Corona

Ik ben 4 weken en een paar dagen zwanger .
En ik heb omdat wij Corona patiënte hebben het aangegeven bij de manneger dat ik deze nu op het moment liever wil vermijden.
Aangezien ik in het verleden een miskraam heb gehad.
Toen kreeg ik als reactie dat ik het ook in de supermarkt kan oplopen en hier beschermd ben en me zelf goed moet beschermen.
Nu heb ik aangegeven dat ik gewoon op mijn eigen afdeling wil blijven dan op ze minst omdat daar de minste besmettingen zijn.
Ook hier kreeg ik een reactie dat die me dat niet kon garanderen want Zo heeft iedereen wel iets.
De een heeft zijn moeder slecht liggen de ander heeft zieke kinderen.
Nou ik dacht een last viel van mijn schouders niet Düss!!
Sorry moest het even van mij afschrijven

Met alle respect: ik zou dikke schijt hebben en gewoon niet naar die betreffende persoon / afdeling gaan. Gezondheid van jou baby boven alles!

Beetje kort door de bocht deze reactie eerder. Wat als 20 of 30 of 50% van de mensen wel een of andere reden zou hebben om niet voor die cliënten of patiënten te zorgen? En dat dan dus maar ‘gewoon’ niet zouden doen. Heel veel mensen zijn of zelf kwetsbaar of hebben iemand in de omgeving. Je kunt niet van werkgevers verwachten dat ze dat dan maar ‘zelf’ oplossen, dat kan ook helemaal niet, zeker niet met de tekorten die er al zijn. Ziek worden op zich is ook helemaal niet schadelijk, alleen de eventuele hoge koorts in principe (als je er een soort van 'medium' ziek van zou worden), maar is helemaal niet gezegd dat je dat überhaupt zou krijgen.

Je bent als zwangere vrouw vanaf 28 weken beschermd in de zin van dan hoef je dus echt niet meer voor dat soort patiënten te zorgen, helemaal fijn is dat, die laatste periode is ook het meest kritisch in dat opzicht. Verder ben je ook goed beschermd dus op die afdeling, en het belangrijkste is dat je zelf gevaccineerd bent, dat verkleint de kans op ernstig ziek worden echt met gigantisch veel. Verder kun je jezelf niet overal voor beschermen dat is een feit. Een heftige griep kan ook gevaarlijk zijn voor zwangeren, maar ja je hebt nu eenmaal niet alles in de hand. ?

Aan de ene kant snap ik je angst. Maar aan de andere kant is er nu nog weinig wat je eraan kunt doen. Je werkgever heeft echt gelijk, dat je het eerder ergens anders op kan lopen dan goed beschermt op je werk! Dus ik zou proberen om te genieten van je zwangerschap en te doen wat je kan om mezelf te beschermen en dat niet alleen op je werk!

Niet helemaal juist. Inmiddels weten ze dat een kleine 15% van de zwangeren met corona, ingeent of niet, van symptoomloos tot ernstig ziek, een aangetaste placenta krijgt die afsterft. Dat is door Nederlandse artsen naar buiten gebracht en wordt nu verder onderzocht. Een infectie, zelfs symptoomloos kan dus ernstige gevolgen voor je zwangerschap hebben. 
Zelf ben ik daar ook best bang voor, ook al stond ik als niet zwangere erg nuchter in het verhaal. Op mijn werk kan ik makkelijk thuis werken als er mensen verkouden naar kantoor komen. Maar in de zorg is dat lastig. Ik snap het standpunt van je werkgever ook wel. Wat KB zegt. Misschien kun je eens een gesprek bij de arbo aanvragen? Of advies inwinnen bij je verloskundige ofzo? Iemand die bemiddelt tussen de twee?     

Eens met withlove. Ik snap je angst hoor, maar je werkgever heeft gelijk. Iedereen heeft wel iets, want met een kwetsbare moeder of man of een ziek kind wil je liever ook geen Corona patiënt verzorgen. Maar het hoort er wél bij, je mag geen werk weigeren en ook deze mensen hebben zorg nodig. Zomaar 'schijt eraan hebben' en deze persoon niet verzorgen vind ik hartverscheurend. Kom nou!!

Als je werkgever tegen jou zegt dat je het niet hoeft te doen, gaat iedereen wat verzinnen en voor je t weet kan niemand de Corona-patienten meer verzorgen. Zo werkt het niet he.

En ja, Corona kun je zeker 100x makkelijker oplopen als je bij iemand op bezoek gaat ofzo. Ik heb het vorig jaar november gehad, ben amper ziek geweest. Ben er ook nooit bang voor geweest. Tuurlijk bestaat er een kans dat je wél flink ziek wordt en een heeel kleine kans dat het iets met je baby doet maar daar ben ik echt totaal niet bang voor. Die kans is zoooo klein. De kans dat je een auto ongeluk krijgt of van je fiets valt met het stuur in je buik bijvoorbeeld is vele malen groter, en je gaat nog steeds fietsen en auto rijden toch? Je kunt jezelf niet overal voor beschermen.

Ik heb 2 kinderen en nu 5.5 week zwanger van de 3e. Werk op een kinderdagverblijf dus hele dagen met snotneuzen en ook best wel een aantal corona-besmettingen bij ouders. Kinderen mogen gewoon naar de opvang komen, ook al is de kans natuurlijk meeega groot dat ze ook gewoon corona hebben, maar kinderen hebben 9 van de 10 keer geen klachten. Ik ben er echt niet bang voor om het nogmaals te krijgen en ook niet bang voor de baby in m'n buik.

Probeer het een beetje te relativeren, laat je leven niet beheersen door Corona. Uiteindelijk is een flinke griep ofzo vaak nog erger. Wij hebben 3 maanden terug met z'n allen hier in huis mega buikgriep gehad. We waren zoooo ziek! Veeeel zieker dan van Corona, ik had liever een 2e keer Corona dan zo'n buikgriep!

Ik ben verpleegkundige in een ziekenhuis en heb dit ook bij de hand gehad. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt, ondanks wat angsten. Tot een x aantal weken mag (moet) je gewoon je werk uitvoeren, ook zelfs op een covid afdeling. Volgens mij tot 20 weken, daarna mag je ander werk doen en daar moet je leidinggevende je dan bij helpen.

Terug
Bovenaan