Corona en werken

<p>Hai!</p><p> </p><p>Ik heb geprobeerd te zoeken of dit topic er al was, maar kon niets vinden. Is dat wel zo, dan sorry! Ik ben nu zo’n 6 weken zwanger (moet nog een echo krijgen, dus het is nog een beetje surrealistisch) en het zit me toch niet helemaal lekker wat mijn werk betreft…</p><p> </p><p>Het is namelijk zo dat er zwaar gestuurd wordt op dat mijn team en dus ik ook naar kantoor moeten komen. Nu zit ik er zo’n 1 à 2 dagen per week. Voor de beeldvorming: we werken in de zorg op het hoofdkantoor en ons werk kan prima thuis. Managers vinden dat dat goed is voor onze zichtbaarheid en de binding met de rest van onze collega’s op de werkvloer. </p><p> </p><p>Kijk, ik vind het helemaal prima, ware het niet dat het er VEEL te druk is, ik vind het er vies, je kunt elkaar niet passeren met 1,5 meter, er is slechte ventilatie en ook nog eens komen er collega’s constant dichtbij je staan om wat te bespreken, zelfs na herhaaldelijk vragen om achteruit te gaan. </p><p> </p><p>Kortom: ik wil eigenlijk niet meer naar kantoor. Buiten dat ik dat pas wil zeggen na m’n eerste echo (vooral door m’n gevoel dat m’n zwangerschap niet “echt” is  :p), weet ik al precies dat ik te horen krijg dat ik geen risicogroep ben. Maar ik vind dat los daarvan, het gewoon zeer onwenselijk is om überhaupt en totaal onnodig een virus op te lopen waar je ook nog eens heel erg ziek van wordt als zwangere vrouw.</p><p> </p><p>Hoe doen jullie dat? En hebben jullie een idee hoe ik dit kan aanpakken? Hopelijk hebben jullie een tip!</p>
 
Was het advies niet, dat werk dat je thuis kan doen thuis moet doen? Helemaal als men niet de regels kan handhaven deze nodig zijn. Daarbuiten gelaten of je zwanger bent of niet.
Dus op je strepen staan! Bijt van je af. Helemaal als ze te dichtbij komen.
 
 
Je loopt als zwangere geen groter risico om Corona op te lopen. Vanaf 28 weken geldt wel dat het risico op ademhalingsproblemen groter wordt door de grote van je buik en verdrukking van je longen. De normale maatregelen (afstand houden, thuis blijven bij symptomen etc) zijn dan voldoende om je te beschermen. 
Ook zijn er geen aanwijzingen dat je ongeboren kindje een risico loopt. 

Dat gezegd hebbende begrijp ik je zorgen wel hoor. Zeker als de maatregelen onvoldoende nageleefd worden. Ik wil je adviseren om contact op te nemen met de bedrijfsarts. Niet alleen voor jezelf, maar voor de gezondheid van al je collega's. Als het namelijk inderdaad zo is dat de adviezen van het rivm onvoldoende worden nageleefd kan de bedrijfsarts je werkgever daarop aanspreken. Ook kan hij voor jou specifiek een advies geven hoe je veilig je werk kunt doen. 
 
Bij mij op het werk is er inderdaad een uitzondering als je zwanger bent. Werk ook in de zorg. Ben tot 11 weken thuis aan het werk gebleven, dat betekende wel dat ik m'n manager dit al met 5 weken moest vertellen. 
Ik vond de geruststelling dat je geen risicogroep bent eerlijk gezegd een beetje onzin. Het is namelijk wel bewezen dat je een verhoogde kans op miskramen hebt als je hoge koorts krijgt in het eerste trimester. Dus voor mij een reden om m'n kindje thuis te houden van kdv en thuis te werken. M'n manager was hier heel oke mee en een paar collega's die wat dingen hebben waargenomen ook. Maarja dan heb ik het dus wel eerder verteld. Inmiddels 17 weken en gewoon net als de rest deels kantoor en deels thuis. Omdat ik wel patiënten zie, heeft het wel nut om naar kantoor te komen. Ook wordt er wel vrij goed omgegaan met de regels. Aan het eind van de zwangerschap ga ik ook weer thuis werken. Ze mogen op hun kop gaan staan, maar ik bescherm die kleine ?
 
Als zwangere heb je minder weerstand dus sws een iets grotere kans om welk virus dan ook te krijgen.
Daarbij komt wat hierboven staat: koorts is in elke zwangerschap een risico en wat krijg je van Corona, juist.. (oa) koorts. 
Verder is er zover bekend geen risico voor moeder en baby wanneer je Corona krijgt. The Lancet bijvoorbeeld legt dat nog eens uit door toe te lichten dat er tot op heden nog te weinig onderzoek over is gedaan. 


En buiten dat is het landelijke advies bog altijd zoveel mogelijk thuiswerken en 1,5 meter afstand houden. Dus als je werkgever beiden niet handhaaft is hij niet goed bezig en lijkt contact opnemen met de arbodienst me ook een prima idee. 


Kom vooral voor jezelf op, de baby is prio 1 wanneer je zwanger bent toch.. Ik merk iig wel dat waar ik voor mezelf soms zou denken "laat maar" of "ik pas me wel aan" ik nu denk nee hier zeg ik wel iets van want de baby kan het nog niet. 
 
 
Waar hebben jullie die informatie vandaan over verhoogde kans op miskraam? Ik snap echt jullie zorgen, die zijn logisch als je zwanger bent, maar het is ook belangrijk om goed bij de feiten te blijven en elkaar geen extra angst aan te praten. Onderstaande komt van de website van het RIVM:

Als je zwanger bent of net een kindje hebt gekregen, maak je je misschien zorgen over het nieuwe coronavirus. Voor zover bekend lijkt het ziekteverloop bij zwangeren hetzelfde als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Je hoeft je dus geen extra zorgen te maken. 

 


Ook blijkt het nieuwe coronavirus geen verhoogde kans te geven op een miskraam of een aangeboren afwijking. 

 
Ik zeg ook geen bewezen link tussen Corona en miskramen, wel met griep en hoge koorts. Dit heb ik zelf meegemaakt met een keelontsteking met hoge koorts. Je weet nooit of de miskraam daarvan kwam natuurlijk. 
Het RIVM zegt dit overigens zelf over griep:
https://www.rivm.nl/griep-griepprik/griep/zwanger
Ik zou dus ook zonder corona wat voorzichtiger gedaan hebben in contact met mensen met griep klachten, verkoudheid en uiteraard koortslip etc. 
Maar er is landelijk überhaupt een discussie tussen mensen die erg voorzichtig zijn en mensen die snel het woord bangmakerij noemen, ik zeg ook vooral maak je eigen keuze hierin. In mijn geval was het ook zonder problemen te regelen en viel een groot deel van deze tijd in de periode dat kinderen sowieso niet naar kdv gingen en werk sowieso helemaal vanuit huis was. 
 
Vreemd dat het rivm van die tegenstrijdige informatie geeft. 


Strekking blijft dat je 'gewoon' voorzichtig moet doen. Lukt dat op het werk niet omdat collega's zich niet aan adviezen houden of omdat het niet goed geregeld is door de werkgever kun je nog steeds het beste contact opnemen met de bedrijfsarts. Dat mag en kan altijd; ook als je niet bent ziek gemeld. 
 
Terug
Bovenaan