding omdat ik genoeg had, maar gebeurd vaak genoeg met kunstvoeding!
 
Bij mij kwam de bv helaas niet goed op gang, hapte onze dochter slecht aan en moest ik dus bijvoeden met flesvoeding.
Vanaf begin combi bv en flesvoeding gegeven en dit ging heel goed.
Mijn productie is helaas nooit echt top geweest, hoe hard ik er ook aan trok. Uiteindelijk geheel overgestapt op flesvoeding en hier nooit problemen bij ondervonden bij onze dochter. 
 
Je kunt bijvoorbeeld gelijk beginnen met 's nachts kunstvoeding geven, en overdag kolven. Dan kunnen je borsten hier aan wennen! Dit werkt in principe prima hoor :) Blijft een beetje uitvogelen tzt wat voor jou en je baby werkt.
Goed dat je er alvast over nadenkt, allerlei verschillende combinaties zijn mogelijk, maar ik zou het even afwachten hoe je je dan voelt en hoe het gaat. Misschien heb je wel meer dan genoeg melk om alles met borstvoeding te doen, en misschien lukt het minder en wordt het meer kunstvoeding. 
Succes :)
 
De kans is groot dat als je borstvoeding en kunstvoeding zo snel combineert de borstvoeding heel snel terug zal lopen en stoppen. Vind je dat geen probleem dan kun je meteen een deel kunstvoeding geven en een deel borstvoeding. Hoe meer borstvoeding je geeft, hoe kleiner de kans op het teruglopen van je melkproductie. 
 
Dit wilde ik ook doen. Lactatie vpk en bv / kolf mama’s om mij heen, hebben mij dit afgeraden. Oa ook wat hierboven staat met teruglopende productie. Ik had wel fv gezocht die het beste bij bv zou passen. Uiteindelijk toch de keuze gemaakt na de bevalling om volledige fv te gaan geven, omdat volledige bv ik niet wilde. Ik merkte dat de gedachte van kolven tijdens werkuren (in de zorg) mij meer stress ging opleveren. Helaas kan ik je niet adviseren met mijn ervaring van combineren.
 
Terug
Bovenaan