controles bij gynaecoloog bij zwangerschap na keizersnede

A

Anoniem

Guest

Hoi, dames

Het onderwerp zegt het eigenlijk al: ik ben zwanger van ons tweede kindje en omdat ons dochtertje met de keizersnede is geboren gaan we nu onder controle bij de gynaecoloog. Ik ben benieuwd naar ervaringen van vrouwen die dit ook hebben (gehad).   Wordt je meer in de gaten gehouden of ga je gewoon periodiek op controle? Alle verhalen zijn welkom!

Groetjes, Linda

Hoi Linda,

Ik zit in dezelfde situatie als jou. Mijn zoontje is 2,5 jaar geleden dmv een
spoedkeizersnede ter wereld gekomen.
Ik heb dus geen antwoord maar lees graag met dit topic mee.
Ik heb volgende week maandag een eerste afspraak staan bij de vk misschien
dat zij er zo ie zo meer over kan vertellen.

Gr Anouk.

Hey!

Ik heb bij de eerste ook een kz gehad.   En al een aantal afspraken bij vk gehad. Meestal   ga je aan het einde van de zwangerschap ik geloop met 35 a 36 weken naar de gynaecoloog. De bevalling moet dan ook in het ziekenhuis.

Groetjes

Hey,
Ik ben 3 jaar geleden bevallen middels een geplande keizersnede (niet ingedaalde stuitligging).
Ik had nu de keuze om me aan te melden bij een VK of bij de gyn onder de controle te gaan. Ik heb ervoor gekozen om bij de gyn onder controle te gaan.
Een beetje tactische zet aangezien je dan om de 4 weken een afspraak heb en je klrijgt elke keer een echo .
Net zo gezellig hoor want ik heb een aardige gyn.

Groetjes
Gwenne

Wij hebben morgen onze eerste afspraak bij de gynaecoloog. Het is dezelfde man die ons dochtertje heeft gehaald! Voor het eerste consult mochten we onze voorkeur uitspreken en dat was dus niet moeilijk,hi,hi,hi. Ben wel best zenuwachtig voor morgen! Gelukkig is de afspraak al om elf uur! Laat jullie morgen weten hoe het allemaal is gegaan!

Veel liefs, Linda

Dit staat over het onderwerp bevallen na een keizersnede in het Vademecum voor huisartsen, verloskundigen en gynaecologen:

Pagina 105 3.8* Sectio caesarea. * betekend dat in de meest recente versie (2003) van het Vademecum de indicatie is herzien na grondig literatuuronderzoek. Men komt tot de volgende conclusie.
·                 Prenatale zorg kan plaatsvinden bij de verloskundige of huisarts. Categorie A.
·                 Bij 37 weken overdracht naar de gynaecoloog. Categorie C.
·                 De bevalling moet in verband met risicofactoren plaatsvinden  in een ziekenhuis onder de verantwoordelijkheid van een gynaecoloog. Categorie C.
De prenatale zorg kan in principe in de eerstelijn (bij de (verloskundig actieve) huisarts of de eerstelijns verloskundige) plaatsvinden, als er geen reden (ziekten, zie Vademecum) zijn voor controles in de tweede lijn (ziekenhuis) vóór die 37 weken (Verloskundig Vademecum pag. 105).
Voordelen van controles in de eerste lijn bij de verloskundige zijn dat er meer aandacht is voor je beleving en de zwangerschap en bevalling als normaal worden benaderd. Het is vaak gezellig en  informatief om op controle te gaan bij een verloskundige, die niet uitsluitend over je dikke buik en je bloeddruk praat. Ook zijn er vaak activiteiten in een praktijk waar je deel aan kunt nemen om je beter voor te bereiden op de as bevalling. Na de bevalling neemt de verloskundige de zorg van je kraambed op zich en het voordeel daarvan is dat je elkaar al hebt leren kennen.
Google KNOV voor het volledige document Verloskundig Vademecum.
Succes, maak er maar een heel plezierige zwangerschap van!
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Hoi,

Ik ben bijna 4 jaar terug met een spoed keizersnede bevallen van onze zoon
Onze zoon is door de enorme weeenstorm die ik gehad heb scheef gaan liggen, dus ik kreeg hem er echt niet uit. Wel zelf begonnen trouwens.
Nu ruim 33 weken zwanger van onze 2e.
Ik sta t/m 36 onder controle bij de verloskundige daarna wordt ik overgedragen aan de gynacoloog, die ook onze zoon ter wereld heeft gebracht.
Het is zeker dat ik in het ziekenhuis moet bevallen, maar het is nog niet zeker of ik nu weer met een keizersnede moet bevallen.

groetjes Masja

hey ik ben drie jaar geleden ook keizersnede gehad dit omdat mijn ontsluiting niet verder ging dan 9 cm en mijn dochtertje achteraf gezien verkeerd lag.

Ik ben nu ook ik geloof vanaf week 36 ( of 34) onder behandeling bij een geneacoloog... dit omdat ze de druk van de keizersnede wond goed in de gaten willen houden....
nu is er bij mij nog geen 1 keer naar gekeken en ben nu 40 weken en 3 dagen zwanger....

Wel heeft hij nu op papier gezet dat ik gelijk pijnstillling moet kunnen krijgen als ik dat wil. ( moet uiteraard in het ziekenhuis bevallen)

Als je nog vraagjes hebt stel ze gerust :D misschien kan ik je helpen

Terug
Bovenaan