Communiceren met je baby via Babygebaren!!

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik 24 weken in verwachting van mijn eerste kindje.  Enkele weken geleden heb ik een workshop babygebaren gevolgd. Daar ben ik ontzettend enthousiast over. Het principe is dat je met, om te beginnen, 3 simpele gebaren met je baby kan communiceren. Vanaf dat de baby ongeveer 6 maanden oud is. De 3 eerste gebaren staan voor; meer, melk en eten. Later gebruik je meer gebaren (bv voor pijn, hulp, verschonen  etc). Er werd ook een video getoond van een baby (7mnd) die duidelijk aangeeft meer te willen eten en een meisje van 8/9 mnd 'zei' duidelijk; ik-baby..oftewel ik ben een baby, ongelooflijk! Ik denk dit is een goede tip voor iedereen. Enkele voordelen van het gebruik van babygebaren zijn dat kinderen eerder praten en een groter vocabulair hebben zodra ze beginnen met praten. Ook voor kinderen die tweetalig worden opgevoed is het raadzaam, omdat over het algemeen deze kinderen later beginnen met praten. Of dat lijkt tenminste zo. Er waren ook andere cursisten die hier al ervaring mee hadden en zij gaven een paar voorbeelden; van een meisje van 8 maanden die 'roze' zei (dmv een gebaar), het was duidelijk dat zij haar roze knuffelbeertje wilde. De gebaren zijn afgeleid van de Doven-gebarentaal. Hier ben ik zelf helemaal niet bekend mee, maar omdat het zo stapsgewijs gaat, is het erg makkelijk te gebruiken en ontzettend handig, zeker als je een huilbaby hebt en je wilt weten wat er precies aan de hand is. Voor meer info: www.babygebaren.com.

Veel groeten,
Julia

quote: Juul1980 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-12-2005 15:31:41'));

Hallo allemaal,

Momenteel ben ik 24 weken in verwachting van mijn eerste kindje.  Enkele weken geleden heb ik een workshop babygebaren gevolgd. Daar ben ik ontzettend enthousiast over. Het principe is dat je met, om te beginnen, 3 simpele gebaren met je baby kan communiceren. Vanaf dat de baby ongeveer 6 maanden oud is. De 3 eerste gebaren staan voor; meer, melk en eten. Later gebruik je meer gebaren (bv voor pijn, hulp, verschonen  etc). Er werd ook een video getoond van een baby (7mnd) die duidelijk aangeeft meer te willen eten en een meisje van 8/9 mnd 'zei' duidelijk; ik-baby..oftewel ik ben een baby, ongelooflijk! Ik denk dit is een goede tip voor iedereen. Enkele voordelen van het gebruik van babygebaren zijn dat kinderen eerder praten en een groter vocabulair hebben zodra ze beginnen met praten. Ook voor kinderen die tweetalig worden opgevoed is het raadzaam, omdat over het algemeen deze kinderen later beginnen met praten. Of dat lijkt tenminste zo. Er waren ook andere cursisten die hier al ervaring mee hadden en zij gaven een paar voorbeelden; van een meisje van 8 maanden die 'roze' zei (dmv een gebaar), het was duidelijk dat zij haar roze knuffelbeertje wilde. De gebaren zijn afgeleid van de Doven-gebarentaal. Hier ben ik zelf helemaal niet bekend mee, maar omdat het zo stapsgewijs gaat, is het erg makkelijk te gebruiken en ontzettend handig, zeker als je een huilbaby hebt en je wilt weten wat er precies aan de hand is. Voor meer info: www.babygebaren.com.

Veel groeten,
Julia

Hoi

Babygebarentaal, ik geloof er niet in.
Ik denk dat baby's veel meer communiceren met hun ogen en mimmiek.

En, dat kinderen die tweetalig worden opgevoed over het algemeen later gaan praten, is de grootste onzin (ik ben weet er veel van door mijn werk en studie). Ze worden net zoveel gestimuleerd en gemotiveerd. Ze zullen misschien de twee talen in het begin wat meer doorelkaar gebruiken, maar zodra ze op een peuterspeelzaal (heel goed voor de taalontwikkeling!!!!!) komen zullen ze dit gaan aanpassen op den duur!

Kinderen die tweetalig worden opgevoed zijn juist 'taal rijker' dan 'ééntalige' kinderen!

