combineren van borstvoeding en flesvoeding?

Beste allemaal,

Mijn zoon Bram  is nu 7 weken. De BV loopt eigenlijk prima, ik heb geen klagen. Ik heb zelfs al een kleine voorraad in de vriezer liggen voor als hij dadelijk naar de oppas c.q. kinderdagverblijf gaat. In juni ga ik weer werken en moet ik dagelijks gaan kolven op mijn werk.
In september ga ik vijf dagen  voor mijn werk naar Athene, zonder mijn man en Bram. Daardoor moet mijn man toch  eigenlijk 30 voedingen (5 dagen x 6 voedingen)  a 150-200 ml in de vriezer hebben liggen. Helaas lukt het mij niet om deze hoeveelheid in de komende weken/maanden op te gaan bouwen. Daarom stelde mijn man voor om 1 voeding per dag te vervangen door flesvoeding, zodat deze afgekolfde voeding in de vriezer kan. Ik ben hier alleen een beetje huiverig voor omdat ik heb gehoord dat de ontlasting erg kan veranderen (wat weer vervelend is voor Bram, misschien erge krampjes)  en dat hij het misschien ook helemaal niet wilt omdat het zo anders smaakt. Bovendien ben ik bang dat de flesvoeding zoveel makkelijker is voor mij dan de BV (niet meer kolven, anderen kunnen ook flesje geven, enz.) dat de keuze om te stoppen ook makkelijker wordt.
Heeft iemand advies wat te doen in mijn situatie?
Alvast bedankt voor de reacties!

Groetjes, Suzanne van Egmond
Rotterdam
 
Hoi Suzanne,

Als ik jouw dilemma zo doorlees, is mijn eerste gedachte: je zou het op z'n beloop kunnen laten?  Uit jouw bericht begrijp ik dat het kolven  naar tevredenheid verloopt, je hebt al een voorraadje in de vriezer. Je zou dus eigenlijk gewoon zo door kunnen gaan  en kijken hoe jullie er in juli/augustus voor staan. Mocht  dan inderdaad blijken dat er voor die week in september een tekort aan afgekolfde moedermelk is, dan kun je op dat moment altijd nog besluiten om te gaan afwisselen met kunstmatige zuigelingenvoeding.

Je geeft stellig aan dat het niet gaat lukken om de benodigde hoeveelheid in de komende weken/maanden te gaan opbouwen, dus je zult er  aan de hand van je kolfschema ongetwijfeld een berekening op los hebben gelaten . Is deze berekening puur op basis van kolven op het werk gemaakt? Je zou kunnen overwegen om daarnaast nog thuis te gaan kolven? Misschien zijn er nog andere manieren om je kolfopbrengst te verhogen (electrisch dubbelzijdig kolven, toeschietreflex bevorderen met Syntocinon neusspray, borstcompressie toepassen om de melkstroom goed op gang te houden zie bv.com-borstcompressie)? Je kunt ook eens kijken op www.borstvoedingsforum.nl  , waar naast het subforum algemene borstvoedingsvragen een subforum speciaal is gewijd aan kolven. Je vindt daar veel ervaringsverhalen en je kunt er zelf berichten plaatsen. Wellicht kom je daar de gouden tip tegen!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
quote: YvonneZ reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('19-05-2006 17:02:01'));

Mocht  dan inderdaad blijken dat er voor die week in september een tekort aan afgekolfde moedermelk is, dan kun je op dat moment altijd nog besluiten om te gaan afwisselen met kunstmatige zuigelingenvoeding.




Hoi,

In reactie op jouw zorgen omtrent krampjes e.d. zou ik aan bovenstaande zin graag nog iets willen toevoegen. Door kunstmatige zuigelingenvoeding kan de ontlasting inderdaad harder worden en dat tot krampen of zelfs verstopping leiden. Ook is de kans op allergische reacties groter, omdat de darmpjes nog niet voldoende zijn uitgerijpt en  het beschermlaagje (welke door moedermelk wordt aangelegd) beschadigd raakt. Rond de leeftijd van zes maanden zijn de darmpjes van een baby voldoende uitgerijpt om iets anders dan moedermelk te kunnen verdragen/verteren. Door zo lang mogelijk  uitsluitend borstvoeding te geven (voor zover jullie situatie dat toelaat) krijgt je kindje de tijd om zich te ontwikkelen, kunnen de darmpjes uitrijpen  en kan hij  optimaal profiteren van de beschermende werking van jouw melk.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Als het kolven, zoals je schrijft, best goed gaat, dan kun je dat prima bijelkaar kolven in 3,5 maand!
Ik kolfde altijd 's ochtends één  borst terwijl mijn zoontje aan de andere kant lag te drinken. Daarmee verzamelde ik zo'n 80-100 ml per dag. Stel dat je 3,5 maand iedere ochtend kolft en dan gem. 90 ml verzameld, dan heb je in september 9,5 liter melk in de voorraad!!!!
Dat lijkt me zeeeeeeer ruim voldoende voor 5 dagen , dus wat minder kolven is zelfs al wel genoeg.

Groetjes,
Helena
 
Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen! Ik ga zeker door met elke dag kolven. Jullie hebben gelijk, als ik zo doorga komt het helemaal goed en ik wil graag proberen tot 6 maanden borstvoeding te geven. 's Ochtends kolven is een optie die ik zeker ga overwegen!
Groetjes, Suzanne
 
Terug
Bovenaan