consultatiebureau

ff klagen..........
Ben vandaag voor de 2-de keer naar het cb geweest met Tara.
Als moeder kan je onzeker zijn,
Zeker als je BV geef,weet je nooit of je kind echt voldoende binnen krijgt.
Oke als richtlijn heb je de tevredenheid en de plasluiers van je kleine etc...
Omdat Tara in een groeisprongetje zit,is ze wat uit haar ritme,soms ook in haar voedingen.
Dus..........soms onzekerheid bij mij.
Volgens het cb was Tara het minimale gegroeid en moet ik over een week terug komen om haar nogmaals te wegen.(moeten tussen de 100 minimaal,150 super en 200 te veel per week groeien,aldus haar)
geboorte gewicht 3200 gr
5,5 week;4115 gr
11,5 week;4990 gr
Volgens cb te weinig gegroeid!!
Ikke thuis berekend...komt ze gewoon gemiddeld 145 per week aan,!!
Is dus gewoon goed.

tweede;
ze had wat witte uitslag op haar tongetje.......
Heeft ze net gegeten(nee,was al 2 uur terug)
Oke,ze heeft beginnende spruw,als t zo blijft,moest ik maar een afspraak maken met de huisarts voor n kuurtje.
Maar Tara had net wat gespuugd,dus vandaar de witte uitslag op haar tong.
Want later was de witte uitslag namelijk weg.

derde;
Tara krijgt haar eerste prikken,dan zit je zelf alweer met een dikke keel,want het is wel erg zielig,als je je kleine,zo uit haar panty ziet gaan.
Bij de laatste prik trekt tara haar beentje terug,terwijl zij de spuit er net uithaalt en ze let niet goed op......
ja hoor Prikt ze me kleine meisje in haar voet....nog hysterischer krijsen.
Ik kon ze wel wat!!!!
Ik was echt pissed!!!!!!!!!!

zag vanavond ook toen ik de pleisters eraf haalde ook 2 rode,gezwollen plekken op haar beentjes en ze begon al koorts te krijgen,dus paracetamol gegeven en hopen dat ze vannacht lekker slaapt.
Ze ligt nu net op haar bedje en ze is stil,dus......benieuwd.
Haar zus demi is alle prikken ziek geweest,gewoon een paar dagen hangerig en koorts,dus hoop dat zij dat niet heeft.
En dat ze zich morgen weer wat fijner voelt.

Moest t ff kwijt!!

groetjes danielle(mama van demi 26-01'03 en Tara 29-12'06)

nou als ik het zo lees vind ik niet dat ze weinig aankomt.
gaat toch goed??

en die prikken zijn vreselijk ja.
mijn dochtertje krijgt volgende week voor de tweede keer de prikken.
ik zie er echt tegenop.

wat een muts zeg dat ze met die naald nog eens in het voetje prikt.
zou ook echt iets voor mij zijn.....grrrr!

ik vindt dat je noet altijd naar het cb moet luisteren, ze weten vaak negatieve punten te benoemen en ze zoeken gewoon minpunten.
ik luister lang niet naar alles dat ze zeggen.

ja idd......
mijn ervaring is dat ze altijd wel wat hebben of vinden......
Ik heb ook geleerd dat er een hoop het ene oor ingaat en t andere weer uit.
Maar toch krijgen ze je op sommige momenten toch ff onzeker.
Snel weer naast me neer leggen.....
succes volgende week met de prikjes van je kleine....

groetjes danielle

quote: danielle moeder van demi schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-03-2007 21:10:00'));

Volgens het cb was Tara het minimale gegroeid en moet ik over een week terug komen om haar nogmaals te wegen.(moeten tussen de 100 minimaal,150 super en 200 te veel per week groeien,aldus haar)
geboorte gewicht 3200 gr
5,5 week;4115 gr
11,5 week;4990 gr
Is dus gewoon goed.

tweede;
Oke,ze heeft beginnende spruw,als t zo blijft,moest ik maar een afspraak maken met de huisarts voor n kuurtje.

Hoi Danielle,

Wat vervelend joh, dat je onzekerheid niet is weggenomen met je bezoek aan het consultatiebureau . Een baby hoort de eerste maanden inderdaad tussen de 100 en 200 gram per week te groeien, dan is het gewoon goed. Daarbij is 200 gram echt niet veel te veel hoor; het belangrijkste daarbij is dat de baby tevreden en alert is, en lekker in haar vel zit. Wanneer een baby bijvoorbeeld echt veel last heeft van krampjes, spugen, boeren en hikken zou er sprake kunnen zijn van teveel melk (of eigenlijk: teveel voormelk) en dan is een flinke groei daar een symptoom van. Maar heeft ze nergens last van, zit ze lekker in haar vel en doet ze het gewoon goed dan is er niks aan de hand.

