contact met vroeggeboren baby

Hoi,

Ik heb een dochtertje van vier maanden. Ze is 7 weken te vroeg geboren en eigenlijk gaat alles goed. Ik vind alleen dat ze weinig contact maakt, het lijkt haar niet uit te maken wie haar verzorgt of eten geeft. Met spelen lacht ze wel naar je en maakt ze contact maar ze is ook snel weer klaar met iets.
Zou dit misschien komen omdat ze de eerste drie weken in het ziekenhuis heeft gelegen? Zijn er misschien meer moeders die dit herkennen?

Alvast bedankt!
 
Hoi Eveline,

Ik herken je verhaal deels. Ons zoontje is ruim 10 weken te vroeg geboren en heeft 7 weken in het ziekenhuis gelegen. Ik kan me van die periode eigenlijk vrij weinig herinneren omdat we behoorlijk op de automatische piloot geleefd hebben: eten, slapen, afkolven, naar het ziekenhuis (met en zonder bezoek) en dan alles weer opnieuw. Zeven weken lang, dag in dag uit. Ik kan me daarom vreemd genoeg niet herinneren hoe hij het (in mijn beleving) ervaren  moet hebben  en of hij reacties gaf. Ik weet nog wel  dat hij pas na een paar maanden (omdat je in het eerste jaar steeds van de uitgerekende datum uit moet gaan) is gaan lachen. Maar vanaf dat moment is hij nooit meer gestopt. Hij is een zeer vrolijk, welbespraakt manneke geworden die afgelopen augustus al twee jaar werd. Het duurt allemaal wat langer bij de prematuurtjes, maar uiteindelijk komt het echt wel! Probeer er maar lekker van te genieten, ze zijn maar ZO kort klein!

Liefs,

Anouk
 
hoi

de mijne was ruim 8 weken te vroeg. Ik heb niet precies alles op geschreven, maar wat ik mij herinner was het zo'n maand of 2 na zijn uitgerekende datum, dat klopt ook wel met andere baby's geloof ik. Vanaf 6 weken ongeveer. En bij die hele kleintjes moet het er in het begin gewoon die extra weken bijgerekend. Misschien kun je af en toe je vragen op een ander forum kwijt: http://www.prematurenforum.nl/, daar weten ze vast meer.

Succes!
 
quote: Eveline26 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-12-2005 14:30:32'));

Hoi,

Ik heb een dochtertje van vier maanden. Ze is 7 weken te vroeg geboren en eigenlijk gaat alles goed. Ik vind alleen dat ze weinig contact maakt, het lijkt haar niet uit te maken wie haar verzorgt of eten geeft. Met spelen lacht ze wel naar je en maakt ze contact maar ze is ook snel weer klaar met iets.
Zou dit misschien komen omdat ze de eerste drie weken in het ziekenhuis heeft gelegen? Zijn er misschien meer moeders die dit herkennen?

Alvast bedankt!



Hoi Eveline,

Fijn dat het nu goed gaat met je dochtertje, onze Danique 10 maand is ook te vroeg geboren. Is gestopt met groeien in week 34/35 en geboren met dik 37 weken. Ze heeft een week op de kinderafdeling gelegen. Danique was de eerste maanden ook erg inzichzelf gekeerd, met 4 maanden ging ze een rammelaar vasthouden en wat meer spelen.
Wat ik aan Danique merkte is dat ze haar energie heel hard gebruikte om te groeien.
en nog heelveel sliep, ook was ze klein waardoor het haar meer moeite koste om de speeldingetjes  vast te houden  . Met 10 maanden slaapt ze nu nog 2 keer 2 a 2,5 uur.
En dat contact maken is ook helemaal goed gekomen.....ze gilt het uit van plezier om je aandacht te trekken.
Komt vanzelf dus, kan inderdaad dus wel wat later zijn omdat je kindje te vroeg was, ik trek die dikke maandgroeiachterstand er nog altijd af als ze vergeleken word met andere kinderen.
Maaike
 
Hallo Eveline,

Onze zoon Mike is 3 weken te vroeg geboren maar had wel 6 weken groeiachterstand.   (volgens het ziekenhuis moesten wij rekenen dat hij 9 weken te vroeg was geboren) Wij dachten in het begin dat hij blind was omdat hij helemaal niet reageerde als wij iets deden, wél als wij daar dan geluid bij maakte, dan volgde hij het geluid. Mike bleef ook steeds met zijn hoofd op dezelfde kant liggen, hij wilde altijd op rechts liggen nooit links. We kregen dus geen contact met hem, hij keek langs ons heen.
 Maar ineens na ruim 4 maanden kregen wij contact en toen veranderde alles, hij pakte ineens speeltjes en draaide zijn hoofdje, hij tilde  zijn hoofdje  zelfs ineens op, wij huilde toen van geluk want die angst dat hij blind zou zijn  was niet te beschrijven. Zijn hoofdje is ook weer helemaal goed gekomen terwijl ze in het begin zeiden dat hij waarschijnlijk zo'n helmpje moest krijgen! Hij was gewoon wat later, nu is hij 16 maanden en we hebben gemerkt dat hij met alles een beetje later is dan gemiddeld, het scheelt ongeveer 2 maanden dus dat klopt ook met zijn achterstand. Nu heeft hij alles ineens ingehaald volgens mij, hij begint nu met stappen en is nu erg ondernemend. Misschien is het bij jullie dan ook wel allemaal even iets later dan anders. heel veel sterkte en ik hoop dat ik nog hoor hoe het gaat.

groetjes, Erika
 
Hoi,

dankjewel voor jullie reacties.
Het gaat nu al een stuk beter, je ziet haar met de dag andere dingen leren en doen.  Ze maakt nu ook veel meer contact en lacht ook erg veel. Ik merk wel dat ze wat achterloopt op haar leeftijdsgenootjes, maar dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze haar energie de eerste weken voor andere dingen nodig heeft gehad. Ik vind het voor mezelf moeilijk om niet te vergelijken met andere kindjes, ik weet wel dat ik dat niet moet doen maar het gaat automatisch.
Ook op het cb vragen ze vanalles over wat ze wel en niet doet. Als ik aangeef dat ze iets nog niet doet dan wordt daar meteen een aantekening van gemaakt. Ze zeggen dan wel dat ze rekening houden met de vroeggeboorte maar het maakt mij erg onzeker.
Vanaf volgende week gaat ze twee dagen naar het kinderdagverblijf, ben benieuwd hoe ze het daar gaat doen.
Hebben jullie hier ervaring mee en hebben jullie aangegeven dat je kindje te vroeg was?

groetjes
Eveline
 
Terug
Bovenaan