Controle gehad CB...

Vandaag bij het CB geweest, heb er lang op gewacht, want Rebecca is begin augustus al 2 geworden.

Ze woog 12 kg en was 88,5 cm lang.
Verder was alles uitstekend/goed.

Met praten is ze zelfs een jaar voor. De arts zei dat ze ontzettend slim is en verbaal enorm sterk is en daarin ver vooruit is. Heeft voordelen (lekker veel kletsen), maar ook nadelen (anderen en soms zelf schat je ze ouder in).
Maar wij zijn erg trots op ons meiske.

Ze raadde ons aan om haar naar een peuterspeelzaal te doen.
Ze gaat al een dagje naar een kleinschalige opvang. We hebben een psz wel overwogen, maar besloten het niet te doen...ik ben tenslotte gewoon thuis.
Nu overwegen we het opnieuw...ze heeft dan meer uitdaging...maar dan zit ik 1 dag en 2 dagdelen alleen thuis. Zal wel wennen zijn en ook wel weer lekker om eigen dingetjes te doen. Maar het voelt erg dubbel...moet erg wennen aan het idee dat ik mijn meiske dan nog eens 2 dagdelen wegbreng. Terwijl ik groot voorstander ben van zelf je kindje opvoeden (als dat financieel mogelijk is). Tja...ik voel me erg ouderwets soms

Groetjes, Marianne

Wat fijn altijd weer dat de kids 'goedgekeurd' worden he!

Ik snap je idee over het 'zelf' opvoeden. Je noemt jezelf ouderwets. Alleen is er een verschil met het 'ouderwets zelf opvoeden'. Als alles 'ouderwets' zou zijn, dan was je om de één a twee jaar zwanger en had je uiteindelijk 8 kinderen ofzo. Dan kan ik me voorstellen dat een peuterspeelzaal niet echt nodig is. Ze hebben voldoende rumoer en uitdaging aan hun eigen broers en zussen. Echter, zo ouderwets zijn we dan ook niet, dus we houden het netjes bij 2 a 3 kinderen die soms nog wel een paar jaar uit elkaar zijn ook.
Ik denk dat het heel goed is voor kinderen om één of meerdere dagdelen naar een creche of peuterspeelzaal te gaan. Om te leren 'samenwerken', 'op je beurt wachten', 'rekening houden met', 'kijken wat een ander doet en zelf ook proberen'.
Uiteraard is het geen must, maar ik denk dat het erg goed is voor bijna alle kinderen.

Denk er goed over na, want het blijft je eigen beslissing, maar je bent geen slechtere moeder (integendeel) als je je kinderen in contact brengt met andere kinderen. Ook als voorbereiding op de basisschool waar ze ineens met wel 15 anderen in 1 klas moeten omgaan. Dan is zo'n peuterspeelzaal een mooie overgang hoor!

Liefs Nelleke

o ja, en 'opvoeden' betekent ook : durven loslaten, kind leren vertrouwen dat het dingen kan ondernemen zonder de ouders erbij, leren afscheid nemen van mamma met de zekerheid dat ze weer terugkomt.

Liefs

PS. Ik bedoel het niet jufferig hoor! Heel veel sterkte met jullie beslissing.

GGRR!!! Hele verhaal weg!!!
Even kort opnieuw: Lydia gaat sinds sept naar de psz maar gaat er weer vanaf. Groepsgebeuren moet ze dan maar op zondagmorgen meekrijgen en als ze naar de kleuterschool gaat. Ik zie echt weinig toegevoegde waarde wat er daar gebeurt: erg weinig uitdaging, zeker niet op niveau gesplitst, weinig knutselen, weinig buitenspelen etc. Ze vindt het er wel leuk maar reageert thuis alles af: superdwars, weigeren te slapen etc. Zoals je weet is Lydia haar leeftijd ook ver vooruit in een hoop dingen, dus laat haar nog maar lekker even klein blijven hierin, als ze naar school gaat met 4 jaar heeft ze tenminste nog iets om te leren op de kleuterschool... Denk niet dat ze daar met een achterstand zal beginnen zoals ze nu al is.
Zo snel zijn lijkt leuk maar ik maak me best wel eens zorgen de laatste tijd. Ken je dat liedje van Jan Visser over de Bijbelboeken vh OT? Die kent ze nu dus compleet uit het hoofd! Dat soort dingen is ze zo extreem in, haar woordenschat en taalgebruik maar ook geheuegen etc ligt dus op 3 jaar en 9 maanden... Psz biedt haar nauwelijks uitdaging, minder dan ik haar thuis bied. Groepsaspect vind ik wel belangrijk, maar goed, dan moeten we maar weer wat trouwer naar de Regenboog gaan. En ik wil wel iets van peutergym gaan zoeken ofzo. Kan ze toch leren in een groep te functioneren en luisteren naar de juf. Aan de andere kant denk ik, ze is net 2, we hoeven nog niet zoveel van haar te verwachten, maar net wat je zegt, doordat ze zo voorloopt gaat dat ongemerkt. Lastig hoor, van die bijdehandte wijsneusjes.
Sterkte met een keuze maken... Wij zijn nu net uit de schoolkeuze, en het liefst begint ze daar morgen al...
Groetjes, Rianne en Lydia

Hallo Marianne en Rianne,

heerlijk he om trots te kunnen zijn op je kindjes en wat fijn om te horen dat het ontzettend goed gaat.

Onze oudste liep op het CB ook altijd voor in haar ontwikkeling. Dan wel geen bijbelliedjes uit je hoofd kennen maar wel veel andere dingen die opvielen. Heerlijk zo'n wijsneus om je heen.

Wij kozen er ook voor om Isa uiteindelijk 4 ochtenden naar de psz te brengen. Isa had dan ook altijd een ontlading van dwars, niet slapen en gillen. Maar ontladen doen alle kinderen en ieder kind op zijn/haar eigen unieke manier. En dat ging dus ook weer over. Op de basisschool moest ze in het begin ook ontladen na ieder dagdeel dat ze op school was geweest (zucht) maar ook dat is over nu.

Toen ik dit wist wist ik ook dat  het goed was, want ook wij twijfelden enorm; "waar was onze lieve Isa gebleven?" .

Nou ja, wat ik zeggen wil; als je maar achter je keuze staat. Daar kan niet mee gezegd worden of je goed of fout doet als ouder. En (dat vind ik heel belangrijk) je kunt er altijd op terug komen!  

En het is fijn dat het CB zo positief over jullie kinderen is maar zie het wel betrekkelijk. Wat nu is is nu en op de basischool hoeft het niet in dezelfde snelheid te gaan, anders heb je misschien hoge verwachtingen van je kind en raak je je teleurgesteld als blijkt dat  ze gemiddeld ontwikkelen op school.

Ook ik wil niet jufferig (ben wel juf daar niet van) overkomen maar herken jullie verhaal wel en wil ons verhaal delen..

Sterkte met kiezen!

Liefs Renske

Terug
Bovenaan