Combineren borstvoeding en kunstvoeding (ter vervanging van het kolven)

<p>Hoi allemaal, </p><p>Mijn dochter van 4 maanden krijgt nog volledig borstvoeding van mij, waaronder afgekolfde melk als ze naar de opvang gaat of als papa/oma's een keer de fles geven. Ze komt op een dag nog voor zo'n 7 à 8 voedingen. </p><p>Nu is de eerste maand kolven op m'n werk best goed gegaan en vond ik het in principe prima, nu merk ik toch steeds vaker dat ik met tegenzin ga zitten kolven. Op mijn werk kolf ik vaak 3x, dat zijn de voedingen die ze dan op de opvang drinkt.</p><p>Nu vraag ik me af of het mogelijk is om borstvoeding te combineren met kunstvoeding en dan met name zodat ik niet meer op mijn werk hoef te kolven. Er komen allerlei vragen bij me op en vraag me af of het mogelijk is om de momenten dat ik bij mijn dochter ben nog wel BV te geven en de momenten dat ik er niet ben KV. </p><p>Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit ervaren, hebben aangepakt en hoe jullie erover denken. Misschien zijn er nog andere oplossingen. </p><p>Groetjes, </p><p>E.</p>
 
Bij ons ging dat prima. Al had ik ook een flinke voorraad in de vriezer die eerst op moest. Met 5.5 maanden werd ik goed ziek en was het gedaan met de borstvoeding ☺️
 
Maar ik hoor overigens ook best vaak dat de borstvoeding dan snel minder wordt bij vrouwen. Dus als je dit graag wil is dat misschien wel goed om even in te calculeren bij jezelf dat dat dus mogelijk kan gebeuren...
 
Bv en kv combineren kan zeker! Al is stoppen met kolven rond de 4 maanden wel echt heel vroeg. Grote kans dat je productie dan afneemt en je dan niet meer genoeg melk maakt om de andere momenten live te kunnen voeden. 
Over het algemeen is de productie rond de 10 maanden (soms 9/soms 11) stabiel genoeg om die kolfmomenten te laten vervallen. Dat is per individu natuurlijk verschillend. 
Ik kolfde tot 9 maanden 2x per dag, daar kreeg ik niet genoeg melk mee om alle voedingen te voorzien dus dat vulde ik aan met kv op de opvang. Met 9 maanden ben ik gestopt met kolven en dat ging hier goed, productie bleef op pijl! Maar dat is dus een kwestie van uitproberen.
 
Combineren kan zeker, alleen is 4 mnd nog wel wat te vroeg om een hele dag kolven te laten vallen. Ik zou dan beginnen met 2x op een werkdag kolven en wat je dan tekort komt aan melk kun je aanvullen met kunstvoeding. Ik heb tot 9 mnd altijd 2x gekolfd op werk en vond dat goed te doen en haalde hier ook voldoende melk uit. Als je uiteindelijk 2x kolven nog teveel vind ga je op een tijdje over op 1x tijdens je werkdag.
 
Heb ik heel lang gedaan. Vanaf 1,5 wk alles gaan kolven omdat bv niet goed ging, maar moest al snel bijna elke dag 1 flesje kv bijgeven. Ze is nu bijna 5 maanden en sinds 1,5 mnd toen ik ben gaan werken ook steeds minder gaan kolven en gewoon langzaam aan steeds meer kv gaan geven en sinds 2 dagen helemaal gestopt met kolven. Moet wel zeggen dat er lang geen ritme zat in voeden omdat je bv toch meestal op verzoek geef...Dus met kv was het ook de ene keer 60cc en andere x 120cc. En dan voor haar leeftijd nog best vaak op een dag. Komt nu eindelijk beetje regelmaat in,maar ze drinkt nog steeds maar max 135cc en dan ong elke 3 uur, terwijk ze voor haar leeftijd en gewicht zo'n 5x 200cc zou moeten...Dus verwacht niet dat ze gelijk netjes op voedingsschema zit die bij kv hoort ? Voor de rest ging de combi prima. Heeft ze geen last van gehad en had ook niet het idee dat ze en voorkeur had voor bv of kv.
 
Terug
Bovenaan