Continue ziek van opvang

<p>Hi allemaal,</p><p>Mijn dochtertje is 7 maanden en mijn zoontje 2,5. Mijn zoontje gaat sinds 6 maanden naar de opvang, het kostte wat wennen maar inmiddels vindt hij het heerlijk.</p><p>Hij komt continue met een snotneus, hoest, buikgriep, waterpokken, hand-voet-mond-ziekte thuis. Mijn dochtertje heeft haar lijf nog niet anders gekend dan met een flinke hoest en vastzittend slijm en wij als ouders pikken het ook van hem op. </p><p>Mijn zoontje zou liever meer naar de opvang gaan, maar het ziek zijn begint ons de kop te kosten. Het zijn al tropenjaren, ik kan het er niet bij hebben.</p><p>Heeft iemand tips?</p><p> </p>
 
Tja de vraag is wat je ermee kunt. Kun je je kinderen thuis houden of een oppas aan huis zoeken? Dat scheelt dan misschien behoorlijk in de virusjes. Of een gastouder, daar zitten 5 kindjes ipv 15, scheelt ook best wel..

Maar sommige kindjes zijn ook gewoon veeeel sneller verkouden of ziekjes dan anderen, het komt niet ALTIJD bij de opvang vandaan. Ook kindjes die nooit naar de opvang gaan, zijn soms behoorlijk vaak ziek. Komt ook gewoon door de weerstand van je kindje, het weer etc. Dus het is wel lastig om te achterhalen of het altijd door de opvang komt, al lijkt dat natuurlijk wel snel zo.

Op de opvang zijn nou eenmaal wel veel virussen en kinderziektes, daar doe je weinig aan. De enige manier om er achter te komen of dát hetgene is waar je kindjes zo gevoelig voor zijn, is door ze een week of 6 weg te halen daar en kijken of je in die weken vooruitgang ziet! Of toch nadenken over gastouder of opvang aan huis.
 
Ja, een gastouder wellicht. Een oppas aan huis kunnen we financieel niet waarmaken. Ik vind het niet leuk om hem ergens weg te halen waar hij gewend is en het fijn heeft. Dus ik ga dit niet zomaar doen. 
Maar hij was zelden ziek voor hij naar de opvang ging. In de eerste twee jaar van zijn leven hebben we geloof ik 2 griepjes gehad. Het afgelopen half jaar hebben we misschien 3 griepvrije weken gehad. Eigenlijk twijfel ik er in deze situatie niet aan.
En ook wij als ouders waren zelden ziek. Voorheen meldde ik me 1 hoogstens 2 x per jaar ziek met een griepje. 
 
Heel vervelend (ik weet er alles van helaas..) maar denk je niet dat hij dan, wanneer je hem daar nu weghaalt, hij dit later ook oppikt op bijv de basisschool?
Ik probeer maar te denken bij onze zoon; alles wat hij nu gehad heeft, kan hij niet meer krijgen..
 
Klopt, het gaat me ook meer om ons eigen energie niveau dan dat van hem. Een baby en peuter is pittig, daar continue ziek bij zijn is gewoon niet te doen.
We hebben nu al 4 dagen hulp in huis. 
 
Ja dit is toch een beetje een lastige en waar veel ouders mee te maken hebben.

Het immuunsysteem van je kind is gewoonweg nog niet op orde. Dat gebeurt ergens tussen de 3-4 jaar dacht ik.
En de een is nu eenmaal veel vatbaarder voor virusjes, en misschien wel een beetje meer als ze de eerste 2 jaar helemaal geen antistoffen hebben opgebouwd tegen van alles.

Mijn dochter heeft astma sinds ze 1 is, heel veel ziek geweest en regelmatig ziekenhuisopnames. Ze is nu 4 en we merken dat ze steeds sterker wordt en beter tegen virusjes kan.

Maar het is behelpen en het jezelf niet al te moeilijk willen maken.
 
Het hoort er wel een beetje bij. Als het niet nu is, dan straks met de basisschool. 
Onze dochter is er ook heel gevoelig voor. Met 4 maanden begon het al. En eerst was het elke maand. En later werd dat eens in de 2 weken. En rond een jaar 7 weken op een rij elke week. En dan ook steeds met hoge koorts. Sinds dit najaar heeft ze ook al haar 5e verkoudheid  te pakken. Maar het is zelden nog met koorts. Dus dat noem ik vooruitgang. Wel recent de waterpokken doorstaan, dat was weer even heftig. 
Maar vorig jaar ben ik al mijn vakantiedagen daaraan kwijt geweest, want ik kreeg het niet voor elkaar om er ook nog bij te werken. Leuk idee, baby slaapt veel dus dan kun je er wel omheen werken. Nou een baby die vaak koorts heeft is slopend. De nachten gingen ook echt niet goed, ook gewoon al niet. Dus reserve hadden we niet hoor. Heb zelfs nog een week onbetaald verlof opgenomen om eens echt op vakantie te kunnen. 
Verder hebben wij sinds de geboorte al weinig sport en vermaak voor onszelf. Want we hebben geen familie in de buurt of een goede oppas ofzo. En ons idee van vermaak was rond 20.00 eindelijk even relaxen op de bank. Vroeg ons bed in. 
Nu wordt het makkelijker want onze dochter is dus wel steeds minder vaak echt niet fit van de verkoudheidjes. Maar wel derde trimester van mijn zwangerschap. Moe is een constante manier van zijn geworden ? tropenjaren ja. Maar acceptatie helpt al een boel.
 
Bij ons gaat het in (lange) fases.. soms een periode waarin hij van ziek zijn in ziek zijn valt (en wij ook). En soms een periode dat het best goed gaat.
Mijn zoontje heeft astma, en ik geen weerstand door medicatie.

Heb tijdens ziekenhuisopnamens overlegd met de kinderarts of het verstandig was om hem van het kdv te halen (en naar een gastouder te laten gaan). Dit raden ze af. Omdat (zoals hierboven genoemd) hij dan met 4 jaar op school alles op oplopen.. dan is hij ouder en bevat het meer, en gaat ook dingen 'missen'. Dus hier houden we ons aan vast.

Sterkte!
 
Terug
Bovenaan