Communiceren met je baby via babygebaren!!

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik 24 weken in verwachting van mijn eerste kindje.  Enkele weken geleden heb ik een workshop babygebaren gevolgd. Daar ben ik ontzettend enthousiast over. Het principe is dat je met, om te beginnen, 3 simpele gebaren met je baby kan communiceren. Vanaf dat de baby ongeveer 6 maanden oud is. De 3 eerste gebaren staan voor; meer, melk en eten. Later gebruik je meer gebaren (bv voor pijn, hulp, verschonen  etc). Er werd ook een video getoond van een baby (7mnd) die duidelijk aangeeft meer te willen eten en een meisje van 8/9 mnd 'zei' duidelijk; ik-baby..oftewel ik ben een baby, ongelooflijk! Ik denk dit is een goede tip voor iedereen. Enkele voordelen van het gebruik van babygebaren zijn dat kinderen eerder praten en een groter vocabulair hebben zodra ze beginnen met praten. Ook voor kinderen die tweetalig worden opgevoed is het raadzaam, omdat over het algemeen deze kinderen later beginnen met praten. Of dat lijkt tenminste zo. Er waren ook andere cursisten die hier al ervaring mee hadden en zij gaven een paar voorbeelden; van een meisje van 8 maanden die 'roze' zei (dmv een gebaar), het was duidelijk dat zij haar roze knuffelbeertje wilde. De gebaren zijn afgeleid van de Doven-gebarentaal. Hier ben ik zelf helemaal niet bekend mee, maar omdat het zo stapsgewijs gaat, is het erg makkelijk te gebruiken en ontzettend handig, zeker als je een huilbaby hebt en je wilt weten wat er precies aan de hand is. Voor meer info: www.babygebaren.com.

Veel groeten,
Julia
 
 



Hallo Julia,

Als logopedist heb ik met zeer slechthorende kinderen (gemiddeld 3  Ã¡ 4 jaar oud) gewerkt. Op deze speciale basisschool werd ook  veel gebruik gemaakt van gebaren. Dit heeft bij deze leeftijdsgroep een positief effect op het taalbegrip en de taalproductie (zowel verbaal als non-verbaal). Ook bij mijn zoontje (nu 15 maanden) gebruik ik af en toe gebaren zoals eten en drinken. Ik ben benieuwd hoe de invloed, van het zo vroeg gebruiken van gebaren, is op de verbale spraak- en taalontwikkeling  van kinderen. Ik ga meteen even op de site kijken hoe (en door wie) deze methode verder uitgediept is. Ben benieuwd!

Groeten,
Marieke
 
Hoi Julia,

Dit klinkt erg gaaf, ik heb direct het boek babygebaren besteld. Wij hebben absoluut geen huilbaby, maar ik proef aan onze zoon dat hij baalt als hij moet huilen. Hij vindt huilen duidelijk de laatste stap om duidelijk te maken dat er wat is.   Hij huilt alleen even in bed als hij eruit wil, zodra hij hoort dat er iemand in huis beweegt is hij al stil en gaat hij zingen of spelen. Hij huilt duidelijk alleen omdat dat voldoende geluid geeft om zijn ouders mee te bereiken als we nog slapen. Oh ja, hij huilt natuurlijk ook bij veel pijn of oververmoeidheid. Huilen om zijn zin te krijgen had hij snel afgeleerd, dat bleek averechts te werken. Hij is nu bijna 10 maanden.

Ben erg benieuwd hoe hij erop reageert. Zaterdag komt het boek.

Groetjes
Tanja
 
Terug
Bovenaan