combineren borstvoeding en flesvoeding

hallo allen,

Op dit moment ben ik ruim 7 maanden zwanger van mijn tweede kindje. Bij de eerste heb ik borstvoeding gegeven, maar daar ging ik aan onderdoor. Hij kwam elke 2 uur en ik kreeg dus geen rust. Na zo'n 10 dagen ben ik dan ook direct weer gaan afbouwen (eigenlijk direct op flesvoeding overgestapt).
Bij deze tweede ben ik dan ook ontzettend aan het twijfelen of ik toch weer borstvoeding zal gaan geven. Ik zie er erg tegenop dat alle voedingen op mij neerkomen. (dus zowel overdag als 's nachts).
Weet iemand of het mogelijk is om direct vanaf het begin de flesvoeding te combineren met borstvoeding. Ik wil dan bijv. graag 's avonds laat en 's nachts flesvoeding geven en overdag de borst.
Hoop eigenlijk dat iemand hier ervaring mee heeft.

Groetjes Sneezzz

hi
ik heb altijd begrepen dat je niet gelijk kunt combineren, omdat het de eerste week eerst op gang moet komen, de bv
pas na een week of 4 zou het aan te raden zijn, anders bestaat de kans dat je kindje de borst niet meer wil, als je te snel begint
maar stel je vraag nog eens op het borstvoedingsforum, daar zitten de echte kenners volgens mij het meest
groetjes mel

Hallo Sneez,

Ik heb een dochtertje van 4 weken en die wil naast de bv geen fles. Ze accepteert ook geen speen, was elke keer een drama, of ik nu fv of afgekolfde bv gaf. Mijn neefje is 5 weken oud en bij hem is het precies anddersom, wil liever de fles.....Mijn advies, laat je goed voorlichten door de kraamhulp, danwel een lactatiedeskundige.

Succes en groetjes Deetje

ik moest het wel combineren omdat mijn kleine man mn tepel niet te pakken kreeg.ik ben toen borstvoeding gaan kolven,maar dit was te weinig.dus vanaf de eerste dag krijgt mn ventje borstvoeding uit de fles en wat het te weinig is word aangevuld met frisolac hypo allergeen.de combinatie voeding is geen probleem.het kan alleen wel zijn dat je baby de borst niet meer wil pakken omdat flesje makkelijker drinkt.maar als je het te zwaar vind,alleen bv,moet je t gewoon doen!heb ik ook gedaan.bij mij is de borst pakken nooit gelukt.ben er nu na 2 weken ook mee opgehouden het te proberen.jammer,maar helaas.ik wilde er niet aan onderdoor gaan.nu kolf ik nog 4 keer per dag,zo'n 50 cc.beter als niks,en hij vind t heerlijk.
groetjes kari

Als je flesvoeding en borstvoeding combineert, wordt geadviseerd om juist de eerste en de laatste voeding met de borst te geven. Als je helemaal zou afbouwen wordt ook altijd geadviseerd om die voeding als laatste te laten vervallen. Dus wat jij wilt zou eigenlijk andersom moeten: overdag de fles en ochtend/nacht/avond borst.

Hoi Sneezzz,

Ik begrijp goed dat je er tegenop ziet om weer met bv te beginnen. Maar het is wel een goede start voor je kind en misschien gaat het juist bij dit kind wel heel goed. Wat mij goed geholpen heeft is een cursus via de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. En ik had een hele goede kraamhulp. De eerste dagen komt je kindje heel vaak, dan moet de productie op gang komen. 's Nachts kwam mijn kind alleen om kwart voor 4 (half 12 laatste voeding) en dan weer om 6 uur, dus was te doen. Ik vind bv geven supergezellig en makkelijk: altijd alles bij de hand. Maar goed, die keuze moet ieder voor zich maken. Je kunt als je kind geboren wordt ook meteen flesvoeding geven, dan begin je niet met bv. Je hebt wel kans dat je een paar dagen last van stuwing hebt en dat is ook geen pretje.
Veel succes met je keuze!

Groetjes,
Saskia, mv Elise geb. 20-07-2006, nog volop aan de borst!

Terug
Bovenaan