combineren kunstvoeding en borstvoeding

Hoi dames,
mijn dochter is nu alweer bijna 11 weken en over 1,5 week ga ik weer werken. Op mijn werk wil ik niet (meer dan 1 x) kolven. Gisteren hebben mijn vriend en ik voor 't eerst geoefend met kunstvoeding. Spannend! Ze is al meer dan 6 kg, dus dat werden 2 flesjes met 90 cc + 3 schepjes poeder. Dat ging erin als koek, hoewel ze een slokje had laten staan.  
Na ongeveer 20 minuten, toen ze volgens ons al bijna in slaap was, begon ze toch tekeer te gaan. Huilen en huilen. Pas na 1,5 uur was ze (in mijn armen, dat doet ze normaal nooit) in slaap gevallen.
Ze moet er duidelijk aan wennen, aan de kunstvoeding. Maar hoe doe ik dat nou het beste? Heeft iemand tips?
Ze heeft vannacht wel voor 't eerst helemaal doorgeslapen - normaal wordt ze 1 x wakker. Jammergenoeg had ik wel erg last van stuwingen - had wel afgekolfd maar blijkbaar komt er dan toch niet genoeg uit. Zeker geen 180 cc!
Heeft iemand tips? Is 't een kwestie van wennen of zit ik met kunstvoeding aan een huilende baby vast..  
Alvast bedankt!  

Het kan zijn dat je kindje niet tegen deze kv kan, het kan ook dat metee 2 flesjes echt te veel van het goede was.

Je weet toch dat je tot je kindje 9 maanden is je wettelijk het recht hebt om 25% van je werktijd te besteden aan het eten van je kindje? De meeste moeders kolven, maar je mag (een deel) van die tijd ook inzetten door later te beginnen en eerder weg te gaan, zodat je je kindje gewoon zelf kunt voeden. Rooster je het een beetje goed in dan is het met 1x kolven te overbruggen zonder kunstvoeding. Veel handiger en beter voor jezelf en je kindje!

Hallo,

Ik snap heel goed dat je niet meer dan 1 keer wilt kolfen op je werk en dan is het prima op te lossen met kunstvoeding. Mijn zoontje is ruim 5 maanden en ik geef nog steeds volledig de borst, maar ik hoef dan ook niet te werken. Enige tijd geleden had ik last van een borstonsteking en liep mijn melk duidelijk terug....... ik heb toen voor de zekerheid kunstvoeding in huis gehaald en dit 1 keer gegeven. Mijn zoontje moest er ook aan wennen, en logisch! Want het is duidelijk iets anders dan borstvoeding.

Maar uit je verhaal maak ik op dat je echt maar 1 keer wilt kolfen op je werk dus er eigenlijk niks anders op zit dan kunstvoeding. Ik zou het gewoon nog even proberen als ik jullie was. Waarschijnlijk went ze er vanzelf wel aan. Hoe klein die baby's ook zijn, ze hebben heel snel iets door!! Wat ook wel weer heel erg grappig is natuurlijk.

En ik denk ook dat het na 1 keer proberen te vroeg is om te zeggen dat je kindje niet tegen de kunstvoeding kan.

Succes!

Hoi,

Als je je lichaam eraan laat wennen is het ook goed te doen om 1x per dag op je werk te kolven. als je zorgt dat je al 1 flesje in de vriezer hebt, zodat je steeds een flesje op voorraad hebt is het te doen.
Ik werk op een creche en weet dat er moeders zijn die overdag 1x kolven en na het werken thuis meteen weer voeden.
Ikzelf heb 2 zoontjes, de oudste is nu 3 en heeft tot 9 maanden borstvoeding gehad.
Na een half jaar ging ik rustig aan afbouwen. Op een gegeven moment kreeg hij alleen 's ochtends en 's avonds nog borstvoeding en overdag kunstvoeding.
Ik zou je alleen wel aanraden om niet de laatste voeding te beginnen met afbouwen, maar de op een na laatste, dan kan je voor het slapen je borsten goed leeg laten drinken. De volgende stap is dan de tweede voeding (bij 5 voedingen op een dag), dan de derde en daarna de avond en ochtend. Zo heb jij het minste last en je kindje de meeste voeding!

Succes!

Sylvia

Hoihoi,
Zelf ben ik rond de 4 maanden gaan combineren en de bv af gaan bouwen.
De eerste dagen was het hier ook huilen geblazen 's avonds. Terwijl onze zoon echt helemaal geen huilerige baby is. Wat bleek volgens het cb: krampjes!
Voor ons gevoel klopt dat ook en het is met een dag of 3 (als ik het goed herinner) minder geworden.
Wel zijn we begonnen met hypoallergeen omdat dat lichter schijnt te zijn dan gewone. 't is wel een aanslag in je portemonnee maar daarna konden we gelukkig makkelijk en probleemloos overstappen op gewone flesvoeding

Terug
Bovenaan