Groeten Titiana

Ik moet zseggen dat ik niet je mening deel Titiana, en heb dan ook nog een paar vragen aan je.

Ik vraag me ook af waar je deze mening op baseerd blijkbaar geloof je wel dat een 2 of 3-talige opvoeding goed is voor een kind (zie je andere posts onder educatie). Misschien weet je niet dat gebarentaal een volwaardige taal is? Verder ben ik zeer nieuwgierig wat voor werk en studie je doen als je er best veel van weet.
In amerika is het gebruik van Babygebaren een gemeente goed en iedereen die het gebruikt is er super lovend over. Verder is het niet gebakken lucht maar is er gedegen onderzoek naar gedaan. Babies en Ouders die het gebruiken zijn er laaiend enthousiast over. Dus de volgende keer als je iets denkt te weten moet je er misschien eerst eens iets over lezen.

@Julia
Ik had ook al even op die site bekeken en ga het ook doen. Heb er erg veel zin in en heb me al aardig ingelezen.

Hoi Julia,

Ook ik heb even op de site gekeken, het ziet er goed uit en ik ga me er zeker verder in verdiepen. Goede tip! Mijn man was ook meteen enthousiast toen hij erover hoorde, dus wellicht gaan we er samen mee aan de slag.

Ik heb een dochtertje dat morgen 9 maand oud is...
Wij zijn nu ook al een tijdje met babygebaren bezig, maar heel veel interactie komt er nog niet uit!
Wel dingen als dada zwaaien of bravo klappen of "hoe groot is ..." "zoooo groot"
Dat begint ze nu te doen... dus ik denk dat ze stillaan ook andere gebaren zal beginnen maken!

lieve groetjes

Hoi,
vreemd, je zou toch denken dat je juist door het gebruik van gebaren een taal achterstand krijgt. Een kind hoeft immers op die manier niet met woorden duidelijk te maken wat het wilt. Ben er geen voorstander voor. Zeker niet voor kinderen die zich normaal ontwikkelen. Toch?
groetjes, Anne.

Wij doen dat ook! Eigenlijk doet iedere ouder dat,  ieder kindje wordt bijv. wel geleerd om gedag te zwaaien. En bijna alle kindjes kunnen dat ook ruim voor hun eerste verjaardag.

Toen wij dat zagen, zijn we ook begonnen hem andere gebaren te leren. Het is echt heel leuk om met je baby te kunnen communiceren. Hij kan nu bijv. met zijn handjes laten zien dat hij klaar is met iets (eten, drinken etc.).

En het heeft zeker geen negatief effect op de spraakontwikkeling, eerder het tegenovergestelde!
Sinds hij het gebaar voor  'klaar' kan maken, doet hij het zo vaak (want hij vindt het heel leuk dat hij met ons kan communiceren), dat het woordje er nu ook begint in te slijten. Hij zegt nu "ka".

Groetjes,
Helena

Hallo,

Momenteel is mijn zoontje 2 maanden oud en deze week heb ik het boek babygebaren aangeschaft, na het lezen van de reacties op de site babygebaren. Tot nu toe ben ik erg enthousiast over de eenvoud van opzet, volgens mij  gaat het na een beetje wennen net zo makkelijk als dat je je kind woorden leert, gewoon blijven herhalen. Van mijn dochter (inmiddels al 8) weet ik dat kinderen al erg veel snappen, nog voor een jaar, maar het dan niet duidelijk kunnen maken wat ze willen. Zeker als je een zeer nieuwsgierig wakker kind hebt, is dit een aanrader volgens mij, ik had dit graag al gekend in de tijd dat mijn dochter nog zo klein was.... Dat ze hierdoor later gaan praten is zeker niet waar, ze leren juist eerder dat communiceren erg leuk en makkelijk is om hun wensen kenbaar te maken en zullen daarom juist sneller woorden gaan gebruiken, dan begrijpen de mensen om je heen je tenslotte nog beter... Ook is aangetoond dat dit op latere leeftijd nog voordelen heeft (bv een hoger IQ is gemeten bij kinderen van 8 met babygebaren dan zonder babygebaren)
Dus ik ga over een paar maanden echt aan de slag en probeer met mijn vriend en dochter (voor wie het ook erg leuk is om op deze manier al te kunnen praten met haar broertje) alvast te wennen aan gebaren gebruiken bij de dagelijkse dingen die we doen. Veel succes!!!

Terug
Bovenaan