Corona

Heey mama’s

Ik zit met iets ik ben naar mijn miskraam in juni gelukkig weer zwanger.
Nu is er op mijn werk ik werk in de zorg een Corona uitbraak .
Waarvan ik een aantal Corona cliënten moet verzorgen .
Ook word ik regelmatig gevraagt en gebeld voor te werken nu omdat veel collega’s Ziek zijn ik heb ook altijd nee gezegt tegen alles wat extra is . Daar voel ik me nu ook rot om Mja over 10 weken begrijpen ze het.
Ik ben bang om het nu op te lopen want ik moet de besmette mensen verzorgen met beschermende middelen maar voel mij hier nu echt niet oké bij.
Hebben jullie misschien tips wat ik hiermee kan doen of moet ben echt radeloos.
Ook omdat ik zo pril ben pas 4 weken.

Dankjullie wel groetjes
 
Ik zou het jezelf makkelijk maken en het vertellen. Scheelt jezelf een hoop stress en duidelijkheid bij je collega's. Ik snap dat het spannend blijft mbt je miskraam, heb dit zelf ook gehad. Maar gaf mij wel rust ook eerlijk te zijn.
 
Ja ik zou je leidinggevende het vertellen. Misschien kun je tijdelijk ander werk doen. Zeker na je eerste miskraam. Aan de andere kant ken ik een aantal zwangere die ook in het eerste trimester Corona kregen (met hele andere banen) die hun vruchtje bleven dragen. Ik heb geen idee wat de cijfers hierover zijn. Misschien is hier wat over te vinden? Ik heb zelf alle uitbraken en drukke situaties op mijn werk vermeden tot mijn tweede semester.
 
Heb jij toen helemaal niet gewerkt of aangepast werk gedaan?? Ja ik ben pas 4 weken maar ga het toch maar zeggen hoe moeilijk ook. Maar ik ga niet zoveel extra doen.
 
Dit staat op website rivm: https://lci.rivm.nl/zwangerschap-werk-en-covid-19

Zorgmedewerkers intramuraalMet intramuraal wordt bedoeld gezondheidszorg die gedurende een onafgebroken verblijf van meer dan 24 uur geboden wordt in een zorginstelling, zoals een ziekenhuis, verpleeghuis, verzorgingshuis of een instelling voor verstandelijk gehandicapten. Zwangere zorgmedewerkers werkzaam in de intramurale setting zijn, wanneer zij in lijn met de bestaande hygiënerichtlijnen, protocollen en procedures zich adequaat en geheel volgens de gangbare procedures kunnen beschermen, tot 28 weken zwangerschap in principe inzetbaar in alle werkzaamheden, ook rond personen met COVID-19 (bewezen/verdacht). Hierbij worden de beschermende maatregelen – waaronder PBM – gevolgd die gelden binnen specifieke functies/taken/werkzaamheden en geldt er geen speciaal beleid voor zwangere medewerkers. Dit in goed overleg met de werkgever en/of leidinggevende en na afweging van andere mogelijke factoren die een rol kunnen spelen.*
Vanaf de termijn van 28 weken wordt het verlenen van COVID-19-gebonden zorg door een zwangere afgeraden. Dit vanwege een verhoogde kans op ernstig beloop in dit deel van de zwangerschap wanneer besmetting op zou treden. Daarnaast kan de behandeling van een pneumonie bij deze termijn van de zwangerschap gecompliceerd verlopen. De zwangere kan vervangende werkzaamheden verrichten, conform het hiervoor geldende zwangerschapsbeleid binnen de zorginstelling. Non-COVID-19-zorg kan door de zwangere ook na 28 weken worden verleend na een goede risico-inventarisatie en met medenemen van de aandachtspunten zoals hierboven genoemd.
 
Je bent trouwens ook niet verplicht om overwerk te doen als je zwanger bent. ? Ik zou het gewoon zeggen idd, in ieder geval tegen je leidinggevende. Ik heb het zelf ook met 6 weken op werk verteld ivm de misselijkheid, tuurlijk krijg je misschien een paar reacties van “oh vertel je het nu al”, maar dat vind ik gewoon domme reacties, ik vertel het wanneer ik het wil vertellen, dat bepaalt niemand anders voor mij ? Je bent wel gevaccineerd? Want dat is natuurlijk manier nummer 1 qua voorkomen van ernstige ziekte door Covid, juist als je zwanger bent. Je kans dat je heel ziek wordt van Covid als je gevaccineerd bent en zwanger, is (gelukkig) heel klein. Verder kun je wettelijk gezien dus niet echt iets doen m.b.t. je werk en dat je wordt ingezet voor zorg van positief geteste mensen, behalve dan vanaf 28 weken ?
 
Terug
Bovenaan