Covid vaccinatie bij kinderwens

<p>Ik moet deze week helaas mijn lang gewenste zwangerschap afbreken van 14 weken omdat het kindje niet goed is.. Dit na een traject van embryoselectie. Ik zou heel graag een covid vaccinatie krijgen om mijn ernstig zieke dochter te beschermen en mezelf tijdens een hopelijk volgende zwangerschap te beschermen. Echter heb ik gelezen dat je 2 maanden na bijvoorbeeld pfizer niet zwanger mag worden en dat er uiteraard niets bekend is over invloed op kinderwens. Zijn er meer mensen die zich hierin hebben verdiept? Ik weet dat bij de mrna vaccins echt geen ervaring is op dit gebied. Wellicht biedt het Jansen vaccin dan toch een oplossing aangezien deze op de oude manier werkt.</p>
 
Wat heftig. Sterkte!
Ik zou je aanraden om contact op te nemen met de gynaecoloog. 
Ik heb zelf een hoogrisico beroep. De gynaecoloog, ggd arts en mijn huisarts raden allemaal aan om de vaccinatie te halen ook al zou ik zwanger zijn. Mijn eerste vaccinatie heb ik genomen net naar mijn miskraam en ik wacht geen 2 maanden om weer zwanger te raken. Over 3 weken moet ik de tweede vaccinatie en deze zal ik ook nemen als ik zwanger zou zijn. 
 
Dankjewel voor je reactie, ik heb het overlegd en ze was wel voorstander maar gaf eerlijk toe dat er nog niet onderzocht is wat het voor invloed heeft. Moeilijk moeilijk, ik zou het net als jij echt graag willen doen... Ik wil ook niet lang wachten met een embryoterugplaatsing maar ben doodsbang dat er straks weer iets mis gaat en ik dan altijd blijf denken dat het hierdoor komt. Succes met je zwangerschapswens.
 
Ik heb omdat ik in de zorg werk al vrij snel het Pfizer vaccin gehad.
Ik ben nu net zwanger van ons 2e kindje.
Heb geen 2 maanden gewacht.
Maar bij ons 1e kindje duurde het 11 maand dat ik zwanger was en nu 3.
Ik geloof echt niet dat je er onvruchtbaar van wordt, anders had ik hem ook niet genomen.
 
Wat vreselijk, heel veel sterkte gewenst.
 
Bij ons geven de gynaecologen aan: zeker vaccineren!! Dus dat ga ik ook zeker doen, ook met een zwangerschapswens (en astma).
 
Ik heb net als jij de wens om weer zwanger te worden (en niet meer te wachten, om verschillende redenen) én kon de eerste vaccinatie krijgen een paar weken terug. Ik heb er veel over gelezen, over de vaccinatie zelf en wat artsen erover zeggen. Wat mij overtuigd heeft om hem te halen en tegelijkertijd mijn zwangerschapswrns niet uit te stellen, is dat er geen reden is om te denken dat de vaccinatie iets doet met je vruchtbaarheid of op een andere manier invloed heeft op de zwangerschap. Het schijnt juist goed te zijn voor de baby als je de vaccinatie hebt! De vaccinatie is nieuw, dus inderdaad, niemand kan met zekerheid zeggen of het echt geen invloed heeft. Maar de manier waarop de vaccinatie gemaakt wordt en dus hoe hij in je lichaam werkt, is niet nieuw. Dus in die zin kunnen artsen denk ik wel vrij goed inschatten wat de risico's zijn. Zonder garanties natuurlijk...
Bovendien, als je zwanger bent en dan corona krijgt, is de kans groter dat je ergere klachten krijgt en je op de ic terecht komt dan wanneer je niet zwanger bent. Dus die vaccinatie kan je ook juist voor veel ellende besparen!
Al met al heb ik dus besloten de vaccinatie te halen. Voor mij wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen/onzekerheden. 
Succes met je keuze! 
 
Dankjewel allemaal. Ik zou willen dat ik kon kiezen dan koos ik een vaccin die op de oude manier werkt en niet de mrna variant. Daar weten ze niks van. Ik ben niet zozeer bang dat het wat voor m'n vruchtbaarheid doet maar meer dat het wat met het embryo doet in de prille fase. Ik neem de reacties weer mee in m'n overweging. Dank!
 
