Consultatie bureau

<p>Hoe gaat zoiets in z’n werk? Is de derde vaccinatie 1 prik of meerdere? Duurt het lang? Hoe reageerde jullie kindje? Deed je iets ter afleiding voor/tijdens/erna? </p>
 
Hai weet even niet hoe oud je kindje precies is, maar ik probeer het altijd heel simpel uit te leggen. ‘Je krijgt een prikje maar dat voel je maar heel kort. ‘ Op het moment zelf leidt de arts het kindje vaak af dus hoef jij niets anders te doen dan je kindje op schoot hebben. Het kan zijn dat je kindje even schrikt, en dan is het zaak dat je niet mee gaat in het verdriet, maar benoemt wat er gebeurt is en dat hij/zij heel knap is blijven zitten. ‘Zo, prikje is klaar! Knap hoor, al over!’ Eenmaal buiten de behandelkamer hangen er vaak dingen aan de muren of is er speelgoed voorhanden waarmee je je kindje kunt afleiden. Succes!
 
Toevallig ben ik gisteren geweest voor de 11-maanden prikjes, mijn dochter is vorige week 1 geworden maar de vorige prikjes waren ook net wat later en er moet een bepaalde tijd tussen zitten. 
Na wegen en meten en een gesprekje met de verpleegkundige kreeg ze 2 prikjes, in beide bovenbeentjes 1. Ik mocht haar op schoot houden en moest haar handjes vasthouden (zodat ze niet met haar handje in de naald zou komen). Prikjes zsm achter elkaar gezet en toen was het wel heel hard huilen, ik denk voornamelijk door de schrik. Maar meteen lekker tegen me aangehouden en getroost, na een minuut was ze alweer rustig en na een beetje uitsnikken was ze weer helemaal oké. Gisteravond had ze wel verhoging en dus hebben we haar met een zetpil op bed gelegd. Vannacht werd ze met koorst wakker, dus weer een zetpil gegeven en toen heeft ze weer verder geslapen. Vanmorgen was ze weer koortsvrij, maar duidelijk last van haar beentjes. Dus ze wilde niet kruipen, maar lekker bij ons zitten. Wij plannen altijd een rustige dag in na haar prikjes, vandaag dus lekker de hele dag thuis met papa. 
Van de voorgaande prikjes heeft ze ook ongeveer 24 uur last gehad en het verloop is nu hetzelfde dus ik verwacht dat ze vanmiddag weer oké is. Maar goed, alle kindjes reageren anders!
Succes en sterkte!
 
Toevallig zijn wij vanmorgen geweest voor de 14 maanden prik.
Gewoon zelf rustig blijven en rustig tegen hem praten. Ik hield m'n zoon in de houdgreep en hij kreeg in 2 beentjes tegelijk de prik. Daarna meteen knuffelen en einde afspraak. Binnen 5 minuten was hij het weer vergeten.
 
Baby's (en eigenlijk ook volwassenen die er bang voor zijn) hebben vooral last van het onbekende en vreemde gevoel (en volwassen van de angst) en niet zozeer van de pijn. Als een prikje goed gezet wordt, doet het namelijk helemaal geen pijn.
Als je dat even onthoudt, is het voor jou misschien ook wat minder spannend ;)
Succes in ieder geval!
 
Terug
Bovenaan