Coronavirus en kinderopvang?

<p>Mamas,</p><p>wat doen jullie nu het coronavirus weer zo extreem is? Sturen jullie je kindjes naar de creche? Mijn meisje van 2 gaat 2,5 dagen naar de creche met heel veel plezier, maar ik vind het toch eng worden nu. Wat als ze besmet raakt? Dus mamas wat is verstandig? Sturen of even thuis houden?</p><p> </p>
 
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf en geen enkele ouder houdt zn kind thuis. Er is echt geen enkele afmelding ivm corona. 
Zelf ben ik ook behoorlijk nuchter en mijn kids gaan gewoon naar de opvang, mee naar de winkel etc. Gistermiddag naar het zwembad geweest.
Waar wachten we op?? Tot Corona stopt? Dat gaat niet zomaar gebeuren denk ik zo. Tot er een vaccin is?? Ik ga me daar niet zomaar voor laten inenten. Ik ben banger voor het vaccin dan voor Corona zelf. Corona ga je niet zomaar dood aan als je gezond en jong bent, de bijwerkingen van het vaccin zijn onzeker en dat moet de toekomst maar uitwijzen.
Dit is de tweede golf. Er komt ongetwijfeld ook nog een 3e/4e/5e golf etc. Waarom zou het stoppen?? Corona hoort er 'gewoon'  bij tegenwoordig is mijn mening, onderdeel van de wereld..  dat blijft voorlopig nog wel zo. Ik ben er niet bang voor. Ik ga mn kinderen niet maanden/jarenlang weghouden bij alles. Het leven gaat gewoon door!
 
Mijn zoontje (14 mnd) gaat wel, 3 dagen. Maak me om hem eigenlijk ook niet zoveel zorgen, het virus lijkt bij jonge kinderen dus minder hard toe te slaan en vaak 'gewoon' een verkoudheid te zijn - maar wil uiteraard niet dat hij het krijgt ook ivm oma's/opa's, de leidsters en onszelf. Ze hebben op het kdv bij ons redelijk wat voorzorgsmaatregelen: ze komen je kind halen bij de deur van de groep, als ouder mag je niet de groep binnen en inmiddels moeten we binnen ook een mondkapje dragen. Als je kind of jij ziek is/bent mag hij (uiteraard) niet komen. Hebben ze dat bij jullie opvang ook?
Als je je echt zorgen maakt en het niet aandurft.. tsja, thuis houden kan altijd. Hier thuis is het ook ivm beiden fulltime werk gewoon geen optie, plus dus dat ik me er dus niet echt bezorgd om maak en dat m'n zoontje het ook echt super leuk vindt.
 
Mijn dochter van 5 maanden gaat 2 dagen. 
Ik merk wel dat mensen wat strenger zijn in het thuishouden van kinderen die ziek zijn. Dat is wel fijn. Maar ik zie geen enkele reden waarom het nodig is om gezonde kindjes niet naar de opvang te brengen. 
Het is goed voor de ontwikkeling en het is ook juist goed dat ze aan wat virussen en bacterieen blootgesteld worden. Corona ook. Bij kinderen zijn de klachten helemaal niet zo erg. Ik blijf wel bij mijn ouders weg als iemand van ons klachten heeft of bij zo iemand 'nauw' is geweest. Maar verder maak ik me er niet teveel zorgen over. Niet meer dan de gewone echte griep in elk geval. Daarvoor neem je ook hygiene maatregelen, en daarmee ga je ook niet bij kwetsbare mensen op bezoek. 
 
Hey,
Ik en mijn vriend hebben corona. Onze dochter van 1 moet het nu ook wel hebben gehad. Ze is wat verkouden geweest en hoesten.
Zij is al opgeknapt, wij zijn nog snotterig. Ik denk maar zo.. nu zijn wij natuurlijk ingeënt.
Het virus blijft nog wel even onder ons. Je kunt ze niet thuis blijven houden...
 
Opvang heb ik zelf ook nodig ol te kunnen werken. Daarnaast vind ik het heel belangrijk voor de sociaal emotionele ontwikkeling van mijn kinderen. Corona blijft nog wel een lange tijd onder ons, en kinderen lopen een heeeele kleine kans op erg ziek worden. Maar als je de middelen hebt om je kind thuis te houden en het voelt goed, dan moet je dat doen.
 
Mijn kinderen zijn al wat ouder maar ik zou mijn kinderen hierom echt niet thuis houden. Alleen als we zelf Covid-19 zouden oplopen of klachten hebben waarbij het RIVM stelt dat het gehele gezin thuis blijft, dan pas blijven de kinderen dus ook thuis. 
 
Afgelopen mei zijn de opvang en basisscholen weer open gegaan. Toen is er geen toename gekomen. Wel na vakantietijd en meer groepsbijeenkomsten onder volwassenen en jongeren. Althans, dat haal ik er dan een beetje uit, er zijn zoveel berichten dat het best lastig is balans te vinden tussen te angstig en 'gewoon' door blijven leven. Maar voor mij zijn dit soort signalen dus reden om ons zoontje wel naar kdv te laten gaan, ook supermarkt of opa/oma (die daar wel zelf in mogen aangeven wat ze prettig vinden). Zelf ben ik 29 weken zwanger dus houd nu de kring mensen die ik nog zie enorm klein en let extra op, omdat het virus wel een ernstiger verloop kan hebben als je >28 weken zwanger bent. We doen dus boodschappen online en gaan weinig de deur uit als een het niet noodzakelijk is (en bijv niet op zaterdag naar een mogelijk drukke winkel). Dat van die risicogroep staat ook in onderzoeken en richtlijnen van het RIVM. 
Maar als je er geen goed gevoel bij hebt en de leidsters op kdv gaan voor je gevoel onvoldoende zorgvuldig ermee om bijvoorbeeld, dan snap ik best dat jij weer andere keuzes maakt. Zo hebben we allemaal prioriteiten, voor mij staat nu geen corona krijgen op 1, maar snap ook voor andere mensen als je zaak draaiende houden, een studie volgen of niet vereenzamen ook hoog op de lijst staat en je dan toch andere afwegingen maakt (en bijv dan risicogroepen vermijd om te zien). Succes met je keuzes!
 
Terug
Bovenaan