Hoi ik heb dit bestand ontvangen van onze klinisch geneticus. Ik heb besloten mezelf te laten vaccineren. Afspraak staat voor het pfizer vaccin.
Inleiding
Sinds 6 januari 2021 is in ons land begonnen met vaccinatie tegen COVID-19 met het Pfizer-
BioNtech mRNA-vaccin en het Moderna mRNA-vaccin. Sinds 12 februari 2021 is ook het 
AstraZeneca-vaccin beschikbaar en sinds 21 april 2021 het Janssen-vaccin.
Onderstaande adviezen gelden alleen voor deze momenteel in Nederland gebruikte vaccins. 
Bij introductie van andere vaccins zal dit standpunt worden gereviseerd.
De Amerikaanse en Engelse wetenschappelijke verenigingen van gynaecologen (American 
College of Obstetricians and Gynecologists (ACOG) en Royal College of Obstetricians and 
Gynaecologists (RCOG)) hebben bij het begin van de vaccinaties een advies gepubliceerd 
over de vaccinatie met deze vaccins tijdens en rondom de zwangerschap. Waar de ACOG 
vanaf het begin van de vaccinaties het algemene advies gaf om alle zwangere vrouwen te 
vaccineren, omdat zwangerschap een relatief hoog risico vormt voor ernstige of kritische 
COVID-19, adviseerde de RCOG in eerste instantie om niet routinematig alle zwangere 
vrouwen te vaccineren maar dit te beperken tot kwetsbare zwangere vrouwen met
onderliggende ernstige aandoeningen. Per 16 april 2021 adviseert nu ook de RCOG om alle 
zwangere vrouwen te vaccineren met één van de mRNA-vaccins. Dit is gebaseerd op het feit 
dat inmiddels in de Verenigde Staten 90.000 zwangere vrouwen zijn gevaccineerd met deze 
mRNA-vaccins zonder duidelijke bijwerkingen.
Een tweede argument is de overtuiging dat zwangere vrouwen met COVID-19 een groter 
risico hebben op het ontwikkelen van ernstige en kritieke COVID-19 dan niet zwangere 
vrouwen, hoewel de absolute kans op het ontwikkelen van ernstige en kritieke COVID-19 
voor zwangere vrouwen nog steeds klein is. Dit blijkt ook uit cijfers van de Nederlandse 
registratie van zwangere vrouwen met COVID-19 (Netherlands Obstetric Surveillance 
System (NethOSS)). Uit de NethOSS-gegevens volgt eveneens dat bepaalde zwangere 
vrouwen meer risico lijken te hebben op ernstige of kritische SARS-CoV-2-infectie, dit geldt 
voor vrouwen ouder dan 35 jaar, met (morbide) obesitas, met ernstige onderliggende 
aandoeningen en van niet-Westerse etniciteit.
Een derde argument is meer bescherming van het kind door de passage van antistoffen over 
de placenta naar het kind na vaccinatie van de moeder.
Vrijwel alle bekende reguliere vaccins, zoals het griepvaccin en het kinkhoestvaccin, zijn 
veilig in de zwangerschap toe te passen. Het COVID-19 vaccin van AstraZeneca en Janssen
lijkt op deze vaccins. Van deze beide vaccins is op dit moment nog onvoldoende bekend 
over de veiligheid bij zwangere vrouwen. De inmiddels bekende zeldzame bijwerkingen van 
trombose en trombocytopenie komen mogelijk vooral bij jonge vrouwen voor. Het 
AstraZeneca-vaccin wordt sinds 2 april 2021 daarom alleen nog toegediend bij personen 
ouder dan 60 jaar vanwege de mogelijk ernstige bijwerkingen bij personen jonger dan 60 
jaar. Dit vaccin is derhalve niet (meer) geschikt om tijdens de zwangerschap toe te passen. 
Voor het vaccin van Janssen is op dit moment nog onvoldoende duidelijk over deze risico’s. 
De vaccins van Pfizer-BioNtech en Moderna tegen COVID-19 zijn daarentegen mRNA-
vaccins, een nieuw type vaccin. Op basis van het werkingsmechanisme en de inmiddels 
verkregen data over deze vaccins, bestaan er geen redenen om aan te nemen dat de vaccins 
tegen COVID-19 schadelijk zouden zijn bij gebruik in de zwangerschap.
 
Terug
Bovenaan