Om een goed beeld te krijgen van de daadwerkelijke groei van je kindje, is het belangrijk om niet het geboortegewicht, maar het laagste gewicht als uitgangspunt te nemen en vanaf daar te gaan berekenen hoeveel ze per week is aangekomen. Verder is het denk ik goed om te weten, dat de meeste consultatiebureau's gebruik maken van de groeicurve die is gebaseerd op kindjes die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen. En het groeiverloop van die kindjes verschilt wezenlijk van het groeiverloop van borstgevoede baby's; wanneer die curve ook wordt toegepast om de groei van een borstgevoede baby in kaart te brengen, kan er dus eigenlijk een vertekend beeld ontstaan. Daarom heeft de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) een borstvoedingsgroeicurve ontwikkeld, die op www.borstvoeding.com uitgebreid wordt toegelicht. Dit is de directe link naar de betreffende pagina: Borstvoeding.com-Groeicurve. Je kunt de curve daar ook online invullen. Ik ben benieuwd hoe het totaalplaatje er dan uit komt te zien?
Nu is er vanuit het consultatiebureau aangegeven, dat je over een week nog weer moet terugkomen om te wegen. Maar heeft men ook tips en informatie gegeven over hoe je de groei zou kunnen stimuleren (bijvoorbeeld door vaker aan te leggen of iets dergelijks)? Alleen de mededeling dat je nogmaals moet komen om te wegen, daar kun je als voedende moeder  volgens mij zo weinig mee.....  Wanneer je zelf het idee hebt dat de groei inderdaad toch niet helemaal optimaal is, dan wil ik met alle plezier met je meedenken en tips en informatie aandragen om de groei te stimuleren. Laat het maar even weten als je daar behoefte aan hebt!

M.b.t. spruw en witte uitslag op de tong heb je zelf denk ik al de juiste conclusie getrokken; de witte uitslag die door spruw wordt veroorzaakt, kun je namelijk niet wegwrijven en verdwijnt ook niet zomaar. Daar komt nog bij, dat er niet altijd sprake is van een witte uitslag op de tong; de verschillende symptomen van spruw  zijn vaak niet allemaal aanwezig (meer informatie:    VBN-spruw; als je hier wel iets in herkent, zou je voor de zekerheid toch even naar de huisarts kunnen gaan). Bovendien is spruw in het mondje is soms  heel moeilijk waar te nemen en moet er echt diep in het mondje worden gekeken en dus niet alleen naar de tong.

Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Oja de vorige keer zei het cb tegen mij ook dat noah spruw had en dat hij flink verkouden was maar verder niet erg. …..de volgende dag bij de huisarts: geen spruw, maar wel het rs-virus. Nou ja hoezo blunder……Het cb is fijn om alles een beetje in de gaten te houden en voor vragen, maar bij echte twijfel heb ik meer aan mijn huisarts, mijn eigen moederinstinct, et moederinstinct van mijn moeder en natuurlijk dit forum.

mirjam

wat een kl#$#$# CB zeg! Ik vind dat ze zowiezo heel erg spastisch doen over het gewicht. Maar gelukkig heeft Yvonne volgens mij al een hoop zorgen bij je weg kunnen nemen.
Jeske tilt haar nekje nog niet op en volgens miss muts van het CB  zou ze dat echt al laaaaang gedaan moeten hebben. Manlief was er ook bij die zei; MOETEN, ze moet helemaal niks, ze hoeft toch nog niet te studeren ofzo hihi.

Niks van aantrekken dus..

quote: YvonneZ reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-03-2007 12:37:19'));

thanxxxx,
maar was gisteren gewoon zo boos en in die boosheid trok ik me toch de voeding wel aan....
maar t meisje komt gemiddeld 145 per week aan.is tevreden,alert en plasluiers...
wel bedankt voor je uitgebreide verhaal.

groetjes danielle

quote: danielle moeder van demi schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-03-2007 21:10:00'));

geboorte gewicht 3200 gr
5,5 week;4115 gr
11,5 week;4990 gr
Is dus gewoon goed.

tweede;

Hoi Danielle,

Wat vervelend joh, dat je onzekerheid niet is weggenomen met je bezoek aan het consultatiebureau . Een baby hoort de eerste maanden inderdaad tussen de 100 en 200 gram per week te groeien, dan is het gewoon goed. Daarbij is 200 gram echt niet veel te veel hoor; het belangrijkste daarbij is dat de baby tevreden en alert is, en lekker in haar vel zit. Wanneer een baby bijvoorbeeld echt veel last heeft van krampjes, spugen, boeren en hikken zou er sprake kunnen zijn van teveel melk (of eigenlijk: teveel voormelk) en dan is een flinke groei daar een symptoom van. Maar heeft ze nergens last van, zit ze lekker in haar vel en doet ze het gewoon goed dan is er niks aan de hand.

