Corona en werken in de zorg

<p>Hoi allemaal, </p><p>zijn er nog meer mensen die in de zorg werken? En hoe gaan jullie om met de Corona crisis en de zwangerschap?</p><p>op mijn werk zijn er continu Corona besmettingen en gaat de ene na de andere afdeling in cohort verpleging. <br />afgelopen woensdag was ik nog op een afdeling die vanaf vandaag cohort is gegaan ivm coronabesmettingen. <br /><br /></p><p>ik weet dat ze zeggen dat zwangere net zoveel klachten kunnen krijgen als een niet zwanger iemand. Maar er is ook weinig onderzoek naar gedaan. En koorts lijkt me ook niet goed. <br /><br /></p><p>ik vind het erg lastig om te werken en wil het liefst mezelf en de baby beschermen.. maar wil de cliënten en collega’s ook niet in de steek laten.</p><p>wat zouden jullie doen of hebben jullie advies?</p><p>liefs m</p>

Snap heel goed dat je je hier zorgen over maakt. Het RIVM heeft richtlijnen waarin staat dat je vanaf 28 weken zwangerschap een grotere kans hebt op een ernstiger verloop van covid. In de eerste 12 weken is dan weer hoge koorts een trigger voor miskramen. Ik heb dus bij mijn werk de eerste 12 weken (maar dat viel grotendeels in de lockdown in maart) en vanaf 28 weken thuis gewerkt. In de kinderopvang bieden ze bijvoorbeeld standaard vanaf 28 weken aangepast werk aan. Er is hier eerder een vrij uitgebreid topic over geweest, ook met wat links enzo. Misschien dat je die via de zoekfunctie kunt vinden?

Ik ben 18 weken zwanger en werkzaam in de zorg. Ik doe veel visites bij patiënten. Waarvan soms later blijkt dat ze besmet zijn of patiënten die een bewezen besmetting hebben. Ik neem de hygiëne maatregelen in acht en veel meer kan je volgens mij niet doen. Tegen die tijd dat ik de 28 weken aan tik maar eens zien hoe de vlag er bij hangt.

Ik werk in een bejaarden/verpleegtehuis. Wel in duitsland. Heb me ziek laten schrijven met 9 weken ongeveer. Ben nu bijna 23 weken. Ik heb al een risico zwangerschap. 40 en een kindje al verloren.

Ik werk ook in de zorg en bij ons is de regel dat je als zwangere niet met bewezen Corona patiënten mag werken. Ongeacht hoeveel weken je bent. Nu de besmettingen oplopen lijkt het alsof beschermd een Corona patiënten verzorgen veiliger voelt dan onbeschermd een patiënt verzorgen waarvan dit niet zeker is.
Ik zou met je leidinggevende overleggen wat in jou sector de regels zijn omtrent zwangerschap en Corona. Ik ben het met je eens dat alles nieuw is en men momenteel weinig zeker weet. Je eigen veiligheid en die van je ongeboren kindje staat voorop! 

Ik werk in de verstandelijk gehandicaptensector. Sta er nuchter in.. Ik werk gewoonm maar bij ons zijn er weinig uitbraken. En we hebben een eigen testteam in de organisatie. Als je de juiste voorzorgmaatregelen neemt, loop je evenveel risico als ieder ander. Ik zie er niet zoveel problemen in. 

Als verpleegkundige in de thuiszorg was ik verplicht aan 4 maand te stoppen met werken en in moederschapsbescherming te gaan. Niet door COVID, want tijdens mijn eerste zwangerschap was dit ook zo & dit dateert van in 2018. Toch was dit een ganse ‘geruststelling’ voor mij persoonlijk naar besmettingsgevaar toe.

Ik werk ook in de thuiszorg en wij werken tot 28 weken aan bed, maar niet bij corona verdachte of positief geteste patiënten. Het nadeel in de thuiszorg is dat je vaak al bij mensen komt als ze besmet zijn en nog geen klachten hebben. Daarom werken wij altijd met mondkapje en handschoenen. Na  28 weken aan we officieel de ziektewet in, maar doen we tot aan het verlof zoveel mogelijk thuis om collega's te ontlasten. We moeten dan met 34 weken met verlof. 
Voor mij voelt dat tot op heden goed, maar als het te onrustig wordt en ik het niet meer vertrouw dan ga ik eerder thuis werken. Gelukkig houdt het team hier rekening mee.

Terug
Bovenaan