Om een goed beeld te krijgen van de daadwerkelijke groei van je kindje, is het belangrijk om niet het geboortegewicht, maar het laagste gewicht als uitgangspunt te nemen en vanaf daar te gaan berekenen hoeveel ze per week is aangekomen. Verder is het denk ik goed om te weten, dat de meeste consultatiebureau's gebruik maken van de groeicurve die is gebaseerd op kindjes die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen. En het groeiverloop van die kindjes verschilt wezenlijk van het groeiverloop van borstgevoede baby's; wanneer die curve ook wordt toegepast om de groei van een borstgevoede baby in kaart te brengen, kan er dus eigenlijk een vertekend beeld ontstaan. Daarom heeft de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) een borstvoedingsgroeicurve ontwikkeld, die op www.borstvoeding.com uitgebreid wordt toegelicht. Dit is de directe link naar de betreffende pagina: Borstvoeding.com-Groeicurve. Je kunt de curve daar ook online invullen. Ik ben benieuwd hoe het totaalplaatje er dan uit komt te zien?
Nu is er vanuit het consultatiebureau aangegeven, dat je over een week nog weer moet terugkomen om te wegen. Maar heeft men ook tips en informatie gegeven over hoe je de groei zou kunnen stimuleren (bijvoorbeeld door vaker aan te leggen of iets dergelijks)? Alleen de mededeling dat je nogmaals moet komen om te wegen, daar kun je als voedende moeder  volgens mij zo weinig mee.....  Wanneer je zelf het idee hebt dat de groei inderdaad toch niet helemaal optimaal is, dan wil ik met alle plezier met je meedenken en tips en informatie aandragen om de groei te stimuleren. Laat het maar even weten als je daar behoefte aan hebt!

M.b.t. spruw en witte uitslag op de tong heb je zelf denk ik al de juiste conclusie getrokken; de witte uitslag die door spruw wordt veroorzaakt, kun je namelijk niet wegwrijven en verdwijnt ook niet zomaar. Daar komt nog bij, dat er niet altijd sprake is van een witte uitslag op de tong; de verschillende symptomen van spruw  zijn vaak niet allemaal aanwezig (meer informatie:    VBN-spruw; als je hier wel iets in herkent, zou je voor de zekerheid toch even naar de huisarts kunnen gaan). Bovendien is spruw in het mondje is soms  heel moeilijk waar te nemen en moet er echt diep in het mondje worden gekeken en dus niet alleen naar de tong.

Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi Daniëlle,
Wat balen voor je zeg, dat je met zo'n rotgevoel terug komt. En dan hebben ze tara ook nog verkeerd geprikt....Zielig he, om je kleintje zo te zien.
Ik heb ook nog een leuke over het CB, ik zal proberen kort te zijn:
Liv had 3 weken geleden een hele blauw/paarse hand/arm van het knijpen in haar vuistje. Ik belde of dat kwaad kon, maar de mevrouw wist het niet en liet de vpk terug bellen. Die kon er ook niets zinvols over zeggen, ze zou de week erna overleggen met de arts en dan zou ze mij weer bellen. Dat kon wel pas op woensdag. Ze belde die woensdag dat ze de arts niet gesproken had, maar wel haar collega en dat zie ook dacht dat het geen kwaad kon. Inmiddels had Liv regelmatig 2 paarse armen. Het trok wel altijd snel weg, als ze haar handje ontspande. Dat vertelde ik tegen de vpk en die zei dat ik dan toch maar naar de HA moest gaan, als ik me zorgen maakte.
Ik was vanmorgen bij de HA voor Max en vroeg hem ernaar. Hij zei dat zijn zorgen niet zo groot waren, omdat ze het met 2 handjes had. Had ze het met 1 handje gehad, dan zou hij me direct naar de kinderarts verwijzen (het was dus in eerste instantie wel maar 1 handje). Hij legde uit dat kindjes met de bevalling soms een hersenbloeding krijgen, waarbij ze uitvalsverschijnselen krijgen, zoals het verkrampen van 1 handje met paarsworden erbij!!
Nou vraag ik je...die vpk vond 1 handje niet zorgelijk, 2 wel. De huisarts heeft gelukkig wel even goed naar Liv gekeken en hij vertelde me dat hij zich totaal geen zorgen maakt om haar, ze ontwikkelt goed.Ik maak me nu ook geen zorgen meer, maar ik vind het dus wel heel erg fout dat de vpk van het bureau dat niet wist te vertellen.
Oh, ja dat knijpen in die vuistjes kon de HA niet echt verklaren, maar hij dacht dat het nog met de foetushouding te maken had.
patricia

Terug
Bovenaan